Senaste nytt

Supersaver Travel / Seat24 - Ställ era frågor här!

Berglund

Medlem
En konkret sak jag är nyfiken på är följande: I min bokning (med United) var det angett att resan betalats med ett Mastercard med för mig okänt nummer (fyra sista siffrorna syntes i bokningen). Jag betalade min resa med AmEx. På ett poängjaktsforum blir man ju nyfiken på om ni använder ett poängintjänande Mastercard för alla kundbokningar? Torde bli några miljarder poäng. :)
Vi kan låta @Parts svara i detalj på det men när jag var hotellchef och kunden hade förskottsbetalat via Booking/Hotels/Agoda eller annan så fick vi, tillsammans med bokningen, ett engångskortnummer som öppnades upp samma dag som gästen skulle checka ut. Då kunde vi debitera det kortet för bokningen. Där fanns aldrig mer pengar på kortet än det överenskomna bokningsbeloppet. Jag har en känsla för att något liknande kan vara i spel här.
 

danielhog

Medlem
Säljer ni era biljetter nära avgång, långt i förväg eller blandat? Vet du om det ser olika ut för flygbolag jämfört med OTA?

Jag använder mig ibland av OTA med kort varsel när det bara finns biljetter som ger en rysningar kvar direkt hos flygbolagen, därav min fundering.
 
Hej! I februari bokade jag en resa med ANAs nya linje från Stockholm till Tokyo och vidare till en annan destination i Asien. Resan blev inställd då linjen inte ännu har öppnats. Resan, i Business, var kring 10.000 kronor billigare per person på supersaver.se jämförd med ANAs hemsida. Två frågor:
1. Jag kontaktade ANA via mail för att initiera återbetalningen, och blev så kontaktad av er på telefon några dagar efter. Ni bekräftade då att jag kommer få mina pengar tillbaka. Jag blev lite förvånad, då jag tänkte att jag nog inte kom att få någon återkoppling alls, baserat på vad jag har läst på t.ex. Facebook. Prioriterar ni kunder som har bokat Business?
2. Hur lång backlog har ANA på återbetalningar? Min resa blev kansellerat på slutet av maj, och planerat avresa var kring midsommar.

Stort tack!
 

Bankiren

Medlem
Läser tråden med spänning - blir intressant att se hur vissa frågor bemöts.

Det enda jag reagerade över var att man kan diskutera ärenden genom att skicka bokningsnummer via PM... Känns ju ytterst märkligt. Det är inget jag hade gjort i alla fall.
 

Parts

Medlem
Bra och intressanta frågor! Ska försöka svara på de så gott det går.

Då får du gärna börja med att berätta just varför man inte svarar i telefon?

Sedan kan du ju, som van BC läsare, fortsätta med att berätta varför man i framtiden skulle vilja boka sin flygbiljett genom en resebyrå som inte tar något ansvar, skyller ifrån sig, inte går att nå och som bara gör processen krångligare. Utveckla gärna svaret med en förklaring på vilket mervärde man erbjuder gentemot att boka direkt med flygbolaget. Välkommen!

Skulle nog inte säga att vi ej svarar i telefon, inte medvetet. När har du försökt ringa?
Det här gäller alla i resebranschen. Ingen är rustad att ta emot tio-tusentals samtal under en pandemi samtidigt som det blir total lockdown.
Vi har kundtjänst i Uppsala, Aten och olika städer i Indien, där Indien är störst andel.
Över en natt valde den indiska regeringen att stänga ner hela landet och införa utegångsförbud. Vilket medförde att våra medarbetare där inte kunde/fick ta sig till jobbet. Att jobba hemifrån är inte lika enkelt i Indien som i Sverige, alla har inte ens internet hemma. Det pågick ett febrilt arbete att få fram lösningar hur det skulle funka rent praktiskt (jobba hemifrån), vilket inte löser sig på två dagar ut tar lite längre tid än så.
Grekland stängde också ner med utegångsförbud och höga böter. Dock lite mildare där resa till jobb fortfarande var tillåtet.
Folkhälsomyndigheten rekommenderar alla som känner sig minsta snuvig att stanna hemma, vilket påverkar Uppsala.

Som sagt, vi är alla i samma båt, OTA som flygbolag. SAS har långa telefontider de med och kommer föralltid ha det vid varje större händelse. Pandemi, pilotstrejk, askmoln och så vidare.

