Senaste nytt

[Strejk avblåst] Pilotstrejk på SAS 10-14 juni

LarsM

Medlem
Ska bli intressant att se hur/om SAS kan minimera påverkan av strejken om den fortsätter in i nästa vecka. Mer wetlease än vanligt? Slinga mer Norge/Danmark på Arlanda om dom nu har kapacitet över.
 

LarsM

Medlem
Vågar nog inte, några skulle kalla det för strejkbryteri

Kanske det, men Norwegian har väl mer eller mindre gjort så innan.
Ser några suspekta tomflygningar på Flightradar mot ARN. En SAS 737a med Oslobas verkade landa precis och även en Alantic Airways Airbus. Men dom kanske har andra uppdrag än att flyga strejkflyg åt SAS. Återstår och se.
 

011430121

Medlem
Kanske det, men Norwegian har väl mer eller mindre gjort så innan.
Ser några suspekta tomflygningar på Flightradar mot ARN. En SAS 737a med Oslobas verkade landa precis och även en Alantic Airways Airbus. Men dom kanske har andra uppdrag än att flyga strejkflyg åt SAS. Återstår och se.
Det är stor skillnad på SAS och Norwegian även i sådana här saker.
 

erc

Medlem
Enligt SAS är morgondagens (söndagen den 12 juni) flighter "On Time", dvs inte inställda. Är det trovärdigt?
 
Har en flight till Malaga i morgon kl 07.10, 4 st i familjen. Ringde och SAS kunde omboka via Oslo på måndag kväll. Blir 2 dagar sen men med tanke på omständigheterna så känns det ok.
 

varva77

Medlem
Riktigt trist och det sista samtliga parter behöver på lite längre sikt. Är helt för strejkrätt osv men kan inte låta bli att tycka att det är något fundamentalt fel när en såpass högt avlönad grupp i en extremt utsatt bransch anser sig behöva strejka var och varannan förhandling. Jag hoppas ledningen (säger inte att de är helt oskyldiga) tar chansen att göra något drastiskt som tidigare nämnts.
 

Canadien

Medlem
Enligt SAS är morgondagens (söndagen den 12 juni) flighter "On Time", dvs inte inställda. Är det trovärdigt?
Eftersom de inte gått tillbaks till förhandlingsborde än så skulle jag säga att det inte är så trovärdigt. Men visst, helt plötsligt kan ju SAS ge upp och ge piloterna vad de vill ha.
 

JoelG

Medlem
Så var det tidigare. Men systemet börjar bli uppluckrat. En slumpvis vald dag (onsdag 8/6) visar att
av 16 direktflyg den dagen utfördes 12 av norsk maskin (SK481, 843, 847, 483, 849, 489, 867, 491, 885, 493, 883, 897)
Övriga 4 flögs av svensk besättning (SK485, 495, 499, 1483)
Men tyvärr kan man inte dra slutsatsen att alla 8xx-nummer är med norsk maskin. Det beror på veckodag också. I går fredag flögs t.ex. SK867 och 885 av svensk maskin.
Men kontentan av detta är ändå att 8xx oftast innebär norskt och 4xx kan vara antingen eller.
När jag skriver norsk/svensk maskin menar jag förstås inte registreringen, utan maskinens hemmabas.

Utfallet av när SAS släppt vilka flyg som blir inställda imorgon på sträckan ARN-OSL så är det alla med 4XX som är inställda. De som planerar att trafikeras är 849 och 867
 
Toppen