Senaste nytt

Supersaver Travel / Seat24 - Ställ era frågor här!

Palazzi

Medlem
Roligt med en sådan direktkanal in i resebyrå-världen Modigt att ge sig in på BC.se i den rollen också

Jag ska faktiskt tillstå att jag vid enstaka tillfällen valt att boka vid resebyrå, även om mitt utgångsläge är att gå direkt via flygbolagen i linje med @agehall och de gamla budorden

2-3% av mina privata resor verkar ha bokats via resebyrå, men då tror jag inte är representativ för er målgrupp. I min värld (rätta mig om jag har fel) så är väl enkelheten i att boka som är den största anledningen till att man väljer resebyrå (kanske än mer så när kontoren fanns kvar).
I mitt fall har ni dels löst resor när flygbolagen själva sagt sig vara fullbokade, och även någon kombinationsresa som annars hade krävt 4-5 separata bokningar. Ibland tycker jag mig orka, men ibland inte.

Nu till mina frågor:
1. Har ni märkt av att/om flygbolagen försöker konkurrera ut er med nya funktioner/bättre UX? Även Ryanair mfl får ju enklare hemsidor/appar och antar att det kan ske på bekostnad av er bransch existens (?)
Känner ni att flygbolagen är en partner eller försöker de aktivt bli av med er?

2. En lite repetion på någon fråga ovan, men såg aldrig att den besvarades:
Vid vilket scenario borde jag vända mig till resebyrå istället för flygbolagen direkt?
Förlitar ni er på kundgrupper med lägre kompetensnivå (inom givet område) eller sådana som mig när latern slår till?
Kanske finns någon USP jag missat? Vad har ni t.e.x för ledord/visioner internt? Skulle vara superspännande att veta :)

För den utomstående, och då är jag ändå själv VD/affärsutvecklare/analytiker (som brottas med liknande frågor), är det lätt att titta på resebyrå-branschen och se några som krampaktigt försöker mjölka ut det sista ur utdöende kundgrupp.
Som utomstående har jag dock inte alls insikten gällande om det händer något nytt spännande, men skulle gärna höra. Tänkte att ni måste fundera, ständigt, på vad ni ska göra för att erbjuda mervärde kontra flygbolagen direkt

3. Bryter ut detta, men relaterar frågan ovan.
Vad har ni för bokningsdemografi (räcker med åldersfördelning) och har branschen någon nykundstillförsel? Tänker om det kommer nya, unga, till branschen eller om man enkom konkurrerar mellan de olika online-resebyråerna?

4. Hur ser det ut med kundlojaliteten? Flyttar människor till den resebyrå som är billigast, eller ser ni samma personer gång efter annan?
Anledningen till min fråga är att det ständigt verkar som byråerna lägger sig ca 1-10kr under varandra och därmed tolkar jag det som att pris verkar vara ett viktigt konkurrensmedel (att folk går via någon aggregator och ser all resebyråer i lista efter pris).
 

Valley

Medlem
@Parts
I era villkor står bl a "Tjänsteleverantören är den ansvariga part du skall vända Dig till i händelse av anspråk till följd av Resetjänstens utförande eller uteblivna utförande."
Och om jag vänder mig till leverantören hänvisas man tillbaks till resebyrån. Fast det i era villkor gentemot er kund verkar glasklart vem som är ansvarig.

Så, varför anser Tjänsteleverantören motsatsen?
 

apknug

Medlem
@Parts
I era villkor står bl a "Tjänsteleverantören är den ansvariga part du skall vända Dig till i händelse av anspråk till följd av Resetjänstens utförande eller uteblivna utförande."
Och om jag vänder mig till leverantören hänvisas man tillbaks till resebyrån. Fast det i era villkor gentemot er kund verkar glasklart vem som är ansvarig.

Så, varför anser Tjänsteleverantören motsatsen?
Det finns en tråd om detta, med hänvisning till en dom i högsta domstolen, enligt uppgift i tråden reglerar domen ansvarsfördelningen tydligt.

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 

Valley

Medlem
Det finns en tråd om detta, med hänvisning till en dom i högsta domstolen, enligt uppgift i tråden reglerar domen ansvarsfördelningen tydligt.

Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Hur ska man hantera en bokning via resebyrå där flyg ställts in eller fått nya tider pga Corona? | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
Vet det. Var väl jag som la in lite om just HD-Utslaget att börja med.

Men här handlar det om varför flygbolag påstår att de inte är ansvariga. Kanske går att få svar på frågan direkt från en "förmedlare"
 

apknug

Medlem
Vet det. Var väl jag som la in lite om just HD-Utslaget att börja med.

Men här handlar det om varför flygbolag påstår att de inte är ansvariga. Kanske går att få svar på frågan direkt från en "förmedlare"
Eventuellt kommer förmedlaren hänvisa till HD utslaget som säger att det är SAS som är ansvarig för utebliven service inte förmedlaren. Eller vad är det som står i högsta domstolens dom, egentligen.

Vi väntar med spänning.....

