Senaste nytt

Supersaver Travel / Seat24 - Ställ era frågor här!

Parts

Medlem
Hej!

Har fått godkänt att starta denna tråd av BC moderatorer, de har dock inget med innehållet att göra!

Jobbar för Sveriges största resebyrå och vi är även Europas andra största. Bolagsnamnet är Etraveligroup, ut mot kund använder vi varumärken så som Supersaver Travel, Seat24, Gotogate. Vi äger även sökmotorn Flygresor.se

Vi har en global försäljning på alla kontinenter, allt från New Zealand till Kina, Colombia, USA.
Störst marknader är USA, UK, Sverige. Vi har kontor i Uppsala, Stockholm, Toronto, Aten och flera städer i Indien. totalt har vi en kundtjänststyrka på >1000 personer + ett par hundra medarbetare i andra avdelningar.

Jag själv jobbar med affärsutveckling hos Etraveli. Där jag har kontakt med externa partners och flygbolagen. På ett sätt har det varit häftigt, men också läskigt att vara i den branch som blivit så kraftigt påverkad av covid19. Vi pratar om att vi har, likt flygbolagen tappat 95% av all vår försäljning!

Eftersom jag varit en flitig läsare på BC vill jag ta tillfället i akt och starta denna tråd för att ge Er medlemmar möjlighet att ställa frågor, då jag misstänker att många väntar på sina återbetalningar. Kanske blir bollad mellan kundtjänt och flygbolag? Eller kanske inte alls kommer fram!

Generella frågor kan hållas i tråden, t.ex. hur går det till vid återbetalning från flygbolag? Varför svarar vi inte i telefon?

Skriv inte ut några bokningsnummer eller biljettnummer i tråden. Utan det får vi ta per PM.
 

Berglund

Medlem
Då får du gärna börja med att berätta just varför man inte svarar i telefon?

Sedan kan du ju, som van BC läsare, fortsätta med att berätta varför man i framtiden skulle vilja boka sin flygbiljett genom en resebyrå som inte tar något ansvar, skyller ifrån sig, inte går att nå och som bara gör processen krångligare. Utveckla gärna svaret med en förklaring på vilket mervärde man erbjuder gentemot att boka direkt med flygbolaget. Välkommen!
 

danielhog

Medlem
Spännande, kul initiativ!

Hur går era återbetalningar till rent praktiskt? Varför tar återbetalningar så lång tid?

För mig framstår det logiskt att prata med avtalsparten, dvs er, och inte att vända sig direkt till flygbolaget. Summan man betalat er är inte samma som ni betalat till flygbolaget, hur ska man få rätt återbetalning där?

Hur ser ni på framtiden? Tyder er data på att bokningsläget är på väg att öka och världen öppna upp?

Säljer ni mest biljetter i billig ekonomi eller är det blandat?
 

Doctor-X

Medlem
Kul initiativ!
+1 på alla frågor från @Berglund

Är själv mycket skeptisk inställd till att boka via resebyrå, efter flertalet problem/diffusa avgifter vid inställda flyg eller problem som uppstått under resa som familj/vänner råkat ut för och jag försökt hjälpa till med under årens gång. Men du får gärna försöka övertyga mig att välja att boka via det resebyråföretag du representerar :)

Bokar jag t.ex. en biljett med SAS säg i C till New York för ca 20.000 SEK. Betalar jag då med mitt AmEx SAS Premium (30p/100kr på SAS.se) när jag bokar på SAS.se får jag 6000 extra eurobonuspoäng för detta. Bokar jag samma resa hos er blir det bara 3000p (15p/100kr).
Låt oss för rimlighetsskull värda 1 poäng till 10 öre, skillnaden då i poäng blir 3000p och det motsvarar då ca 300kr. Personligen värderar jag nog ändå poängen lite högre då man kan resa T&R i C för 100.000p (60.000p om man har SAS MC Premium, som baseras på att jag når upp till +200.000p hos SAS varje år - vilket gör det ännu viktigare att få in så många poäng som möjligt):
20.000kr/100.000p = 0,2kr
20.000kr/60.000= 0,33kr
Väljer man att värdera in Star Alliance awardbokningar i F är vi uppe på helt andra värden per poäng.

För att då motivera att boka resan via en resebyrå kontra SAS.se skulle jag vilja hävda att det krävs en rabatt på 300-1000 kr för biljetten för att biljetten skall anses vara likvärdig det poängtapp jag gör. För mig personligen skulle dock priset behöva vara ännu lägre för att överväga, ett exempel som skulle kunna funka är: 18.000kr (resebyrå) vs 20.000kr hos SAS.se - då börjar det bli intressant.

Dessa uträkningar i poängtapp kan radas upp i längder när man väljer att boka hos tredje part (resebyrå) för hotell och flyg.

Skulle vi på BC kunna få en special deal med er för framöver som motiverar en bokning hos er? :)

Jag undrar personligen hur ni kan motivera att ta ut en hanteringsavgift för att få pengarna tillbaka när ett flyg blivit inställt? Flygbolagen erbjuder en kostnadsfri återbetalning när de själva ställer in, borde ni inte göra det samma?
 

