Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

henke12

Medlem
Jag sitter som på nålar inför denna strejk,
Ska åka med ett stort gäng och segla i Kroatien,
Flyger tyvärr SAS denna gång, Arlanda-Oslo-Split på lördagmorgon.

Jag tror dessutom det först är SAS Sverige och sen SAS Norge så dubbeltrubbel!

Har letat alternativ för att ligga på framkant men det finns knappt en enda stol från Arlanda->Split på lördag :(
Har knipit 2 (svindyra) biljetter med Lufthansa via Frankfurt i Business som naturligtvis är fullt flexibla.

Ponera att det blir strejk,
Tror ni SAS ersätter oss för Lufthansabiljetterna? Vad brukar gälla vid strejk?
 

nissefalk

Medlem
Sitter på Edinburgh flygplats just nu bokade om till att åka hem en dag tidigare än planerat för att undvika problem
 

Mackan

Ny medlem
Någon som vet om de flygningarna som utförs av Cityjet till Danmark berörs? Förmodligen inte är väl vad jag läst mig till,men någon som vet?
 

011430121

Medlem
Planerad resa på lördag ARN-CPH-IAD, blir i morgon fredag i stället. Har Plusbiljett men ser ut som om CPH-IAD blir full i C, ingen uppgradering förmodligen.
Retur på söndag, kan bli problem att komma hem med SK1416 på måndag första flyget med CPH baserad personal går 14,30 SK406, men det kommer nog att lösa sig.
 

Ricci

Medlem
Kollade snabbt på min resa hem imorgon SIN-FRA-CPH som tur är kommer sista benet vara med LH...
Ringde hem snabbt igår för att höra vad den ev strejken handlar om.....fick inte direkt ett klart svar....
(Det ända jag förstod är att SAS spelar ut de olika fackföreningarna mot varandra och detta är väl upptakten till den stora förhandlingen 2017..)
 
Last edited:

Tonton

Medlem
ska hem till London med SK1527 imorgon ARN-LHR klockan 20:00. Ser väl inte direkt ljust ut, om det nu blir strejk.
Har inte mycket tid för felmarginaler denna resa egentligen...
 

Hötorget

Medlem
Någon som vet lite mer exakt vilka linjer som omfattas av strejken? Facket säger "kortlinjer" på fejan, på Aftonbladet står det "SAS-kortlinjer, inrikes- samt resor inom Europa". Jag skall flyga ARN-MMX på fre/sön och ARN-LHR på mån/tis - inte precis någon toppen timing ... :(
 

olo

Medlem
Varslet gäller alla (SPF-anslutna) SAS-piloter som flyger från Arlanda, interkontinentalt undantaget.
Om det finns massa oanslutna piloter kan viss trafik fortsätta, men utgå från att trafik inom Europa (inkl. inrikes) inte går.
Om en strejk är trolig kommer SAS se till att alla plan står på Arlanda innan det drar igång, för att inte ha en massa personal på outstations.

Underleverantörer som JetTime, CityJet, Flybe, etc påverkas inte då enbart SAS-anställda piloter är uttagna.
 

Hötorget

Medlem
Varslet gäller alla (SPF-anslutna) SAS-piloter som flyger från Arlanda, interkontinentalt undantaget.
Om det finns massa oanslutna piloter kan viss trafik fortsätta, men utgå från att trafik inom Europa (inkl. inrikes) inte går.
Om en strejk är trolig kommer SAS se till att alla plan står på Arlanda innan det drar igång, för att inte ha en massa personal på outstations.

Underleverantörer som JetTime, CityJet, Flybe, etc påverkas inte då enbart SAS-anställda piloter är uttagna.
Jahapp. Hur lång tid innan strejken skall börja skulle du tro att SAS börjar stoppa flighter? (Jag inser att det är svårt att säga något säkert, men all input tas tacksamt emot).
Vågar någon på sig en gissning hur sannolikt det är med en strejk? Återigen, jag inser att det inte går att säga något säkert, men ...
 
Toppen