Senaste nytt

Svea Ekonomi lanserar bank och debetkort

ekf

Medlem
Det är främst två saker - sparränta och gratis. Sätta in pengar som budget till resor och antingen ta ut dom till sin bank eller köra med Curve.
Om man ändå måste ha en "vanlig" bank i grunden, så finns det ganska många alternativ som ger mer avkastning på resesparandet. En enkel sökning på compricer ger att Sevenday Bank, Avida, Nordiska och Pra Spar alla ger 0,95% ränta på konto med både insättningsgaranti och fria uttag. Bortsett från dem så är det som sagt många andra som ger mer än 0,25% ränta.
Var är mervärdet kopplat till resande? Eller ens alls?
 

Tonton

Medlem
Sorry för dubbelpost - men tycker nästan detta förtjänar ett eget inlägg.

Hyrbilsförsäkring!


Nedan är utklipp från allt som berör hyrbil i försäkringsvillkoren.


Reseförsäkring skrev:
Vad gäller försäkringen för?
Om det under utlandsresa inträffar en skada som omfattas av uthyrningsföretagets försäkring lämnas ersättning antingen för betald självrisk eller för kostnaden för reparation om den understiger självrisken. Upp till 10 000 SEK

Reseförsäkring skrev:
När försäkringen gäller?
Självriskeliminering för hyrbil gäller även om resan inte är betald med kortet om hyreskostnaden betalas till 100 % med kortet på resmålet.

Reseförsäkring skrev:
Vad gäller försäkringen för? (fortsättning)

  • Försäkringen gäller om du hyr bil, vespa eller moped av auktoriserad uthyrningsfirma utomlands och den blir skadad eller stulen.
  • Försäkring för fordonet ska tecknas i samband med hy- ran och innan ersättning utbetalas ska skadan vara reglerad av uthyrningsföretagets försäkringsbolag.
  • Ersättning lämnas antingen för betald självrisk till uthyrningsföretagets försäkringsbolag eller för kostnaden för reparation om den understiger självrisken. Ersättning lämnas med högst 10 000 SEK per skada.

Reseförsäkring skrev:
Begränsningar och undantag
Försäkringen gäller inte för vespa över 100 cc.

Reseförsäkring skrev:
Aktsamhetskrav och säkerhetsföreskrifter
Du ska spara originalkvitton. Europeiska ERV kan komma att begära in dem i samband med skada.

Reseförsäkring skrev:
Skadeanmälan ska innehålla följande
  • Verifikation på att fordonshyran och resan är betald enligt de förutsättningar som krävs (t.ex. kvitto eller kontoutdrag).
  • Verifikation som visar resenärer, avgångar och resans totala pris (t.ex. biljett, bokningsbekräftelse eller resebevis) om fordonshyran inte är betald till 100 % med kortet.
  • Hyresavtalet.
  • Underlag för betald reparations- eller självriskkostnad.
  • Om skadan är polisanmäld ska kopia av polisrapporten bifogas.


Nu snackar vi ändå lite.
  • Resten av resan behöver inte vara betald med kortet för att hyrbilsförsäkringen ska vara giltigt (förutsatt att man betalar bilhyran 100% med kortet)
  • Jag ser inga begränsningar i maxvärde på hyrbilen (vilket både I4CH och Amex har)

Det kanske ändå är värt att kika på detta kortet...
 

molntankar

Medlem
Men kul med nya produkter på marknaden - jag gillar konkurrens!
+1 exakt det. Och personligen hade jag nog inte fått upp ögonen för denna produkt om det inte var för BC.

Om man ändå måste ha en "vanlig" bank i grunden, så finns det ganska många alternativ som ger mer avkastning på resesparandet. En enkel sökning på compricer ger att Sevenday Bank, Avida, Nordiska och Pra Spar alla ger 0,95% ränta på konto med både insättningsgaranti och fria uttag. Bortsett från dem så är det som sagt många andra som ger mer än 0,25% ränta.
Var är mervärdet kopplat till resande? Eller ens alls?

Mervärdet vid resande är litet, om ens något. Men, ur ett privatekonomiskt perspektiv kan jag se ett värde. Jag kan bara tala för mig själv, men: idag har jag ett bankkonto hos en bank som tar betalt för debetkortet som jag aldrig använder (och jag kan inte säga upp det för att avstå den kostnaden).

Det är klart att det finns bättre sparkonton med högre ränta. Poängen som jag ser här är: ränta på lönekontot. Ränta på det kontot där min lön bor, och där jag betalar mina fakturor. Enkelt sett kan man säga att mina pengar bor på 3 ställen: på mitt lönekonto, på sparkonto (för enkel åtkomst), och på investeringskonton (långsiktigt växande). Pengar ska, som bekant, jobba för en -- men idag gör de bara det på 2 av 3 ställen; ska man vara krass så kostar det mig pengar att ha min lön där jag har den idag.

