Senaste nytt

[SvD Näringsliv] SAS gillar inte EU-regler

jurgenb

Medlem
SAS kritiskt mot
rigorösa EU-regler


SAS är mycket kritiskt till att EU ska reglera ersättning för flygresenärer som drabbas av förseningar. Flygkoncernen menar att det handlar om en extrem detaljreglering på europeisk nivå.

Källa SAS kritiskt mot rigorösa EU-regler | SvD

Har SAS rätt, är det för petiga EU-regler eller är det kort o gott det konsumentskydd handlar om?
 

walle33

Medlem
Jag är inte så överförtjust i att allt ska regleras, så jag håller nog med SAS i frågan. Han har ju rätt när han säger följande.

"Seriösa företag hanterar den här typen av problem för sina kunder på ett korrekt sätt, och de som inte gör det kommer på sikt att förlora marknadsandelar."

Fast samtidigt har man ju fastslagit summor gällande ersättning nu. Är väldigt säker på att dessa summor skulle vara betydligt lägre om det inte vore för EU.
 

fcx

Medlem
Det enda konkreta förslag som SAS tar upp i artikels är en stor försämring för resenärerna, så heja EU!
 
Om ersättning baseras på priset av biljett så blir det intressant att se hur hanteras bonusbiljetter. Alltså är ersättningen vid försening typ nästan ingenting.

Jag håller med SAS att det låter krångligt och EU ska ge riktlinjer men inte styra i detalj nivå så länge vi inte är Europas USA och hanteras som ett land som heter EU med helt integrerade delstater.
 
Toppen