Senaste nytt

Strandsatt pga av att inga plan går till/från Longyearbyen just nu

DonM

Medlem
Till info (ej till tröst dessvärre) - det norsk Amex platinum kortet ser ut att täcka en sådan här händelse bättre:

"Innhenting av fastlagt reiserute Dokumenterte ekstrautgifter til innhenting av fastlagt og forhåndsbetalt reiserute dersom sikrede uforskyldt møter forsinket til reisearrangørens transportmiddel. Maksimumserstatning kr 20 000 per person og kr 50 000 per familie. Dersom forsinkelsen medfører at det ikke er mulig å reise videre samme dag, erstatter selskapet nødvendige og dokumenterte overnattingsutgifter med inntil kr 1 500 per person og inntil kr 4 000 per familie. Selskapet dekker rimelige og dokumenterte ekstrautgifter til innhenting. Forsinkelsen skal være dokumentert skriftlig av reisearrangør, trafikkselskap eller bergingsselskap og skyldes værforhold/teknisk feil."
 

Mikael S

Medlem
Har Tre Kronor som hemförsäkring via Swedbank och deras HemPlus

Borde du få 5000 kr iaf.

Resestartskydd

Om du blir försenad till en resa ersätts nödvändiga och skäliga ex- trakostnader för att du ska kunna ansluta dig till resa som inte är möjlig att boka om.

Förseningen ska bero på att

  • privatbil som du åker med råkat ut

    för väderleksförhinder eller trafik- hinder du inte kunnat förutse eller blivit köroduglig genom trafiko- lycka

  • eller om allmänt färdmedel som du åkte med blivit föresenat.

    Är anslutning inte möjlig kan vi istället ge dig ersättning för utebliven semes- ter.

    Du kan inte få ersättning enligt Försening om du får ersättning enligt Resestartskydd.

    När du måste ha påbörjat anslutningsresanDu måste ha påbörjat anslutningsre- san i så god tid att du under normala förhållanden skulle ha hunnit med att boka in dig och ditt bagage i förväg enligt vad som krävs av researrangör och flygbolag eller motsvarande, dock minst två timmar före avgång.
Högsta ersättningsbelopp

Ersättningen blir• vidmissadanslutning,nödvändiga

och skäliga extrakostnader, dock

högst 5 000 kronor per person• när anslutning inte är möjlig, ett

belopp som motsvarar resekostna- den, dock högst 5 000 kronor per person.

Från ersättningen avräknas det be- lopp som du kan återfå av arrangör, trafikföretag, hotell eller liknande.
 

Stefan62

Medlem
@Stefan62 hade gjort Platinum kortet gjort skillnad här?!

Nej, jag gör samma tolkning som @agehall.

Dessvärre kan man inte heller säga att detta är försening av allmänt färdmedel vid resans start, eftersom detta inträffar under en pågående resa - jag ringer och kollar så får vi se vad jag får för svar!

Generellt så kan man också säga att det är vid skaderegleringen som det avgörs och inte vad kundtjänst "tror". Försök att få tala med en skadereglerare.
 
Last edited:

Valley

Medlem
Ok. Kollade just vad IF säger (där jag råkar ha min hemförsäkring) och de verkar mer generösa:

"11.3 FÖRSENING TILL ANSLUTNING

Om det allmänna färdmedel du reser med försenas, och du därför missar en bokad anslutning, får du ersättning för nödvändiga och skäliga merkostnader du har för att komma fram till resmålet. Anslutningen ska vara bokad så att du under normala förhållanden hunnit boka in dig och ditt bagage i god tid i förväg i enlighet med vad som krävs av researrangör och transportföretag.

Högsta ersättning är 25000 kr per person dock högst 75000 kr sammanlagt. "

Och vad säger det finstilta om dimma = force majeur ?
 

palmen

Moderator
Dessvärre kan man inte heller säga att detta är försening av allmänt färdmedel vid resans start.
Jag har samma skrivelse om "Allmänt färdmedel" i min reseförsäkring (Trygg Hansa Utökad Reseförsäkring).
Flyg är väl ett allmänt färdmedel, eller hur ska man tolka just detta? I detta fall behöver ju Magino ta ett flyg för att komma till starten på sin resa.
 

Valley

Medlem
Min kära hemförsäkring resonerar ungefär likadant som Amex. Det står dock "Extrakostnader om du blir försenad vid avresan på grund av exempelvis en trafikolycka." men hon tycker att mina resor är helt separata och sen började hon prata om att jag inte sitter på färdmedelt som försenat mig. När jag ifrågasatte det hela och att jag inte förstod skillnaden mellan försenat färdmedel då jag sitter på färdmedelt och där färdmedelt blivit inställt, så sa hon att hon inte tyckte att vi kommer någon vart och tackade för sig.

Haft ärende åt samma håll där det i mitt fall och dessvärre var definierat vad man menade med avresa. Där var det tydligt att när man lämnade sin bostad, tjänsteställe eller motsvarande,var det avresa.
Jag befann mig i en hemresa.

Nästan 100% säker på att du som har en T&R Färöarna och en T&R Thailand åker dit på grund av det.
Tror inte någon kommer anse att din returresa är att räkna som en transport för att komma med Thailandflyget. Tyvärr.
 

Stefan62

Medlem
Jag har samma skrivelse om "Allmänt färdmedel" i min reseförsäkring (Trygg Hansa Utökad Reseförsäkring).
Flyg är väl ett allmänt färdmedel, eller hur ska man tolka just detta? I detta fall behöver ju Magino ta ett flyg för att komma till starten på sin resa.

Ja, jag skulle också vilja tolka det så - men jag ahr upplysts om att i förarbetet till den här formuleringen som används av de flesta försäkringsbolag så har man tänkt sig att tåg/buss får något slags fel, t ex punktering eller olycka. Observera samtidigt att om Du kör egen bil och blir försenad till resans start så gäller inte försäkringen och självklart inte heller om Du blir privat skjutsad till flygplatsen.

Men det är skaderegleraren som avgör och sedan kan man gå till ARN om man är missnöjd.
 
Toppen