Palazzi
Medlem
Roligt med en sådan direktkanal in i resebyrå-världen Modigt att ge sig in på BC.se i den rollen också
Jag ska faktiskt tillstå att jag vid enstaka tillfällen valt att boka vid resebyrå, även om mitt utgångsläge är att gå direkt via flygbolagen i linje med @agehall och de gamla budorden
2-3% av mina privata resor verkar ha bokats via resebyrå, men då tror jag inte är representativ för er målgrupp. I min värld (rätta mig om jag har fel) så är väl enkelheten i att boka som är den största anledningen till att man väljer resebyrå (kanske än mer så när kontoren fanns kvar).
I mitt fall har ni dels löst resor när flygbolagen själva sagt sig vara fullbokade, och även någon kombinationsresa som annars hade krävt 4-5 separata bokningar. Ibland tycker jag mig orka, men ibland inte.
Nu till mina frågor:
1. Har ni märkt av att/om flygbolagen försöker konkurrera ut er med nya funktioner/bättre UX? Även Ryanair mfl får ju enklare hemsidor/appar och antar att det kan ske på bekostnad av er bransch existens (?)
Känner ni att flygbolagen är en partner eller försöker de aktivt bli av med er?
2. En lite repetion på någon fråga ovan, men såg aldrig att den besvarades:
Vid vilket scenario borde jag vända mig till resebyrå istället för flygbolagen direkt?
Förlitar ni er på kundgrupper med lägre kompetensnivå (inom givet område) eller sådana som mig när latern slår till?
Kanske finns någon USP jag missat? Vad har ni t.e.x för ledord/visioner internt? Skulle vara superspännande att veta
För den utomstående, och då är jag ändå själv VD/affärsutvecklare/analytiker (som brottas med liknande frågor), är det lätt att titta på resebyrå-branschen och se några som krampaktigt försöker mjölka ut det sista ur utdöende kundgrupp.
Som utomstående har jag dock inte alls insikten gällande om det händer något nytt spännande, men skulle gärna höra. Tänkte att ni måste fundera, ständigt, på vad ni ska göra för att erbjuda mervärde kontra flygbolagen direkt
3. Bryter ut detta, men relaterar frågan ovan.
Vad har ni för bokningsdemografi (räcker med åldersfördelning) och har branschen någon nykundstillförsel? Tänker om det kommer nya, unga, till branschen eller om man enkom konkurrerar mellan de olika online-resebyråerna?
4. Hur ser det ut med kundlojaliteten? Flyttar människor till den resebyrå som är billigast, eller ser ni samma personer gång efter annan?
Anledningen till min fråga är att det ständigt verkar som byråerna lägger sig ca 1-10kr under varandra och därmed tolkar jag det som att pris verkar vara ett viktigt konkurrensmedel (att folk går via någon aggregator och ser all resebyråer i lista efter pris).
Jag ska faktiskt tillstå att jag vid enstaka tillfällen valt att boka vid resebyrå, även om mitt utgångsläge är att gå direkt via flygbolagen i linje med @agehall och de gamla budorden
2-3% av mina privata resor verkar ha bokats via resebyrå, men då tror jag inte är representativ för er målgrupp. I min värld (rätta mig om jag har fel) så är väl enkelheten i att boka som är den största anledningen till att man väljer resebyrå (kanske än mer så när kontoren fanns kvar).
I mitt fall har ni dels löst resor när flygbolagen själva sagt sig vara fullbokade, och även någon kombinationsresa som annars hade krävt 4-5 separata bokningar. Ibland tycker jag mig orka, men ibland inte.
Nu till mina frågor:
1. Har ni märkt av att/om flygbolagen försöker konkurrera ut er med nya funktioner/bättre UX? Även Ryanair mfl får ju enklare hemsidor/appar och antar att det kan ske på bekostnad av er bransch existens (?)
Känner ni att flygbolagen är en partner eller försöker de aktivt bli av med er?
2. En lite repetion på någon fråga ovan, men såg aldrig att den besvarades:
Vid vilket scenario borde jag vända mig till resebyrå istället för flygbolagen direkt?
Förlitar ni er på kundgrupper med lägre kompetensnivå (inom givet område) eller sådana som mig när latern slår till?
Kanske finns någon USP jag missat? Vad har ni t.e.x för ledord/visioner internt? Skulle vara superspännande att veta
För den utomstående, och då är jag ändå själv VD/affärsutvecklare/analytiker (som brottas med liknande frågor), är det lätt att titta på resebyrå-branschen och se några som krampaktigt försöker mjölka ut det sista ur utdöende kundgrupp.
Som utomstående har jag dock inte alls insikten gällande om det händer något nytt spännande, men skulle gärna höra. Tänkte att ni måste fundera, ständigt, på vad ni ska göra för att erbjuda mervärde kontra flygbolagen direkt
3. Bryter ut detta, men relaterar frågan ovan.
Vad har ni för bokningsdemografi (räcker med åldersfördelning) och har branschen någon nykundstillförsel? Tänker om det kommer nya, unga, till branschen eller om man enkom konkurrerar mellan de olika online-resebyråerna?
4. Hur ser det ut med kundlojaliteten? Flyttar människor till den resebyrå som är billigast, eller ser ni samma personer gång efter annan?
Anledningen till min fråga är att det ständigt verkar som byråerna lägger sig ca 1-10kr under varandra och därmed tolkar jag det som att pris verkar vara ett viktigt konkurrensmedel (att folk går via någon aggregator och ser all resebyråer i lista efter pris).