Idag har vi korta svarstider.

att handla från OTA eller flygbolag är upp till var och en, vad man är bekväm med och så vidare. Vi på Supersaver har ingen policy där vi medvetet skyller ifrån oss, svarar ej i telefon och gör processer krångligare än vad den är. Tjänar inget syfte. Det händer däremot att vissa processer blir komplicerade, främst när vi måste frångå vanliga rutiner. Har vi fått direktiv av flygbolagen att vi bara får göra X så kan vi inte frångå det(fare rules). Endast flygbolaget har rätt och göra det, där vi då söker tillåtelse. Skon klämmer i och med att vi endast förmedlar flygbiljetter åt flygbolagen.


Spännande, kul initiativ!

Hur går era återbetalningar till rent praktiskt? Varför tar återbetalningar så lång tid?

För mig framstår det logiskt att prata med avtalsparten, dvs er, och inte att vända sig direkt till flygbolaget. Summan man betalat er är inte samma som ni betalat till flygbolaget, hur ska man få rätt återbetalning där?

Hur ser ni på framtiden? Tyder er data på att bokningsläget är på väg att öka och världen öppna upp?

Säljer ni mest biljetter i billig ekonomi eller är det blandat?

Rent praktiskt:
1.) du ringer/mailar in om återbetalning.
2.a) vi går in i bokningssystemet och gör en återbetalning mot flygbolaget
2.b) vi skickar in en ansökan om återbetalning till flygbolaget
3.) Vi väntar på återbetalning från flygbolag
4.) när pengarna är hos oss betalar vi ut till kund

när corona bröt ut stängde alla flygbolag av 2.a. och styr själva över utflödet av återbetalningar. Vilket givetvis leder till otroligt lång handläggningstid som resebyråer inte kan styra över. Sen är ingen i branschen rustad att hantera dessa mänger av återbetalningar. Att 98% av alla världens flyg stod på marken en stund är ju helt galet!

Här är ett exempel från ett flygbolag som skickade info 14de maj. Inga återbetalningar på 1.5 månad!
upload_2020-7-9_8-26-16.png


Att vända sig till oss är så klart rätt. Eftersom köpet är gjort av oss/resebyrå sköter ju även vi återbetalningen till ditt kort.

försäljningen verkar öka globalt, fler flyg sätts in nu under sommaren, vilket är positivt. Men det är en lång väg kvar innan vi är tillbaka på ”normal” nivåer. Hela inresandet till Oceanien är fortfarande stängt, Kina har stängt sina gränser mot omvärlden. Australien vill stänga gränsen mellan NSW och VIC, vilket innebär att världens andra mest trafikerade rutt blir bruten. (Melbourne-Sydney)

Vi säljer mest ekonomi, men det är inte heller så konstigt när >80% av alla stolar är ekonomi

Kul initiativ!
+1 på alla frågor från @Berglund

Är själv mycket skeptisk inställd till att boka via resebyrå, efter flertalet problem/diffusa avgifter vid inställda flyg eller problem som uppstått under resa som familj/vänner råkat ut för och jag försökt hjälpa till med under årens gång. Men du får gärna försöka övertyga mig att välja att boka via det resebyråföretag du representerar :)

Bokar jag t.ex. en biljett med SAS säg i C till New York för ca 20.000 SEK. Betalar jag då med mitt AmEx SAS Premium (30p/100kr på SAS.se) när jag bokar på SAS.se får jag 6000 extra eurobonuspoäng för detta. Bokar jag samma resa hos er blir det bara 3000p (15p/100kr).
Låt oss för rimlighetsskull värda 1 poäng till 10 öre, skillnaden då i poäng blir 3000p och det motsvarar då ca 300kr. Personligen värderar jag nog ändå poängen lite högre då man kan resa T&R i C för 100.000p (60.000p om man har SAS MC Premium, som baseras på att jag når upp till +200.000p hos SAS varje år - vilket gör det ännu viktigare att få in så många poäng som möjligt):
20.000kr/100.000p = 0,2kr
20.000kr/60.000= 0,33kr
Väljer man att värdera in Star Alliance awardbokningar i F är vi uppe på helt andra värden per poäng.

För att då motivera att boka resan via en resebyrå kontra SAS.se skulle jag vilja hävda att det krävs en rabatt på 300-1000 kr för biljetten för att biljetten skall anses vara likvärdig det poängtapp jag gör. För mig personligen skulle dock priset behöva vara ännu lägre för att överväga, ett exempel som skulle kunna funka är: 18.000kr (resebyrå) vs 20.000kr hos SAS.se - då börjar det bli intressant.

