011430121
Medlem
SAS har varslat idag ca 40% av sina anställda.
Har lyssnat på många intervjuer idag med SAS VD Rickard Gustafson,han säger att flygbranschen är tillbaka på de nivåer som det var 2019 först om 3 år, många säger att branschen kommer aldrig tillbaka till de talen, det klassiska "den som lever får se" får gälla
Det jag undrar över hur många plan behöver SAS de närmsta 1-3 åren framöver?
SAS har fått många A320neo de senaste åren, jag vet inte hur många man har i order av den modellen samt hur många äger SAS och hur många leasas av.
Boeing 737 flyg i Norge samt några är väl stationerade fortfarande i Sverige, vissa är runt 20 år och går till skrot, vissa är väl så nya att det fanns en andrahandsmarknad för dessa innan corona , äger SAS några av de nyare 737 maskinerna?
Dessutom finns det A319/20/21 som är mellan 10 och 15 år vad är planen för dem framöver?
När det gäller maskinerna på långlinjerna så håller man på att byta ut A340 mot A350 om jag inte har fel så är 3 stycken A350 levererade eller på väg in i flottan, det finns några A330 som börjar bli runt 18 år när skall de pensioneras?
SAS har några bolag som hjälper dem med trafiken, de har runt 25 stycken Canadair 900 samt så finns det ATR-72 maskiner.
Om SAS de närmsta åren skall dra ner sin personal stryka med 40%, undrar jag kommer det finnas personal som kan bemanna alla flygplanen.
Jag har inte en aning om hur långa leasingavtal det är på de nya A320neo maskinerna och eventuellt på de nya Boeing 737 som finns i flottan
Har läst att Boeing och Airbus drar ner kraftigt på tillverkningen av maskiner den närmsta tiden.
Boeing har ju även problem med sina MAX maskiner.
Många andra bolag skall ju reducera sina flottor, flygbolag går i konkurs, bolag avbeställer maskiner.
En undran vad kommer att hända med alla plan som på något sätt "blir över" de kommande åren och vad händer med SAS flotta de kommande 1-3 åren.
Har lyssnat på många intervjuer idag med SAS VD Rickard Gustafson,han säger att flygbranschen är tillbaka på de nivåer som det var 2019 först om 3 år, många säger att branschen kommer aldrig tillbaka till de talen, det klassiska "den som lever får se" får gälla
Det jag undrar över hur många plan behöver SAS de närmsta 1-3 åren framöver?
SAS har fått många A320neo de senaste åren, jag vet inte hur många man har i order av den modellen samt hur många äger SAS och hur många leasas av.
Boeing 737 flyg i Norge samt några är väl stationerade fortfarande i Sverige, vissa är runt 20 år och går till skrot, vissa är väl så nya att det fanns en andrahandsmarknad för dessa innan corona , äger SAS några av de nyare 737 maskinerna?
Dessutom finns det A319/20/21 som är mellan 10 och 15 år vad är planen för dem framöver?
När det gäller maskinerna på långlinjerna så håller man på att byta ut A340 mot A350 om jag inte har fel så är 3 stycken A350 levererade eller på väg in i flottan, det finns några A330 som börjar bli runt 18 år när skall de pensioneras?
SAS har några bolag som hjälper dem med trafiken, de har runt 25 stycken Canadair 900 samt så finns det ATR-72 maskiner.
Om SAS de närmsta åren skall dra ner sin personal stryka med 40%, undrar jag kommer det finnas personal som kan bemanna alla flygplanen.
Jag har inte en aning om hur långa leasingavtal det är på de nya A320neo maskinerna och eventuellt på de nya Boeing 737 som finns i flottan
Har läst att Boeing och Airbus drar ner kraftigt på tillverkningen av maskiner den närmsta tiden.
Boeing har ju även problem med sina MAX maskiner.
Många andra bolag skall ju reducera sina flottor, flygbolag går i konkurs, bolag avbeställer maskiner.
En undran vad kommer att hända med alla plan som på något sätt "blir över" de kommande åren och vad händer med SAS flotta de kommande 1-3 åren.