Senaste nytt

Svenska kronans fall - påverkar det ert resande?

Min familjs resemönster har ändrats drastiskt, förr tog jag aldrig helpension/all incl men nu gör jag det. Vissa länder går bort och andra har kommit till.

Thailand lockar inte speciellt med 3 baht för en krona om jag säger så.

...och det är märkligt att våra grannländers samtliga företag inte gått i konkurs då vi i Sverige måste devalvera bort allt värde för att få sålt våra produkter.
 

Hachans

Medlem
Inte speciellt. Kurserna går ner, efterfrågan på resor minskar, priserna sjunker på grund av låg efterfrågan. Men levnadskostnaderna på plats går upp.

För några år sedan vad det svindyrt att åka till USA (ansåg jag iaf) men då levde man billigt där i gengäld.

Det går på ett ut i slutändan ändå och förr eller senare dräller kurserna neråt igen. Jag har inga värdepapper att fundera på, ingen köpt bostad jag betalar på och knappt några bilkostnader.
 

Hachans

Medlem
Här får du gärna förklara hur du menar. Så om kronan fortsätter att falla 15% varje år så jämnar det ut sig någonstans? När dollarn står i 87 kronor om 10 år, vad är utjämnat?

Om dollarn står i 87kr om några år så har vi större problem än att inte kunna resa.

Jag menar är att när priserna går upp, så sjunker efterfrågan.

Vanligtvis när dollarn är hög, så blir det billigt med själva resan till USA. Av anledningen ovan, efterfrågan minskar och bolagen vill fylla flygen. I USA blir uppehället dyrare men resan dit är billig. Så om flyget kostar 3000 och boendet 7000 så betalar jag 10kkr.

När dollarn svänger tillbaka så blir det vansinnigt poppis att semestra i USA igen. Flygbolagen höjer priserna för plötsligt vill alla åka och det finns pengar att tjäna. Nu kostar flygbiljetten 5kkr istället, men med den svaga dollarna så blir hotellet billigare och kostar mig bara 5kkr. Men totalpriset för resan är ändå det samma.

Om jag då har en budget på 10kkr så spelar det ju ingen roll vad som kostar vad.

Dollarn har alltid svängt, och det var bara 17 år sen den var här sist. Den kommer svänga tillbaka på ett eller annat sätt igen.
 
Toppen