Dessa uträkningar i poängtapp kan radas upp i längder när man väljer att boka hos tredje part (resebyrå) för hotell och flyg.

Skulle vi på BC kunna få en special deal med er för framöver som motiverar en bokning hos er? :)

Jag undrar personligen hur ni kan motivera att ta ut en hanteringsavgift för att få pengarna tillbaka när ett flyg blivit inställt? Flygbolagen erbjuder en kostnadsfri återbetalning när de själva ställer in, borde ni inte göra det samma?

Vet inte om vi har så diffusa avgifter, mig veterligen inte mer än vad branscher i sig tar.

Skulle gärna erbjuda BC en deal, men det är dessvärre omöjligt :(

Det är en bra fråga om hanteringsavgiften. Det går åt rätt mycket tid för varje hanterat ärende, vilket medför högre kostnader.
Från mitt svar till Danielhog ovan så har flygbolagen gått från en process där vi kan göra det mer automatiserat i systemet till manuel handläggning.


Hej @Parts
Var väldigt väldigt länge sedan jag bokade något med såväl Supersaver som andra "resebyråer"
Det du gärna kan få berätta om, är varför anser inte flygbolag att de äger problemet i händelse de t ex ställer in en flight. Era villkor är klara, att det är flygbolaget som hanterar dylika händelser.
Var i kedjan fallerar det? Det kan inte vara ett okänt problem för flygbolagen. För jag utgår från att ni har någon form av avtal mellan er som reglerar vad som gäller.

Menar du varför resebyråer inte äger problemet?

Positivt initiativ och hoppas få lite insyn i hur ni tänker och resonerar.

Några frågor från mig som är mer generella:
1. När man bokar via er varför visar ni inte priset för betalning med kort direkt när man söker? Är lite missvisande att ange en rabatt om man betalar via banköverföring.

2. Hur tänker ni kring användarupplevelse, ux etc? Jag upplever att det är en massa saker där ni försöker få en att klicka i tillval. Det är alltså svårt att snabbt och enkelt boka en resa.

3. Hur ser ni på kreditkortsreklamationer vid inställd resa? Om man bokar via er och flygbolaget ställer in en resa (vilket hänt för många nu). Om flygbolaget hänvisar till er och ni inte svarar på mail/telefon. Ser ni då som rimligt att göra en kreditkortsreklamation eller hur ser ni att man som konsument ska agera?

1. Inte riktigt min avdelning så kan inte svara rakt av. Däremot är bank är ett väldigt populärt betalmedel i Sverige!(kanske inte hos poängjägare:))
2. Vi har från och med förra veckan brutit ut en grupp som ska jobba fokuserat med kundupplevelsen där även UX ingår. Kan tänka mig att just det du nämner finns på agendan!
3. Vi SKA svara på mail/telefon, att inte komma fram är inte ett alternativ. Har du en bokning får du gärna PM:a mig. Vilket också är syftet med tråden.


Hej @Parts ,

jag har väldigt dålig erfarenhet av ert bolag (gotogate) tyvärr. Detta var innan covid19.

Fallet gällde en flygning som blev delvis inställd av flygbolaget. Gotogate var väldigt långsamma med att återbetala och call centret som hanterar återbetalningar gav otroligt dålig information. Alltid var det "please wait two to three business days, sir" eller "please wait one week and the money will be refunded to your card, sir". I verkligheten tog det flera månader.

Hela denna oförmåga från Gotogate att hantera återbetalningen eller åtminstone utfärda ett intyg på att återbetalning är på väg fick konsekvensen att jag inte hade komplett dokumentation till utfärdaren av min reseförsäkring (antingen krävs intyg/kvitto på återbetalning eller intyg med motivering om varför ingen återbetalning kommer ske). Detta fick konsekvensen att jag inte kunde få ut ersättning från försäkringsbolaget (claim måste göras inom tre månader). Surt.

Det hade inte varit svårt för Gotogate att beräkna max möjligt belopp för återbetalning från flygbolaget (bara läs biljettregerna...) och skriva detta i ett mail till mig. Men även detta var till synes omöjligt.

Jag kan ha förståelse för att det kan ta lång tid att få återbetalning av flygbolagen (i första ledet) vilket kan leda till att det tar lång tid för Gotogate att betala tillbaka till mig (i andra ledet). Men det ursäktar inte den konstant felaktiga informationen som Gotogates kundtjänst kom med varje gång jag ringde och frågade om min återbetalning.

OTA - aldrig igen!

