Senaste nytt

Strömavbrott på Arlanda

Jacob

Medlem
Skavsta fick tydligen ta det mesta, inte helt förvånande. Några ser även ut att ha omdirigerats till Västerås, Borlänge, Karlstad och Visby. Paris-planet fick tydligen gå ner på Landvetter.

Bra jobbat av flygtrafikledningen, kan inte ha varit helt enkelt att få ihop.
 

Sakoz

Medlem
[IRONI]

Och allt detta för att SAS ska införa fritt kaffe i ekonomi på alla sina flighter, hur ska vi ha det? Sanktioner i el-nätet till förmån för fritt kaffe, eller inget kaffe och full el tillförsel så inte Swedavia stänger av strömen för att SAS inte betalat hela elräkningen.

[/IRONI]
 
Var alltså banljusen som var strömlösa. Någon som snubblat över sladden kanske :) Satt ombord på SK012 som var klar för push-back då detta inträffade. Enligt kaptenen hade man fått starta eftersom det 15.10 inte var mörkt men flygplatsledningen stängde för start och landning. Blev avgång 17.35 istället och då hade man bara två banor i funktion.
 
Undrar om inte man kan ha en helt autonom bana för nödlandningar? Allt kan hända ju. T.ex. om något går sönder och reservdelar/tekniker måste hämtas från CPH/OSL/GOT.

Antar att Die Hard 2 är inte en favoritfilm hos Swedavia.
 

Lonelyflyer

Medlem
Jo vi blev en timme sen från CDG för att de inte fick flyga in till ARN

För mig var det ingen fara, jag hann med anslutningen ändå

Värre var det för en kvinnlig bekant ja träffade i sky city som skulle till BNE, men hennes LH till FRA blev inställt (när de var i gaten, incheckade väskor och taxfreehandlat och allt) och sen klockan 17 hade hon suttit och inte blivit ombokad, eftersom alla plan blev fulla på en sekund typ
Fick nyss reda på att hon hade fått hotell på arn iaf, de ska försöka hjälpa hon imorrn bitti
 

deltamartin

Medlem
Flög SK1045 KRN-ARN idag, divertade till NYO efter några varv över Arlanda. Satt i NYO i några timmar, de som ville lämna planet utan incheckat bagage fick göra det och ta sig till sin slutdestination på egen bekostnad, men man skulle få eventuellt incheckat bagage hemskickat på SAS bekostnad om jag förstod det rätt. Jag och mitt sällskap valde i alla fall att stanna kvar och vänta på vidare information. SAS bjöd på kaffe eller te för de som ville ha. Det fanns flera SAS maskiner och någon enstaka DY maskin där också. Efter någon timme på marken såg vi att några av dessa började åka iväg igen. Någon timme senare var det vår tur, så vi tankade, av-isades och lyfte. En härlig lättankad, kraftig och halvfull med passagerare MD80-takeoff. 20 minuter senare landade vi på ARN ca 5 timmar försenade. SAS skötte ändå situationen bra tycker jag. Var andra diversionen som jag haft med SAS på mindre än två månader, båda hanterade på ett bra sätt.
 

jth

Medlem
I dagens SvD säger Swedavia att avbrottet berodde på att man fick ett fel i samband med uppgradering av mjukvaran i datorstyrsystemet. Hur tänkte de när de uppgraderar mjukvaran på ett live-system kl 15 en fredag eftermiddag när det precis börjat mörkna, kan man ju undra.
 

Murre

Medlem
I dagens SvD säger Swedavia att avbrottet berodde på att man fick ett fel i samband med uppgradering av mjukvaran i datorstyrsystemet. Hur tänkte de när de uppgraderar mjukvaran på ett live-system kl 15 en fredag eftermiddag när det precis börjat mörkna, kan man ju undra.

Jag har jobbat med banljusen för bana 1 o 2 och även varit inblandad i systemet för bana 3. Fattar inte hur man lyckas släcka alla 3 banorna 1 o 2 hänger ihop men 3an har ett helt eget system, samt att samtliga system är redundanta. Vi fick aldrig jobba med något kritiskt system under dagarna utan det var oftast natt jobb när vi skulle uppgradera. Men tydligen har någon lyckas med det omöjliga o släcka allt :confused::confused: Skall bli intressant o läsa utredningen om vad som egentligen hände :rolleyes:
 

frodell

Medlem
Vi var fyra personer på CDG som skulle med 19.45 kärran till ARN. Jag och en till blev ombokade via CPH 20.20, en via OSL (övernattning), en via PRG ..
 
Toppen