Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

olo

Medlem
Fråga till experterna. Jag skulle åkt sas hem från Malaga idag, men blev då ombokad till lufthansa. Nu blev det planet 2 timmar sent så jag fastnade i Frankfurt. Allt har funkat ok, men är jag lufthansas eller SAS kund just nu?
Om du tänker på EU-reglerna vid försening så går det på Operating carrier så Lufthansa är ansvariga för att ta hand om dig.
 

ZZZebra

Medlem
Många nuförtiden som är tuffa bak tangentbordet.
Eller slippa möta kunderna face-2-face.

Jobbigast har det nog varit för kundtjänst, de lär fått ta en hel del ovett för saker de inte rår över. Finns säkert saker som kunde gjorts bättre där också, men en eloge till de som kämpat på för att lösa problemen så gott det går
 

Agö

Medlem
Många nuförtiden som är tuffa bak tangentbordet.
Korrekt förstås även om man sällan är så anonym på Facebook. Sådant där hör förstås inte hemma i diskussionen.
Nja, de får gärna försöka imorgon först, Så länge ombokningen sker senast imorgon eftermiddag så hinner jag åka bil om även det ställs in. Mötet är först 11.00 på onsdagen.

Säkrade upp med kollegor o ska kontakta den jag har möte med. Som tur är det ett svenskt företag, så möjligt finns förståelse :)

Sista utvägen får nog bli bil :)
Hur gick det?
 

Palazzi

Medlem
Korrekt förstås även om man sällan är så anonym på Facebook. Sådant där hör förstås inte hemma i diskussionen.

Hur gick det?

Gick utmärkt, med ett kort stopp i Riga. Blev en lite tidig morgon iom att jag skulle till Malpensa (istället för Linate) o därtill 3h tidigare än normalt.
Får ta tag i klagomålen längre fram, men just nu är jag mest nöjd att jag hann hem. Sånt som händer, så tänker inte skrika mig hes över allt som blev :)
 

Airbuspilot

Medlem
Kanske från BC
Skulle skriva att Du verkar va en cool hen. Men nej.

Ja, jag är pankis sen nylig och jag har alltid varit skriven i Sverige.
Alltid betalat skatt i Sverige fast jag alltid jobbat utomlands.
Har alltid haft fastighet i Sverige och det är jag glad för idag.
Varför har jag lagt min karriär genom åren som pilot i olika länder och flygbolag
världen runt?

Det har varit kul! Noshörningar på startbanan enl tidigare tråd.
Flygchefer som hotar med sparken om man inte fortsätter att flyga efter 17 timmar på
B727. Då kör man vidare. Safe? Ha ha. Då ger man fingret och sticker vidare till nästa
727 jobb osv.
Det är det som SAS piloter vill bromsa.
USA vill via DOT bromsa DY osv.
Allt det här kryper upp mot säkra Sverige, eller hur?

"Dum" eller inte, jag har alltid betalat skatt i Sverige, det har jag haft råd med.

Någon frågade på en annan tråd om det funkar med poäng och biljetter att åka till Nigeria.
Gör det, åk ner och kolla för det blir semestern i ditt liv.
Va inte rädd, Lufthansa kör till Lagos.
Du får en " lifetimeexperiece" jag lovar.
Nigeria är dessutom fantastiskt vackert.
Men var försiktig och hyr en vakt.
Också i Norge och Florida. Osmakligt? Nej sanning...

Mvh
 
Alltid betalat skatt i Sverige fast jag alltid jobbat utomlands
Sorry för OT, men hur funkar detta egentligen? Jag trodde att om man var anställd i ett annat land (längre än ett år) så var man i princip skattebefriad i Sverige men det är kanske bara för de länder vi har skatteavtal med?! Betalade du inte skatt i det land där du jobbade?
 

Airbuspilot

Medlem
Sorry för OT, men hur funkar detta egentligen? Jag trodde att om man var anställd i ett annat land (längre än ett år) så var man i princip skattebefriad i Sverige men det är kanske bara för de länder vi har skatteavtal med?! Betalade du inte skatt i det land där du jobbade?
Bra fråga som alla undrar över.

Sverige har skatteavtal med alla länder på jorden, väldigt förenklat. SV har järnkoll.
Grundregeln från svensk sida är att man skall skriva sig utomlands minst 181 dagar/ år osv för att anses vara icke skattepliktig i Sverige eller med avtalslandet.
Portugal, Malta, Thailand, Hong Kong och många länder har skatteavtal med Sverige. Tom USA om man har rätt att jobba där. Mao så är svenska SV ute efter alla svenskar som flyr skatt i Sverige.
Efter alla år, eller så va jag "dumb" att förstå var gräns gick mellan girig, skatteregler och gilla att flyga och se världen. Pengar är inte allt men jag förstod att ett av dom bästa länderna i världen när det kniper är Sverige.
Jo, som pilot har jag betalat skatt i alla länder jag jobbat i, och i Sverige. Ibland har det blivit dubbelbeskattning för mig. Tex i Canada, USA och Nigeria, Thailand, Botswana, Danmark på Grönland, Mexico. Eqaudor, Dubai, Indien, Spanien.
Men med dom lönerna jag haft genom åren så har det inte varit ett problem. Jag har alltid skattat i Sverige och gjort rätt för mig i dom länder jag jobbat i.
I tex Canada som är väldigt likt Sverige så betalade jag skatt fullt ut i både länderna. Det var tufft för det blev totalt 92% i skatt av min lön när näsan äntligen kom över vattenytan. Det var 1992? tror jag när huset hemma skenade iväg med räntor på 18%. Kanske minns fel men dyrt var det.
Nigeria och skatteavtal återkommer jag till om ni vill höra.

Så kort sagt Golfkillen, jag är nog korkad ekonomiskt men jag har alltid betalat skatt enligt avtal mellan Sverige och dom länder som vi har avtal med.
Nu sitter jag hemma och njuter, vi har det bra här. Så tycker jag iaf.
Sverige måste bli mindre blåögt.
Annars hade Du inte ställt Din fråga till mig om skatter. Eller hur?

Mvh
 

Airbuspilot

Medlem
När jag läser mitt eget inlägg så ser jag att det ser konstigt.
Jag har alltid betalat skatt i Sverige. Har alltid varit skriven i Sverige men alltid
jobbat som pilot utomlands.
Alla mina arbetsgivare i Afrika, Asien och USA har alltid satt in min lön på mitt
svenska konto för jag är skriven i Sverige och har alltid betalat skatt i Sverige.
Det har alltid varit ett krav från mig att det ska vara så. Svensk som jobbar utomlands men vill
vara svensk. Man kanske inte blir millonare men man är trygg.
OT, det är väl det mina kollegor i Skandinavien kämpar för.

Mvh
 
Toppen