För övrigt så verkar konsensus inom både EU och lokal rätt vara att flygbolaget har en skyldighet att betala tillbaka icke utförd transporttjänst, direkt till konsument enligt EU domen.
 

Parts

Medlem
Roligt med en sådan direktkanal in i resebyrå-världen Modigt att ge sig in på BC.se i den rollen också

Jag ska faktiskt tillstå att jag vid enstaka tillfällen valt att boka vid resebyrå, även om mitt utgångsläge är att gå direkt via flygbolagen i linje med @agehall och de gamla budorden

2-3% av mina privata resor verkar ha bokats via resebyrå, men då tror jag inte är representativ för er målgrupp. I min värld (rätta mig om jag har fel) så är väl enkelheten i att boka som är den största anledningen till att man väljer resebyrå (kanske än mer så när kontoren fanns kvar).
I mitt fall har ni dels löst resor när flygbolagen själva sagt sig vara fullbokade, och även någon kombinationsresa som annars hade krävt 4-5 separata bokningar. Ibland tycker jag mig orka, men ibland inte.

Nu till mina frågor:
1. Har ni märkt av att/om flygbolagen försöker konkurrera ut er med nya funktioner/bättre UX? Även Ryanair mfl får ju enklare hemsidor/appar och antar att det kan ske på bekostnad av er bransch existens (?)
Känner ni att flygbolagen är en partner eller försöker de aktivt bli av med er?

2. En lite repetion på någon fråga ovan, men såg aldrig att den besvarades:
Vid vilket scenario borde jag vända mig till resebyrå istället för flygbolagen direkt?
Förlitar ni er på kundgrupper med lägre kompetensnivå (inom givet område) eller sådana som mig när latern slår till?
Kanske finns någon USP jag missat? Vad har ni t.e.x för ledord/visioner internt? Skulle vara superspännande att veta :)

För den utomstående, och då är jag ändå själv VD/affärsutvecklare/analytiker (som brottas med liknande frågor), är det lätt att titta på resebyrå-branschen och se några som krampaktigt försöker mjölka ut det sista ur utdöende kundgrupp.
Som utomstående har jag dock inte alls insikten gällande om det händer något nytt spännande, men skulle gärna höra. Tänkte att ni måste fundera, ständigt, på vad ni ska göra för att erbjuda mervärde kontra flygbolagen direkt

3. Bryter ut detta, men relaterar frågan ovan.
Vad har ni för bokningsdemografi (räcker med åldersfördelning) och har branschen någon nykundstillförsel? Tänker om det kommer nya, unga, till branschen eller om man enkom konkurrerar mellan de olika online-resebyråerna?

4. Hur ser det ut med kundlojaliteten? Flyttar människor till den resebyrå som är billigast, eller ser ni samma personer gång efter annan?
Anledningen till min fråga är att det ständigt verkar som byråerna lägger sig ca 1-10kr under varandra och därmed tolkar jag det som att pris verkar vara ett viktigt konkurrensmedel (att folk går via någon aggregator och ser all resebyråer i lista efter pris).

Modig? haha ja jo jag tvekade lite med att starta tråden. Kan vara lite som en pandoras box. Däremot upplever jag att folk på BC är rätt sansade och ingen pajkastning kommer ske. Men vi får se :D
Kan ju tillägga att det är inte min arbetsgivare som skickat hit mig. Utan jag själv som vill försöka ge tillbaka till BC-community!

1.) Min upplevelse är att flygbolagens hemsida är rätt dåliga på nya funktioner/kundupplevelse/UX. Om något så är det i alla fall långsamma på att implementera nya saker. Det finns över 400 flygbolag, så svårt att generalisera.
Nackdelen med flygbolagen är att de säljer endast sitt egna innehåll, vi å andra sidan säljer alla flygbolag och kan kombinera det. Likt som du säger, allt i en bokning och inte 4 olika. Flygbolagen är definitivt våra partners!

2.a) Jag tycker att du ska alltid kontakta resebyrån först. 99% av alla fall borde vi kunna hantera själva! Men, som sagt tidigare, ifall något utanför det vanliga händer så kan det ta tid att få tillåtelse av flygbolaget att göra ändringar. Jag finns här ifall du skulle stöta på patrull i framtiden!
Nja, vi förlitar oss inte på folk med lägre kompetens inom området. Utan de som bokar med oss är allt från de priskänsliga kunderna till folk som vill köpa "komplexa" resor med stop-over/jorden runt.

2.b) Resebyråbranschen är inte en högmarginalare. Det kan ses som lite utdöende från sina forna tider där man gick in i en butik och handlade. Vi har dock inga butiker, utan är online :) Varför vissa överlever är för att de säljer gruppresor, äventyr och servar främst etniska grupperingar. Flygbolagen är villiga att ge extra billiga biljetter till Sri Lanka om du är därifrån.
Det är långt ifrån vad vi pysslar med. Folk vill resa mer och längre, till mer exotiska ställen. Därför bygger vi vidare på mer komplexa resor, kombinera SAS +litet inrikesbolag för att kunna ta dig till den lilla lokala flygplatsen i ett land.

