Senaste nytt

Storförlust för SAS

niksal

Medlem
Blue1 blir mer och mer integrerat med SAS. Detta är från Q1 rapporten:
"Blue1 commenced a statutory conciliation process to reorganize its operations as part of the transition to a production company
for Scandinavian Airlines."
 

Jonas C

Medlem
På tal om omstrukturering, är jag den enda här som tycker att SAS borde satsa på att expandera sitt långdistansnät istället för att fokusera sin kärnverksamhet kring Europaflyg? Kan tyvärr inte komma på något flygbolag som inte är LCC, som faktiskt tjänar pengar på kortdistans flyg. LH, AF-KLM, AY, etc rapporterar alla förlust/usel lönsamhet på sina kortlinjer.

Bästa för SAS vore väl ändå om de släpper sin hemmamarknads fixering och faktiskt börjar sträva mot att bli ett "internationellt" flygbolag, främst genom att expandera långdistansnätet och fokusera på matarflyg inom Europa. Antar att man kan hålla nere personalkostnaderna genom att anställa besättningar på långflygen från utlandet? (om inte det redan är fallet förståss)
 
Till nya långlinjer krävs nya långdistansflygplan och sådana kostar $$$
Det är inte heller så enkelt att hitta "fräscha" långdistansflygplan på 2nd hand marknaden heller.
Visst 15 år gamla A340-300 går säkert att hitta men ex nyare A330 är betydligt svårare
 

jurgenb

Medlem
Helt riktigt, att konkurrera med pris på skandinavien känns som ett hopplöst projekt med Norwegian som inte har gamla bagaget som SAS tampas med. Nu när DY även kommer börja köra långdistans kommer problemen hopa sig för SK, dom borde satsat på intra-europa och longhaul redan för länge sedan och inte på den inhemska/scandinaviska marknaden där konkurrensen inte bara av flygande konkurrenter utan även av andra färdmedel finns.

Tyvärr är det nog försent...och deras bagage av kostnader för stort för att kunna vrida om bolaget.

Rekonstruktion läste jag från någon annan - något omvälvande behövs helt klart vad låter jag vara osagt.

Uppdaterat:
Inte bara jag som tänker i dessa banor :)
http://www.svd.se/naringsliv/bransc...borjat-inse-allvaret_7164747.svd#xtor=AD-500-[svd.se/naringsliv]-[]-[Textlank]-[aftonbladet]-[]-[]
 
Last edited:

Fredrik

Medlem
Vi får verkligen hoppas för SAS del att Q2 och Q3 är bättre än förra året. Annars blir det nog läge att utnyttja sina EB-poäng medan man kan.
 

Dr. Miles

Expert
På tal om omstrukturering, är jag den enda här som tycker att SAS borde satsa på att expandera sitt långdistansnät istället för att fokusera sin kärnverksamhet kring Europaflyg? Kan tyvärr inte komma på något flygbolag som inte är LCC, som faktiskt tjänar pengar på kortdistans flyg. LH, AF-KLM, AY, etc rapporterar alla förlust/usel lönsamhet på sina kortlinjer.

Bästa för SAS vore väl ändå om de släpper sin hemmamarknads fixering och faktiskt börjar sträva mot att bli ett "internationellt" flygbolag, främst genom att expandera långdistansnätet och fokusera på matarflyg inom Europa. Antar att man kan hålla nere personalkostnaderna genom att anställa besättningar på långflygen från utlandet? (om inte det redan är fallet förståss)
Som jag skrev i en annan tråd, tror jag tvärtom.

Inom Europa kan de sälja en ekonomiklass biljett inom Europa för 3.000 - 4.000 SEK inkl. skatter utan problem.
Så fort man behöver åka hem samma dag eller dagen efter, blir biljettpriset 6.000 - 8.000 SEK (Lufthansa, Air France mm.)

Men longhaul tvingas dem att sälja billigt som Stockholm-Beijing t/r 5.000 SEK inkl. skatter.
Om de inte kan tjäna pengar på shorthaul, lär de inte tjäna pengar från longhaul heller.
 

jurgenb

Medlem
Angående diskussionen om kassaflöde - med 1Mdr i förlust på ett kvartal täcker ju inte försäljningen av fastigheterna (hangarerna) detta mer än 2 kvartal med tanke på att dom inte fick mer än omkring 2Mdr på detta (vill jag minnas att det stod)
 

Palazzi

Medlem
Angående diskussionen om kassaflöde - med 1Mdr i förlust på ett kvartal täcker ju inte försäljningen av fastigheterna (hangarerna) detta mer än 2 kvartal med tanke på att dom inte fick mer än omkring 2Mdr på detta (vill jag minnas att det stod)

Ja, vi får väl hoppas att det inte fortsätter likadant i Q2...
 

Palazzi

Medlem
Problemet är väl att pengarna de fick in för fastigheterna "dränerats" bort vid årsslutet... Då finns det knappt något mer att avyttra för att fylla på i kassan..... De lär ju inte få mycket för en 20år gammal flotta vid avyttring... Samtidigt lär de väl inte helt plötsligt göra rekordvinster.

Problemet blir ju då att de enda alternativ som blir kvar, för att balansera kassaflödet, blir nya lån (alternativt nyemission).....så det ser inte överdrivet ljust ut. Skulle iaf inte satsa alla mina livsbesparingar på SAS-aktier....
 
Toppen