Senaste nytt

Storförlust för SAS

MarcusC

Medlem
Jag håller nog med AHO, bättre att SK fokuserar på kortdistans och i min mening mata star alliance hubbar. Och kanske bibehålla de kärnlinjer som finns till USA & ASIEN. Kanske tom ta bort BKK ??. Men det är helt klart tufft, SAS har en lång historia och betyder i min mening mycket för infrastrukturen i Sverige & Scandinavien, visst har Norwegian hyfsad täckning, men SK har ändå en större helhetsservice än DY. Att satsa pengar på longhaul är tufft, man måste ha en nische. Se bara på övriga bolag, som SN Brussels, TAP, Finnair, de har foueserat på en viss geografisk täckning på longhaul. SK s longhaul är för utspritt, och det gör ju inte det hela lättare med tre hubbar......
 

Palazzi

Medlem
Jag håller nog med AHO, bättre att SK fokuserar på kortdistans och i min mening mata star alliance hubbar. Och kanske bibehålla de kärnlinjer som finns till USA & ASIEN. Kanske tom ta bort BKK ??. Men det är helt klart tufft, SAS har en lång historia och betyder i min mening mycket för infrastrukturen i Sverige & Scandinavien, visst har Norwegian hyfsad täckning, men SK har ändå en större helhetsservice än DY. Att satsa pengar på longhaul är tufft, man måste ha en nische. Se bara på övriga bolag, som SN Brussels, TAP, Finnair, de har foueserat på en viss geografisk täckning på longhaul. SK s longhaul är för utspritt, och det gör ju inte det hela lättare med tre hubbar......

Här håller jag helt med. Vet dock inte vilka långdistanslinjer som skulle passa SAS. De har ju ingen geografisk fördel som t.ex Turkish Airlines till Sydostasien och Mellanöstern. Eller som Ethiopian i Afrika.... Icecland Air till USA......och Finnair till nord-östra Asien. För att inte tala om alla mellanöstern-hubbar....

SAS & Lufthansa lider båda av samma problem. Antingen måste du ha överlägsen kvalitet, eller ha en annan fördel (som geografisk. Nu är väl Lufthansa ändå ett bolag med högre servicekvalitet än SAS, men gör ändå brakförluster....

SAS kommer få det svårt att hitta en USP.... De kan inte överleva i längden på trogna skandinaviska kunder.... Tror t.ex ingen här i Italien skulle välja SAS om det fanns andra alternativ. SAS saknar en uttalad profil som skulle kunna locka kunder.
 

Homer

Medlem
Fastighetsförsäljningen är inte så bra som man först kunde tro

•SAS säljer sex fastigheter till Swedavia om 1,8 miljarder SEK, med kassaeffekt på 450 MSEK och reavinst på 350 MSEK, som bokförs under andra kvartalet 2012

Det här är nytt:
SAS och Apollo har tecknat ett rekordstort avtal på 920 miljoner kronor som omfattar ca 4000 flygningar under sommarsäsongen 2012 med avgångar från 16 olika orter från Sverige, Norge och Danmark till över 20 destinationer i Europa och Nordafrika. Apollo skriver rekordavtal med SAS | Cision Wire
 

Concorde

Founding Member
För att long-haul skall fungera behöver man feeder traffic. Dvs. en hub med många stora plan dit massa små plan matar in trafik. Alltså som t.ex. LH och BA arbetar samt KL med Schipol. Vad jag vet så är över 30% av pax på BA's längre flighter transfer pax.

Att Arlanda eller skulle bli en hub är högst otroligt när man redan har etablerade hubbar som FRA, LHR, AMS och gud förbjude CDG. Möjligtvis CPH, men igen, för nära till dom andra stora hubbarna.

SAS behöver rationaliseras, ägarformen ändras, sänkta löner, få ner pensionshålet och satsa på lönsamma rutter. Släpp prestigen och skippa lång-distans.

Man blöder överallt samt har sämre produkter och högre priser. DOES NOT COMPUTE. SYNTAX ERROR.
 

