Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

Johanna

Medlem
Du kan ju kräva tillbaka pengar vid dubbelbeskattning. Vet att det är knöligt särskilt från USA. Meningen är inte att man ska skatta i 2 länder men kan vara så att man behöver göra det initialt för att sen kräva tillbaka.
 
Sverige måste bli mindre blåögt.
Annars hade Du inte ställt Din fråga till mig om skatter. Eller hur?
Förstår inte riktigt vad du menar här. För mig är det oerhört blåögt att frivilligt betala 50% av sin lön i skatt. Du har betalt skatt i de länder du jobbat i, sen har du frivilligt betalt skatt i Sverige också. Låter lite galet i mina öron.
 

Airbuspilot

Medlem
Förstår inte riktigt vad du menar här. För mig är det oerhört blåögt att frivilligt betala 50% av sin lön i skatt. Du har betalt skatt i de länder du jobbat i, sen har du frivilligt betalt skatt i Sverige också. Låter lite galet i mina öron.

Pengar är inte allt.
Huvudsaken är att man trivs och har det bra/klarar sig?
Jag brukar säga till mina barn, 29 till 35 år, när dom vill fortsatt låna pengar av mig "ok, jag hjälper till men tänk på att money is time och det är min tid som konsumeras mellan SFO och HNL"
Se till att ni betalar tillbaka dessutom med ränta.
Det har dom alltid gjort. Nu ska jag njuta av evig ledighet och är glad över att trots alla år (34) utomlands har betalat skatt i Sverige och kan dra mig tillbaks med gott samvete.
Många expat piloter tänker inte så, men mitt land gav mig en påkostad utbildning i FV en gång i tiden som kostade multum. Pay back time.

Mvh
 

Airbuspilot

Medlem
Du kan ju kräva tillbaka pengar vid dubbelbeskattning. Vet att det är knöligt särskilt från USA. Meningen är inte att man ska skatta i 2 länder men kan vara så att man behöver göra det initialt för att sen kräva tillbaka.


Tack för Din sponsring, det är exakt det jag genom Åre som jag har råkat ut för.
Sverige har i stort sett skatteavtal med alla länder på jorden och dubbelbeskattning för
svenskar är inte ovanligt. Det har drabbat mig flera gånger och jag var nära personlig kk några
gånger. Svårast blev det med Nigeria och Canada när jag fick låna pengar för att klara 98% med
dubbelbeskattning.

Idag är jag glad över vad det än kostat mig, att jag alltid varit skriven i Sverige och betalat skatt.
Min erfarenhet hittills är att Sverige är världens bästa land att leva i. Det kostar, men det har jag
alltid ställt upp på.

Mvh
 

Mr Basic

Medlem
Slänger ut en fråga om ersättning i hopp om att ngn kan detta bättre än mig alternativt hänvisa till tråd där detta avhandlas.
Finns det ngn ersättning att hämta och isf var?
Anlände till CDG 27 timmar sen pga strejk. Blev således tvungen att betala för 2 hotellrum á 1 natt(försent att boka av när flight ställdes in) då vi defacto inte bodde där.
Bokade själv nytt flyg och SAS har godkänt återbetalning av utresa, hemresa med LH u/a.
 

JoelG

Medlem
Slänger ut en fråga om ersättning i hopp om att ngn kan detta bättre än mig alternativt hänvisa till tråd där detta avhandlas.
Finns det ngn ersättning att hämta och isf var?

Den minnesregel jag har är att bokar man resan som en paketresa (flyg + hotel) så kan man få ersättning för sina utlägg från arrangören/Resegarantinämnden vid ex. strejk. Har du bokat var för sig så får du nog läsa igenom villkoren för hemförsäkring och kortets reseförsäkring.
 

Tonton

Medlem
Slänger ut en fråga om ersättning i hopp om att ngn kan detta bättre än mig alternativt hänvisa till tråd där detta avhandlas.
Finns det ngn ersättning att hämta och isf var?

Saker försvåras i och med att du har bokat om själv, och inte genom SAS - som nämnt ovan.

Som jag har skrivit i en annan tråd så får Jag och min mor ut följande (SAS bokade om oss):
6000 - hemförsäkring
3000 - AMEX (eftersom vi betalade resan med AMEX)
XXX - SAS som står för extra hotell-,mat- och andra utlägg.

Likt @JoelG skriver, kolla upp hem- och kortföräkring!
 

taxvalp

Medlem
Är det någon som fått svar från kundtjänst angående begäran om ersättning för utlägg pga strejken? Skickade in 13 juni som EBD och det är fortfarande tyst, sånär som autosvaret om långa väntetider...
 

Tonton

Medlem
Är det någon som fått svar från kundtjänst angående begäran om ersättning för utlägg pga strejken? Skickade in 13 juni som EBD och det är fortfarande tyst, sånär som autosvaret om långa väntetider...

Är EBG och har fortfarande inte fått något svar. Enligt automailet så kan det ta upp till 12 (!) veckor…
 

Mr Basic

Medlem
Har begärt återbetalning för inställd flight och fått det godkänt. Dock kunde det ta mellan 2-15 veckor innan jag får några pengar. När det gäller övrig ersättning har jag fått samma autosvar som övriga.
 
Toppen