Senaste nytt

Strandsatt i Rio

WTP

Medlem
Vi borde flyga GIG-LHR igår 21.45 men vid midnatt skeppade de oss tillbaka till Rio till hotellet.

"Weather radar" är tidligen fel på och vi måste vänta att BA ska flyga in den från London. Så om allt går bra vi får lyfta 24 timmar försenade.

Information var under all kritik. Men det tar jag en annan gång.

Eftersom jag har aldrig varit med om ngt liknande - vilka rättighter har jag. Kompesation?

Flyger i CW.
 

DanielKif

Medlem
Du borde få ganska exakt €600 per person i ersättning om ni blir 24h försenade + logi, mat, och 1 telefonsamtal på plats.
 
Last edited:

WTP

Medlem
Tack för info.
24h försenade på GIG-LHR legg eller hela resan? Vi flyger vidare till GOT.
 

WTP

Medlem
BC rocks!!!
Frugan blev helt paff hur snabbt fick vi svaret
"Du och dina virtuella vänner..."

Hur applicerar man för EU 261/2004?
Är det ngt jag måste göra nu under resan, typ skaffa ngt dokument så att jag inte missar det?
 

DanielKif

Medlem
Du mailar helt enkelt till flygbolaget och begär ersättning. Ingen blankett krävs, men det kan vara bra att använda sig av en mall som skall finnas någonstans här på forumet. Hittar inte den just nu.
Förutom ersättning från flygbolaget så har du förmodligen en hemförsäkring som kan ersätta en del med. Om du betalt resan med kreditkort ska du även kunna begära ersättning via den försäkringen med.
Lycka till!
 

agehall

Medlem
Du borde få ganska exakt €600 i ersättning om ni blir 24h försenade + logi, mat, och 1 telefonsamtal på plats.
FEL! Man har rätt till 2 telefonsamtal, fax, telex eller e-mails.

Hur applicerar man för EU 261/2004?
Du kontaktar BA via deras kontaktformulär efter avslutad resa. Räkna med att de kommer att neka dig ersättning och att du måste dra dem till MCOL (som är ungefär som ARN i Sverige) för att få ut pengarna. Har du tur kan det gå lättare, men räkna inte med det.

Är det ngt jag måste göra nu under resan, typ skaffa ngt dokument så att jag inte missar det?
Egentligen inte, framförallt när det är så pass stor försening. Är det på håret för att man ska få ersättning är det bra att notera exakta tider för avgång/ankomst själv, men här pratar vi ju ett dygn, så det lär inte behövas.

För övrigt kan jag rekommendera att kika igenom ett par sidor av EU261/2004-tråden. Du behöver inte läsa hela, den upprepar sig rätt mycket efter några sidor eftersom folk är för lata för att läsa ens första sidan i tråden.
 
Toppen