Senaste nytt

Surströmming på SAS flyg?

henke12

Medlem
Jag skulle starkt avråda från att ta med surströmming.
OM burken går sönder och läcker ut i lastrummet kommer flygplanet bli stående ett bra tag och iom att det inte är tillåtet kan det vara risk för böter och tråkigheter :(
 

Coalcandy

Medlem
Jag har en svårt att tro att buken skulle kunna explodera - så starkt blir inte trycket. Jag tror att förbudet handlar om att burkar läckt - vilket medfört en sanitär oangelägenhet. Flygbolagen vill rimligtvis slippa detta samt kunna dela ut en rejäl bot om det faktiskt skulle ske. Om sedan vill ta risken är väl en annan fråga...
 
De kan i och för sig vara rätt ordentligt jästa så det beror nog på hur man definierar explodera. Och är de kraftigt jästa så ökar i vart fall risken för att de ska börja läcka. Hursom - inget man vill ha på ett plan.
 

MWi

Medlem
Jag flög med surströmming till HongKong förra året gick helt utan problem även om burken hade expanderat lite på vägen. Mitt råd om du trots allt försöker är att köpa en så ”ung” burk som möjligt och sen paketera in den som en galning.
 

falling

Medlem
Mötte två säkerhetskontrollanter på Arlanda i höstas som gick med en vagn fullt lastad med beslagtagna surströmmingsburkar... Att så många ens försöker (och vill ha med) är imponerande!
 

agehall

Medlem
Jag har en svårt att tro att buken skulle kunna explodera - så starkt blir inte trycket.
Du kan ju test själv. Ta en burk och lägg den i en vakuumkammare. Sänk därefter trycket till motsvarande vad det är ombord på ett flygplan och punktera burken.

Problemet är som sagt att de gärna fortsätter jäsa i burken. Därmed går trycket inne i burken upp och detta i kombination med lägre omgivande tryck är en dålig kombination. Börjar det läcka kommer burken snabbt slitas upp mer samtidigt som innehållet slungas ut.

Jag vill inte påstå att vi pratar om något bombliknande som kan förstöra flygplanskroppen, men väl förpesta allt i lastrummet.
 

Hachans

Medlem
Jag vill inte påstå att vi pratar om något bombliknande som kan förstöra flygplanskroppen, men väl förpesta allt i lastrummet.

Det blir dyrt för Sas att ersätta allas väskor och frakt samt sanera, särskilt när det är något som enkelt kunde förhindras.

Jag hade ju inte blivit glad om min resväska luktat surströmming när jag kom fram. Den har blivit frankt i whisky en gång, det var illa nog.
 

Canadien

Medlem
Det blir dyrt för Sas att ersätta allas väskor och frakt samt sanera, särskilt när det är något som enkelt kunde förhindras.

Jag hade ju inte blivit glad om min resväska luktat surströmming när jag kom fram. Den har blivit frankt i whisky en gång, det var illa nog.
Det borde bli dyrt för den som checkat in surströmmingen, eftersom det uttryckligen är förbjudet borde den personen få ta hela kostnaden.
 

Troy1

Medlem
Om surströmmingen ska ätas och inte bara bara en kul grej, så kan man ju också bara öppna burken hälla innehållet i en påse. Ska den ändå ätas så tvivlar jag på att surströmming blir dålig (ännu sämre) av att vara öppnad i några timmar.
 
Toppen