Senaste nytt

Storleken på SAS flygplansflotta efter corona?

011430121

Medlem
SAS har varslat idag ca 40% av sina anställda.
Har lyssnat på många intervjuer idag med SAS VD Rickard Gustafson,han säger att flygbranschen är tillbaka på de nivåer som det var 2019 först om 3 år, många säger att branschen kommer aldrig tillbaka till de talen, det klassiska "den som lever får se" får gälla

Det jag undrar över hur många plan behöver SAS de närmsta 1-3 åren framöver?
SAS har fått många A320neo de senaste åren, jag vet inte hur många man har i order av den modellen samt hur många äger SAS och hur många leasas av.
Boeing 737 flyg i Norge samt några är väl stationerade fortfarande i Sverige, vissa är runt 20 år och går till skrot, vissa är väl så nya att det fanns en andrahandsmarknad för dessa innan corona , äger SAS några av de nyare 737 maskinerna?
Dessutom finns det A319/20/21 som är mellan 10 och 15 år vad är planen för dem framöver?

När det gäller maskinerna på långlinjerna så håller man på att byta ut A340 mot A350 om jag inte har fel så är 3 stycken A350 levererade eller på väg in i flottan, det finns några A330 som börjar bli runt 18 år när skall de pensioneras?

SAS har några bolag som hjälper dem med trafiken, de har runt 25 stycken Canadair 900 samt så finns det ATR-72 maskiner.

Om SAS de närmsta åren skall dra ner sin personal stryka med 40%, undrar jag kommer det finnas personal som kan bemanna alla flygplanen.
Jag har inte en aning om hur långa leasingavtal det är på de nya A320neo maskinerna och eventuellt på de nya Boeing 737 som finns i flottan

Har läst att Boeing och Airbus drar ner kraftigt på tillverkningen av maskiner den närmsta tiden.
Boeing har ju även problem med sina MAX maskiner.

Många andra bolag skall ju reducera sina flottor, flygbolag går i konkurs, bolag avbeställer maskiner.
En undran vad kommer att hända med alla plan som på något sätt "blir över" de kommande åren och vad händer med SAS flotta de kommande 1-3 åren.
 

Tobbe.O

Medlem
Som det var planerat innan corona:
2020: Kommer någon A320Neo till i år, 1 A321neoLR och ytterligare 1 A350.

2021: "mellan år" för A320Neo, kommer några få. 4 A350 och 2 A321neoLR.

2022: Tar leveranserna åter fart med A320Neo med 15 leveranser.

2023: A320Neo med 18 leveranser.

Så jag skulle säga att det ändå ser lite ok ut om man förväntar en nedgång under närmaste tiden och en successiv ökning från 2021 och framåt.
 

Ricci

Medlem
Vilken tur att SAS inte hann beställa A220 dock verkar ett danskt leasingbolag ha beställt många av dem (till en hemlig kund).
 

Ricci

Medlem
Frågan vad som händer med 350, de har högst värde och finns behovet av dem?
Jag tror att SAS försöker senarelägga leveranserna av de kvarvarande A350 som är på väg in.
De har väl 3st A340 kvar som är betalda och reservdelar/motorer har de också till dem om de nu skulle behövas plus att oljepriset just nu är lågt.
En av deras hedging på oljan bör snart kunna gå ut vilket bör kunna sänka deras pris på JET-A1.
 

Trox

Medlem
Det skulle kunna vara en fördel med en stor flotta när vi lägger pandemin bakom oss. Ett antal bolag kommer att vara borta, och många bolag kommer ha reducerad kapacitet. Det borde vara möjligt för de bolag som finns kvar att t ex fylla hål som andra lämnat.
 
Toppen