Där har vi mervärde: privatbank, lönekonto med ränta, debetkort -- kostnadsfritt. Problemet är förstås att produkten inte kan ersätta vardagsbanken (i dagsläget?) eftersom att många grundläggande funktioner och tjänster skriker med sin frånvaro.

Om produkten inte utvecklas ser jag ingen anledning att lägga mer fokus på den -- men om den faktiskt övergår i en värdig ersättare för storbankerna så kan jag se mig själv hoppa på tåget.
 

Robert flysas

Moderator
Sorry för dubbelpost - men tycker nästan detta förtjänar ett eget inlägg.

Hyrbilsförsäkring!


Nedan är utklipp från allt som berör hyrbil i försäkringsvillkoren.














Nu snackar vi ändå lite.
  • Resten av resan behöver inte vara betald med kortet för att hyrbilsförsäkringen ska vara giltigt (förutsatt att man betalar bilhyran 100% med kortet)
  • Jag ser inga begränsningar i maxvärde på hyrbilen (vilket både I4CH och Amex har)

Det kanske ändå är värt att kika på detta kortet...

Ja just att det är
Sorry för dubbelpost - men tycker nästan detta förtjänar ett eget inlägg.

Hyrbilsförsäkring!


Nedan är utklipp från allt som berör hyrbil i försäkringsvillkoren.















Nu snackar vi ändå lite.
  • Resten av resan behöver inte vara betald med kortet för att hyrbilsförsäkringen ska vara giltigt (förutsatt att man betalar bilhyran 100% med kortet)
  • Jag ser inga begränsningar i maxvärde på hyrbilen (vilket både I4CH och Amex har)

Det kanske ändå är värt att kika på detta kortet...

Ja precis, och ett välkänt försäkringsbolag.

Gillar även:


Resestartskydd
Försäkringen gäller under den direkta färden till utresans eller hemresans utgångspunkt. Kommer du inte fram i tid lämnas er- sättning för nödvändiga och skäliga merkostnader som uppstår för att du ska kunna ansluta dig till resan.
2 000 SEK/försäkrad 6 000 SEK/kort
Försening av allmänt färdmedel vid ankomst 7
Ersättning om du blir försenad till din slutdestination p.g.a. att det allmänna färdmedlet är försenat, inställt eller om du inte kommer med på grund av överbokning.
Efter 6 timmars försening (schablon)
Efter 24 timmars försening ytterligare (kvitto)
700 SEK/försäkrad, 2 800 SEK/kort 1 000 SEK/försäkrad, 2 200 SEK/kort
Bagageförsening vid utlandsresa
Efter 6 timmars försening - för nödvändiga och skäliga mer- kostnader (kvitto)
Efter 48 timmars försening – ytterligare ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader (kvitto)
1 500 SEK/försäkrad, 3 000 SEK/kort 3 000 SEK/försäkrad, 6 000 SE

Lite som ett Svenskt Revolut om man ser till försäkringen.
 

Tonton

Medlem
Ja precis, och ett välkänt försäkringsbolag.

Gillar även:


Resestartskydd
Försäkringen gäller under den direkta färden till utresans eller hemresans utgångspunkt. Kommer du inte fram i tid lämnas er- sättning för nödvändiga och skäliga merkostnader som uppstår för att du ska kunna ansluta dig till resan.
2 000 SEK/försäkrad 6 000 SEK/kort
Försening av allmänt färdmedel vid ankomst 7
Ersättning om du blir försenad till din slutdestination p.g.a. att det allmänna färdmedlet är försenat, inställt eller om du inte kommer med på grund av överbokning.
Efter 6 timmars försening (schablon)
Efter 24 timmars försening ytterligare (kvitto)
700 SEK/försäkrad, 2 800 SEK/kort 1 000 SEK/försäkrad, 2 200 SEK/kort
Bagageförsening vid utlandsresa
Efter 6 timmars försening - för nödvändiga och skäliga mer- kostnader (kvitto)
Efter 48 timmars försening – ytterligare ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader (kvitto)
1 500 SEK/försäkrad, 3 000 SEK/kort 3 000 SEK/försäkrad, 6 000 SE

Lite som ett Svenskt Revolut om man ser till försäkringen.

Problemen med stora delar av den delen är just alla begränsningar.

åker exempelvis Du och jag tillsammans på en resa @Robert flysas - där du står för flyget och jag för boendet - så gäller enbart försäkringen under tiden jag är incheckad på hotellet för mig. Det finns många konstiga begränsningar i det hela som gör att det ser bättre ut än vad det är.

