Senaste nytt

Strandsatt pga av att inga plan går till/från Longyearbyen just nu

Magino

Medlem
Nei, det er ikke det jeg skriver.
Jeg spør hvorfor flygbolag A/B/C/D skal refundere en reise som du selv har planlagt etter ankomst. På en annen billett, med et annet flygbolag E/F/G/H. Som ikke har noe med reisen med flygbolag A/B/C/D. Hvis Norwegian blir forsinket fra Tromsø-Oslo (pga dimma, måker på rullebanen, snøfall, dårlig friksjon på rullebanen, flyulykke) og jeg har en separat billett 12 timer senere Oslo-Arlanda med Nextjet, så kunne jeg ikke drømt om å kreve erstatning fra Norwegian for min missed billett Oslo-Arlanda med Nextjet.

Där har vi olika åsikter. Jag tycker SAS ska leverera mig oavsett väder och vind, förutsatt att jag bokat med god marginal. 24 timmar tycker jag normalt är god marginal.
 

lillemannen

Medlem
Nei, det er ikke det jeg skriver.
Jeg spør hvorfor flygbolag A/B/C/D skal refundere en reise som du selv har planlagt etter ankomst. På en annen billett, med et annet flygbolag E/F/G/H. Som ikke har noe med reisen med flygbolag A/B/C/D. Hvis Norwegian blir forsinket fra Tromsø-Oslo (pga dimma, måker på rullebanen, snøfall, dårlig friksjon på rullebanen, flyulykke) og jeg har en separat billett 12 timer senere Oslo-Arlanda med Nextjet, så kunne jeg ikke drømt om å kreve erstatning fra Norwegian for min missed billett Oslo-Arlanda med Nextjet.
Nja nu var väl det inte i första hand SAS som skulle ta kostnaden utan AMEX eller försäkringsbolaget.
 

flum

Medlem
Där har vi olika åsikter. Jag tycker SAS ska leverera mig oavsett väder och vind, förutsatt att jag bokat med god marginal. 24 timmar tycker jag normalt är god marginal.
Jag lider med dig men förstår inte riktigt vad du menar. Tycker du att flygbolagen ska ersätta följdkostnader om planet blir mer än 24h försenad, även om anledning är utom flygbolagets kontroll? Tycker mer det känns som en försäkringsfråga, men jag förstår att man kan ha olika åsikter om detta.
 
A

Aurora

Guest
Där har vi olika åsikter. Jag tycker SAS ska leverera mig oavsett väder och vind, förutsatt att jag bokat med god marginal. 24 timmar tycker jag normalt är god marginal.

Hadde det vært 24 timers marginal mellom Oslo og Stockholm med 10 flighter per dag + tog, buss og motorvegforbindelse - I agree with you.
Når det er 24 timers marginal mellom Oslo og Longyearbyen som har 1 flight per dag, 2000m brukanes rullebane, instrumentlanding én veg og høye fjell? - I disagree with you.

Da har man bare én sjans å rekke sitt mål. Og man vet at med en gang det skjer noe, så er marginene syltynne.

Man må ta høyde for hvor man er, IMO.
 

agehall

Medlem
Där har vi olika åsikter. Jag tycker SAS ska leverera mig oavsett väder och vind, förutsatt att jag bokat med god marginal. 24 timmar tycker jag normalt är god marginal.

Jag måste nog tyvärr hålla med @Aurora här - det är det här som är risken med separata biljetter. Frågan är hur man bäst förebygger problemet med försäkringar som privatperson.
 
Efter att ha läst tråden ringde jag upp mitt försäkringsbolag som berättade för mig att jag inte har något försäkringsskydd mot sådant här. Jag ligger också på en avtalsförsäkring så om jag skulle koppla på ett utökat resskydd så skulle försäkringen bli dubbelt så dyr... Det blir till att byta försäkringsbolag nästa gång!
Amexförsäkringen verkar ju inte vara något att hänga i granen för fall liknande detta...
 

Jonas C

Medlem
Jag lider med dig @Magino inte kul alls när förseningar ställer till dessa problem. Råkade ut för en liknande situation förra veckan vilket var mycket frustrerande, även om konsekvenserna inte var av samma kaliber.
 
  • Gilla
Reactions: Gus

palmen

Moderator
Når det er 24 timers marginal mellom Oslo og Longyearbyen som har 1 flight per dag, 2000m brukanes rullebane, instrumentlanding én veg og høye fjell? - I disagree with you.
Nu går det visserligen 2 plan per dag, även om inte det ändrar något i sig.

Tror också att bästa chansen till ersättning i detta läge är via försäkringar.
Riktigt tråkig situation som uppstått.
 
A

Aurora

Guest
Nu går det visserligen 2 plan per dag, även om inte det ändrar något i sig.

Det går ikke to plan Oslo-Longyearbyen-Oslo. Det går ett direktefly. Det går også et fly som flyr via Tromsø, men om du ikke er booket på dette har du ingen garanti for å komme deg til Oslo, siden det flys som et vanlig innenriksfly Tromsø-Oslo og folk ofte er booket "kun" på den flighten.
 

palmen

Moderator
Det går ikke to plan Oslo-Longyearbyen-Oslo. Det går ett direktefly. Det går også et fly som flyr via Tromsø, men om du ikke er booket på dette har du ingen garanti for å komme deg til Oslo, siden det flys som et vanlig innenriksfly Tromsø-Oslo og folk ofte er booket "kun" på den flighten.
Det går 2 flighter vissa dagar, tex SK4496 och SK4490 den 17 juli som inte mellanlandar i Tromsö, hem går de som SK4497 och SK4491 också det utan mellanlandning.
Även om de gör en mellanlandning i Tromsö så är det ett plan som går mellan Longyearbyen och Oslo, på samma sätt som Qantas flyger London-Sydney (men med en mellanlandning i Dubai).
 
Toppen