3.) Vi sparar inte ålder på kunder så jag vet faktiskt inte! Men vi har absolut nya kunder varje år. Eftersom vi är globala finns det många marknader som fortfarande inte är online. T.ex. Indonesien med 260 miljoner invånare och allt fler går online. Och andra sidan måste vi förstå marknaden och vara attraktiva där.

4.) Vi har dessvärre ingen lojalitetsklubb(typ Eurobonus) och trackar inte heller återkommande kunder. Vi får inte glömma att de flesta som reser gör det kanske 1-2 gånger om året. Många av mina vänner reser kanske vartannat år. Priset är då så klart viktigt, men det finns givetvis folk som väljer ett varumärke de känner igen. Det beteendet finns i alla branscher.


@Parts
I era villkor står bl a "Tjänsteleverantören är den ansvariga part du skall vända Dig till i händelse av anspråk till följd av Resetjänstens utförande eller uteblivna utförande."
Och om jag vänder mig till leverantören hänvisas man tillbaks till resebyrån. Fast det i era villkor gentemot er kund verkar glasklart vem som är ansvarig.

Så, varför anser Tjänsteleverantören motsatsen?

Det är ju just det som blir det jobbiga med en part till i målet. Flygbolaget säger att de inte rör bokningen då den är bokad cia resebyrå, resebyrån skyller på att de inte får göra något för flygbolaget och vill inte ligga ute med pengar själva, trots att det är de som är avtalspart gentemot slutkunden...

Jag jobbar inte riktigt med det juridiska och våra villkor, så kan inte ge några klockrena svar. Min personliga åsikt är att vi ska hjälpa kund enligt konstens alla regler. Vi tjänar inget på att skyffla iväg kunder till flygbolagen, det skapar bara irritation. Hur varje agent hanterar ett ärende kan jag inte heller svara på, då de är över 1000 stycken. Om jag med denna tråd kan hjälpa att medla, då blir jag glad!
 

MTheC

Medlem
Verkligen kul att du tar dig tid att svara på frågorna.

Jag kollade lite på Etravelis hemsida och blev lite nyfiken på hur de "nya" (2017 kanske inte är nytt) ägarna påverkat verksamheten. Jag råkar ha erfarenhet av att arbeta i bolag som ägts av samma PE-bolag som äger er och min erfarenhet av dem var väl inte odelat positiv (de var väldigt mycket nidbilden av PE-aktörer och mer kortsiktigt vinstmaximerande än de andra PE-bolag jag jobbat för och med) även om de tog med väldigt mycket bra kompetens kring framförallt pricing och även kapital för förvärv (eller snarare drev på att låna för förvärv). Vet inte hur länge du varit i bolaget men har du märkt någon påverkan att vara PE-ägda och vad har det i sådana fall inneburit?
 

Parts

Medlem
Verkligen kul att du tar dig tid att svara på frågorna.

Jag kollade lite på Etravelis hemsida och blev lite nyfiken på hur de "nya" (2017 kanske inte är nytt) ägarna påverkat verksamheten. Jag råkar ha erfarenhet av att arbeta i bolag som ägts av samma PE-bolag som äger er och min erfarenhet av dem var väl inte odelat positiv (de var väldigt mycket nidbilden av PE-aktörer och mer kortsiktigt vinstmaximerande än de andra PE-bolag jag jobbat för och med) även om de tog med väldigt mycket bra kompetens kring framförallt pricing och även kapital för förvärv (eller snarare drev på att låna för förvärv). Vet inte hur länge du varit i bolaget men har du märkt någon påverkan att vara PE-ägda och vad har det i sådana fall inneburit?

Jag har ingen direktkontakt med vårat PE-bolag. Tror jag inte ens sett dem på kontoret, och då sitter jag 15 meter från VD. Jag har varit med hos Etraveli i 6 år, med tre olika ägare. Att vara PE-ägt har inte gjort någon skillnad för mig. Däremot har våra ägare gett oss möjligheten att förvärva en grekiskt OTA (hösten 2017) samt en kanadensiskt OTA/techbolag under 2019. Som verkligen tagit vårt bolag från att vara "Svenskt/Nordisk" till en internationell global OTA.
För mig personligen är det superkul att ha PE-ägare som är villiga att investera och låta oss växa med förvärv och ny kompetens.
 

MTheC

Medlem
Jag har ingen direktkontakt med vårat PE-bolag. Tror jag inte ens sett dem på kontoret, och då sitter jag 15 meter från VD. Jag har varit med hos Etraveli i 6 år, med tre olika ägare. Att vara PE-ägt har inte gjort någon skillnad för mig. Däremot har våra ägare gett oss möjligheten att förvärva en grekiskt OTA (hösten 2017) samt en kanadensiskt OTA/techbolag under 2019. Som verkligen tagit vårt bolag från att vara "Svenskt/Nordisk" till en internationell global OTA.
För mig personligen är det superkul att ha PE-ägare som är villiga att investera och låta oss växa med förvärv och ny kompetens.
Låter ju positivt i sådana fall, hoppas det fortsätter på samma väg.
 
Toppen