Senaste nytt

Svenska kronans fall - påverkar det ert resande?

Canadien

Medlem
BNP (per cap i USD) gick ju ned rätt rejält 2015 också, jämförbart med finanskrisen 2008, vilket även drabbade Norge (NOK)

SmartSelect_20190823-172816_Chrome.jpg
 

Ystad

Medlem
Jag minns när en svensk krona kostade 1,20 danska kronor någon gång på 80-talet
Och jag minns när man på 70-talet växlade 1 sek = 1.40 dkr. Mellan Malmö och Köpenhamn gick det tät båttrafik - och mellan Helsingborg och Helsingör ännu tätare. På dagen åkte svenska husmödrar och handlade mat i Danmark och på kvällarna festade svenska ungdomar på båtarna och i Danmark.
Det är rätt intressant att notera hur centrala delar av Köpenhamn och Helsingör har ändrat karaktär i takt med det fallande värdet på svenska kronor. På 60- och 70-talet var området i Köpenhamn mellan Hamnpromenaden och Kungens Nytorg fullt av mat- o spritaffärer - nu är nästan allt borta och ersatta med barer och restauranger, t o m färjornas terminalbyggnad är sedan länge restaurang. I Helsingör var Stengade och kvarteren runtomkring fulla av bagerier, köttaffärer, ostaffärer, spritaffärer o dyl. Nu återstår enstaka sådana (mest spritaffärer) och har ersatts med caféer, restauranger och krims-krams butiker.
Angående färjetrafiken mellan Malmö-Köpenhamn så kan jag personligen tycka att, trots alla fördelar med bron, så är det trist att den försvunnit. Den lär ju ha anor sen medeltiden - och på dessa båtar har jag och säkert de flesta som växte upp i Malmö på 50/60/70-talen haft mycket kul. Själv har jag en bild uppsatt på väggen som visar den sista turen (med flygbåten Sjöbjörnen) 30 april 2002.
 

Homer

Medlem
Jag tror inte det. Jag minns när en svensk krona kostade 1,20 danska kronor någon gång på 80-talet men sen har det bara gått neråt för SEK:n.

1 januari 1984: 100 DKK = 80,55 SEK
1 januari 2019: 100 DKK = 137,60 SEK
23 augusti 2019: 100 DKK = 143,71 SEK

EDIT: Eller vänta lite. Det ser faktiskt ut som att danska kronan har varit högre runt början på 2009. 15 januari 2009: 100 DKK = 149,50 SEK


Danska kronan är ju bunden till Euron numera:

The Danish kroner joined ERM II on 1 January 1999, and observes a central rate of 7.46038 to the euro with a narrow fluctuation band of ±2.25%.

ERM II – the EU's Exchange Rate Mechanism | European Commission
 

obs

Medlem
Danska kronan är ju bunden till Euron numera:

The Danish kroner joined ERM II on 1 January 1999, and observes a central rate of 7.46038 to the euro with a narrow fluctuation band of ±2.25%.

ERM II – the EU's Exchange Rate Mechanism | European Commission
Och innan det var den bunden til D-marken. Fasta växelkurspolitiken inleddes i 1982 efter att de borgerliga hade tagit över efter sossarna som avgick utan val. Växelkursen blev dock inte helt fast förrän 1986 men sen dess har den legat helt fast.
 

M.K

Medlem
Spanien är numera ett ännu bättre val kring medelhavet då kronkursens utveckling speglar Sverigebildens. Jag fick på riktigt informera flera amerikaner under mitt senaste besök i USA att det inte är inbördeskrig här. Det rapporteras tydligen mycket i media om våldet, sprängningar och skjutningar, i Sverige. Som om inte de har problem!

Jag undrar om denna rapportering och försämring av Sverigebilden har någon egentlig påverkan på kronkursen? Marknaden gillar ju lugn och stabilitet.
 
Last edited:

Patrik

Medlem
Ni som är så säkra på er sak. Eftersom räntan är det absolut viktigaste för kursen, och inflationen styr räntan. Varför får vi i dagens miljö inte upp inflationen? Den uppmätta inflationen verkar nästan frånkopplad löneökningar, ränteförändringar och allt annat. Eller uppfattar jag det fel?

Så mäter SCB inflation – skillnaden mellan KPI, KPIF och HIKP

Riskbanken använder KPIF, finns flera problem med det, bl.a. att boendekostnad har stor vikt, vilket för många förstås är en låg kostnad när räntorna är låga... så intressant utmaning att försöka få upp inflationen genom att sänka räntorna... ;)
 

mtlmr

Medlem
Lite så jag tänker. Jag killgissar att vi i princip skulle ha samma inflationsbana om man höjer en kvarts procent mot att man sänker en kvarts procent. KPIFs brister och en dos psykologi.

Uppenbarligen är det inte konventionell ekonomisk visdom som gäller längre.
Kronkursen är ett mått på omvärldens förtroende för landets ekonomiska förmåga och vi som många rör oss i negativa räntelägen redan. Något som är svårt att hitta modeller för.

På marginalen kan det ju påverka, men borde det inte då finnas utmärkta "arbitragemöjligheter" för de som faktiskt vet att det inte stämmer, som balanserar? Även om nu amerikanska valutaspelare är så inkompetenta...

Spanien är numera ett ännu bättre val kring medelhavet då kronkursens utveckling speglar Sverigebildens. Jag fick på riktigt informera flera amerikaner under mitt senaste besök i USA att det inte är inbördeskrig här. Det rapporteras tydligen mycket i media om våldet, sprängningar och skjutningar, i Sverige. Som om inte de har problem!

Jag undrar om denna rapportering och försämring av Sverigebilden har någon egentlig påverkan på kronkursen? Marknaden gillar ju lugn och stabilitet.
 
Toppen