Hyrbilsförsäkringen verkar dock inte ha några större begränsningar.
 
Sorry för dubbelpost - men tycker nästan detta förtjänar ett eget inlägg.

Hyrbilsförsäkring!


Nedan är utklipp från allt som berör hyrbil i försäkringsvillkoren.















Nu snackar vi ändå lite.
  • Resten av resan behöver inte vara betald med kortet för att hyrbilsförsäkringen ska vara giltigt (förutsatt att man betalar bilhyran 100% med kortet)
  • Jag ser inga begränsningar i maxvärde på hyrbilen (vilket både I4CH och Amex har)

Det kanske ändå är värt att kika på detta kortet...
Gäller den bara som självriskeliminering alltså? Som jag förstår måste man teckna en försäkring när man hyr fordonet? Amex har väl inget sånt krav utan ersätter rakt av även om man inte försäkrat hyran hos uthyrningsföretaget?
 

Robert flysas

Moderator
Problemen med stora delar av den delen är just alla begränsningar.

åker exempelvis Du och jag tillsammans på en resa @Robert flysas - där du står för flyget och jag för boendet - så gäller enbart försäkringen under tiden jag är incheckad på hotellet för mig. Det finns många konstiga begränsningar i det hela som gör att det ser bättre ut än vad det är.

Hyrbilsförsäkringen verkar dock inte ha några större begränsningar.

Japp, såg det nu:rolleyes:
 

palmen

Moderator
Ser personligen inte hur detta kort kan komma in i min "kort-portfölj". Finns igen edge i kortet som gör det värt att skaffa.
  • Kan inte ersätta en vanlig bank.
  • Lägre ränta på innestående kapital än nish-banker med fria uttag.
  • Finns bättre debet-kort som också är gratis (tex Revolut)
  • Ingen poängintjäning över huvud taget
  • Reseförsäkring är generellt bättre på Amex och andra kort som vänder sig till de som reser en del.
  • Hyrbilsförsäkringen går eventuellt att nyttja i något enstaka fall, men jag skaffar inte ett kort för 1-2 transaktioner på ett år.
  • Dåliga kurser på köp i utländsk valuta (curve och revolut är bättre som också är gratis).
Enda anledning jag kan se att skaffa kortet är om man inte vill betala för något av de andra korten på marknaden och vill ha ett litet extra skydd utöver sin hemförsäkring. Eller om man är allergisk mot kreditkort och måste ha ett debetkort.
För oss som har diverse kort kopplad till flyg/hotell, vanligt amex, curve och revolut så ser jag ingen användning för detta kort.
Att ha pengar på ett lönekonto är något jag brukar ha ungefär 24h per månad innan de flyttas till ställen med bättre avkastning än 0,25%.
 

Robert flysas

Moderator
Ser personligen inte hur detta kort kan komma in i min "kort-portfölj". Finns igen edge i kortet som gör det värt att skaffa.
  • Kan inte ersätta en vanlig bank.
  • Lägre ränta på innestående kapital än nish-banker med fria uttag.
  • Finns bättre debet-kort som också är gratis (tex Revolut)
  • Ingen poängintjäning över huvud taget
  • Reseförsäkring är generellt bättre på Amex och andra kort som vänder sig till de som reser en del.
  • Hyrbilsförsäkringen går eventuellt att nyttja i något enstaka fall, men jag skaffar inte ett kort för 1-2 transaktioner på ett år.
  • Dåliga kurser på köp i utländsk valuta (curve och revolut är bättre som också är gratis).
Enda anledning jag kan se att skaffa kortet är om man inte vill betala för något av de andra korten på marknaden och vill ha ett litet extra skydd utöver sin hemförsäkring. Eller om man är allergisk mot kreditkort och måste ha ett debetkort.
För oss som har diverse kort kopplad till flyg/hotell, vanligt amex, curve och revolut så ser jag ingen användning för detta kort.
Att ha pengar på ett lönekonto är något jag brukar ha ungefär 24h per månad innan de flyttas till ställen med bättre avkastning än 0,25%.

Jag ger det en chans och ser. Skadar intermediär en extra bank när det gång på gång är fel på de stora. Om Svea kortet skall komma längre kommer de troligen med fler grejer än detta. Jag säger inte upp min bank utan kör som med Revolut o Bunq. Det är ju ändå gratis. Kan utvärdera det längre fram.
 

Morgan

Medlem
Enda anledning jag kan se att skaffa kortet är om man inte vill betala för något av de andra korten på marknaden

Det här är väl ett av få kostnadsfria debetkort? Att ha ett debetkort så man vet att man kan göra tex kontantuttag eller valutaväxling utan att betala räntor tycker åtminstone jag om. Sen hur många gånger jag använder det är en annan sak...
 
Toppen