Valley

Medlem
Hej @Parts
Var väldigt väldigt länge sedan jag bokade något med såväl Supersaver som andra "resebyråer"
Det du gärna kan få berätta om, är varför anser inte flygbolag att de äger problemet i händelse de t ex ställer in en flight. Era villkor är klara, att det är flygbolaget som hanterar dylika händelser.
Var i kedjan fallerar det? Det kan inte vara ett okänt problem för flygbolagen. För jag utgår från att ni har någon form av avtal mellan er som reglerar vad som gäller.
 

MTheC

Medlem
Positivt initiativ och hoppas få lite insyn i hur ni tänker och resonerar.

Några frågor från mig som är mer generella:
1. När man bokar via er varför visar ni inte priset för betalning med kort direkt när man söker? Är lite missvisande att ange en rabatt om man betalar via banköverföring.

2. Hur tänker ni kring användarupplevelse, ux etc? Jag upplever att det är en massa saker där ni försöker få en att klicka i tillval. Det är alltså svårt att snabbt och enkelt boka en resa.

3. Hur ser ni på kreditkortsreklamationer vid inställd resa? Om man bokar via er och flygbolaget ställer in en resa (vilket hänt för många nu). Om flygbolaget hänvisar till er och ni inte svarar på mail/telefon. Ser ni då som rimligt att göra en kreditkortsreklamation eller hur ser ni att man som konsument ska agera?
 

jerk

Medlem
Jag bokar genom dessa resebyråer. Dock är jag en vanlig knegare som åker sällan och inte samlar poäng som dom flesta här. Har inte råkat ut för nåt krångel än iaf. Eftersom jag är prismedveten så bokar jag sällan genom flygbolaget hemsida om dom inte har en bra deal!
 

hco

Medlem
Hej @Parts ,

jag har väldigt dålig erfarenhet av ert bolag (gotogate) tyvärr. Detta var innan covid19.

Fallet gällde en flygning som blev delvis inställd av flygbolaget. Gotogate var väldigt långsamma med att återbetala och call centret som hanterar återbetalningar gav otroligt dålig information. Alltid var det "please wait two to three business days, sir" eller "please wait one week and the money will be refunded to your card, sir". I verkligheten tog det flera månader.

Hela denna oförmåga från Gotogate att hantera återbetalningen eller åtminstone utfärda ett intyg på att återbetalning är på väg fick konsekvensen att jag inte hade komplett dokumentation till utfärdaren av min reseförsäkring (antingen krävs intyg/kvitto på återbetalning eller intyg med motivering om varför ingen återbetalning kommer ske). Detta fick konsekvensen att jag inte kunde få ut ersättning från försäkringsbolaget (claim måste göras inom tre månader). Surt.

Det hade inte varit svårt för Gotogate att beräkna max möjligt belopp för återbetalning från flygbolaget (bara läs biljettregerna...) och skriva detta i ett mail till mig. Men även detta var till synes omöjligt.

Jag kan ha förståelse för att det kan ta lång tid att få återbetalning av flygbolagen (i första ledet) vilket kan leda till att det tar lång tid för Gotogate att betala tillbaka till mig (i andra ledet). Men det ursäktar inte den konstant felaktiga informationen som Gotogates kundtjänst kom med varje gång jag ringde och frågade om min återbetalning.

OTA - aldrig igen!

(Jo, jag vet - n00b-varning på att köpa från OTA -- i ett svagt ögonblick förblindades jag tyvärr av prisskillnaden. Och i slutänden betalade jag förstås mycket mer än vad jag sparade på OTA-biljetten... lesson learned!)
 

erc

Medlem
Här till de som väntar på återbetalning sedan mars. Är inte ensam om att först ha blivit bestämt hänvisad till flygbolaget - som efter några (många) veckor återkom och meddelade det självklara att jag skulle begära återbetalning från resebyrån. Efter ett fullständigt värdelöst samtal till den engelskspråkiga kundtjänsten trodde jag att ett refund-ärende återinitierats. Efter ytterligare lång tid av absolut ingenting valde jag att sitta i två timmars telefonkö till den svenskspråkiga kundtjänsten som tydligt kunde informera mig om att mitt ärende lever. Vilket alltid har varit den enda jag vill säkerställa - att ärendet inte försvunnit.

Att på ett tydligare sätt kunna se sin ärendestatus tror jag skulle göra många gladare/lugnare/mindre frustrerade.

Förstår att det inte bara är att reversera bokningsprocessen för att genomföra återbetalningar - men här måste det finnas väldigt många förbättringsområden.

En konkret sak jag är nyfiken på är följande: I min bokning (med United) var det angett att resan betalats med ett Mastercard med för mig okänt nummer (fyra sista siffrorna syntes i bokningen). Jag betalade min resa med AmEx. På ett poängjaktsforum blir man ju nyfiken på om ni använder ett poängintjänande Mastercard för alla kundbokningar? Torde bli några miljarder poäng. :)
 

Doctor-X

Medlem
En konkret sak jag är nyfiken på är följande: I min bokning (med United) var det angett att resan betalats med ett Mastercard med för mig okänt nummer (fyra sista siffrorna syntes i bokningen). Jag betalade min resa med AmEx. På ett poängjaktsforum blir man ju nyfiken på om ni använder ett poängintjänande Mastercard för alla kundbokningar? Torde bli några miljarder poäng. :)

Får du svar på den frågan med ett ärligt svar blir jag mycket förvånad men även glad isf över transparensen - dock kan jag se Aftonbladets headline: ”Resebyrå tjänar miljontals poäng på dina bokningar”
 
Toppen