Palazzi

Medlem
Fastighetsförsäljningen är inte så bra som man först kunde tro

•SAS säljer sex fastigheter till Swedavia om 1,8 miljarder SEK, med kassaeffekt på 450 MSEK och reavinst på 350 MSEK, som bokförs under andra kvartalet 2012

Det här är nytt:
SAS och Apollo har tecknat ett rekordstort avtal på 920 miljoner kronor som omfattar ca 4000 flygningar under sommarsäsongen 2012 med avgångar från 16 olika orter från Sverige, Norge och Danmark till över 20 destinationer i Europa och Nordafrika. Apollo skriver rekordavtal med SAS | Cision Wire


OJ!! Ser inte lovande ut med reavinst på 350M..... det är ju en piss i havet för vad de behöver:eek: SAS samarbete med Apollo kan ju iofs båda gott. Det borde ju ge utslag i Q3 & Q4. Om det är fortsatt dåligt där......då väntar nog en rekonstruktion.... Om inte regeringen är villig att gå in med stödpengar...
 

twiggs

Medlem
SAS har gjort för många fel längre tillbaka i tiden. Vilket står dem jävligt dyrt nu för att uttrycka sig mindre milt. Bara för att nämna flygflottan så har följande fel gjorts:

* Boeing 737-600 — att man i princip är ensam om att flyga dessa plan gör kommentarer överflödiga
* MD-90 — fint flygplan, men varför?
* Airbus A319/A321 — beställdes i en tid då allt var guld och gröna skogar
* Dash 8 Q400 — att vara första kunden för något helt obeprövat var ju inte riktigt vad SAS behövde

Fyra stora fel när det gäller flygplansflottan och det bara senaste kanske tjugo åren. Finns säkert något mer flygplan som jag inte kommer på. Bara när man beställde Boeing 737NG så beställde man tre flygplan i fem olika utföranden. Dessutom så valde man bort måååånga standardlösningar för att man trodde sig kunna bättre. 95 säten i en Boeing 737-600 var det ursprungliga antalet platser, kommentar återigen överflödig! :rolleyes:

Airbus A321 beställde man i just det ögonblicket då man kanske trodde att man föralltid skulle ha gardinen minst fram till station 3 på det flygplanet (men gärna ännu längre bak, för det var det faktiskt planerat för!). Idag tar C ofta inte upp mer än rad 1-4, om ens det. Airbus A319 fick man väl ta in för att slippa betala dryga böter till Airbus.

Man fortsätter att separera flygflottan ytterligare genom att ha Boeing på ARN och OSL och Airbus/CRJ på CPH. Varför inte Airbus (eller Boeing för den delen) överallt? Man vinner ju hur mycket som helst på att flygplanen kan slingas betydligt enklare och användas effektivare om man nu skulle vilja det.

Att speciellt den flygande personalen är väldigt överbetalad råder det ju inga tvivel om. Speciellt med tanke på att personalen ändå verkar missnöjda med att inte ha långa stop på fjärran destinationer längre (det är bara inse, många har varit med på tiden då det var en realitet).

Jag undrar verkligen var det kommer bära hän med SAS under fem–tio år. Blir det ett bolag som transporterar passagerare till Star Alliance-hubbar nästan enbart eller finns det någon framtid? :confused:
 
Man får inte heller glömma att Q1 nästan alltid är det absolut sämsta kvartalet för ett flygbolag.
Inte bara SK visar en stor förlust, Ex Lufthansa Q1 2012 resultat blev -381 miljoner Euro.

Hur gick det för DY då?
Omsättningen uppgick till 2,36 miljarder norska kronor, jämfört med 1,9 miljarder under första kvartalet i fjol. Nettoförlusten blev 286 miljoner norska kronor, jämfört med 293 miljoner motsvarande period i fjol.

Så också lågprisbolag gör förlust under första kvartalet.
 

Palazzi

Medlem
Hur gick det för DY då?
Omsättningen uppgick till 2,36 miljarder norska kronor, jämfört med 1,9 miljarder under första kvartalet i fjol. Nettoförlusten blev 286 miljoner norska kronor, jämfört med 293 miljoner motsvarande period i fjol.

Så också lågprisbolag gör förlust under första kvartalet.

Ganska exakt samma procentsats också. De gör båda en förlust på ca 12% av omsättningen under perioden. Givetvis inga bra siffror för något av bolagen...:(
 
Toppen