(Jo, jag vet - n00b-varning på att köpa från OTA -- i ett svagt ögonblick förblindades jag tyvärr av prisskillnaden. Och i slutänden betalade jag förstås mycket mer än vad jag sparade på OTA-biljetten... lesson learned!)

alltid tråkigt när upplevelsen varit så pass dålig. Eftersom det är en äldre bokning kan jag inte göra något idag. Men tittar gärna på det nu i efterhand om du vill? PM detaljer i sånt fall.

Här till de som väntar på återbetalning sedan mars. Är inte ensam om att först ha blivit bestämt hänvisad till flygbolaget - som efter några (många) veckor återkom och meddelade det självklara att jag skulle begära återbetalning från resebyrån. Efter ett fullständigt värdelöst samtal till den engelskspråkiga kundtjänsten trodde jag att ett refund-ärende återinitierats. Efter ytterligare lång tid av absolut ingenting valde jag att sitta i två timmars telefonkö till den svenskspråkiga kundtjänsten som tydligt kunde informera mig om att mitt ärende lever. Vilket alltid har varit den enda jag vill säkerställa - att ärendet inte försvunnit.

Att på ett tydligare sätt kunna se sin ärendestatus tror jag skulle göra många gladare/lugnare/mindre frustrerade.

Förstår att det inte bara är att reversera bokningsprocessen för att genomföra återbetalningar - men här måste det finnas väldigt många förbättringsområden.

En konkret sak jag är nyfiken på är följande: I min bokning (med United) var det angett att resan betalats med ett Mastercard med för mig okänt nummer (fyra sista siffrorna syntes i bokningen). Jag betalade min resa med AmEx. På ett poängjaktsforum blir man ju nyfiken på om ni använder ett poängintjänande Mastercard för alla kundbokningar? Torde bli några miljarder poäng. :)

Skicka mig din bokning så kollar jag hur den ligger till!
Håller dock med, det finns massor av förbättringar som kan göras gällande återbetalningar! Vilket vi lägger mycket kraft och energi på just nu!

haha, nä finns ingen som tjänar poäng. Kanske hos en mindre resebyrå, vi omsatte 3 miljarder euro förra året.

Säljer ni era biljetter nära avgång, långt i förväg eller blandat? Vet du om det ser olika ut för flygbolag jämfört med OTA?

Jag använder mig ibland av OTA med kort varsel när det bara finns biljetter som ger en rysningar kvar direkt hos flygbolagen, därav min fundering.

Skulle säga blandat. Största andelen flygbiljetter sälja mindre än 30 dagar före avresa.

Hej! I februari bokade jag en resa med ANAs nya linje från Stockholm till Tokyo och vidare till en annan destination i Asien. Resan blev inställd då linjen inte ännu har öppnats. Resan, i Business, var kring 10.000 kronor billigare per person på supersaver.se jämförd med ANAs hemsida. Två frågor:
1. Jag kontaktade ANA via mail för att initiera återbetalningen, och blev så kontaktad av er på telefon några dagar efter. Ni bekräftade då att jag kommer få mina pengar tillbaka. Jag blev lite förvånad, då jag tänkte att jag nog inte kom att få någon återkoppling alls, baserat på vad jag har läst på t.ex. Facebook. Prioriterar ni kunder som har bokat Business?
2. Hur lång backlog har ANA på återbetalningar? Min resa blev kansellerat på slutet av maj, och planerat avresa var kring midsommar.

Stort tack!

trevlig rutt som skulle öppnas, du får skriva en kort recension så fort den är tillbaka!
Vi har ingen speciell prio för business. Vi arbetar utifrån avresedatum. Skicka mig gärna dina bokning på PM så kollar jag status!
 

Parts

Medlem
Läser tråden med spänning - blir intressant att se hur vissa frågor bemöts.

Det enda jag reagerade över var att man kan diskutera ärenden genom att skicka bokningsnummer via PM... Känns ju ytterst märkligt. Det är inget jag hade gjort i alla fall.

Känns inte så bra att skriva ut bokningsnummer i ett öppet forum heller.
Går bra att maila också om så önskas.
 

ekf

Medlem
Att vända sig till oss är så klart rätt. Eftersom köpet är gjort av oss/resebyrå sköter ju även vi återbetalningen till ditt kort.
Det är ju just det som blir det jobbiga med en part till i målet. Flygbolaget säger att de inte rör bokningen då den är bokad cia resebyrå, resebyrån skyller på att de inte får göra något för flygbolaget och vill inte ligga ute med pengar själva, trots att det är de som är avtalspart gentemot slutkunden...
 
Toppen