Senaste nytt

Stora besparingar hos Lufthansa

A380*G

Medlem
Angående swiss C saver tror jag majoriteten kommer flyga det ändå. Vi fånar som kollar hur många miles/poäng man får är försvinnande liten.

Majoriteten vet inte hur mycket en resa ska ge. Har massor kollegor som är totalt nollställda på detta trots att de har en longhaul och upp till tre shorthaul per månad.
 

Homer

Medlem
Om F ska avskaffas på flera rutter, kommer de då verkligen att installeras F på B747-8 ?
eller blir det PE istället för F
 

MarcusC

Medlem
MarcusC, ja det är jag med på. Aha indirekt, men det påverkar ju inte LH på sträckan DUS-ZRH tex...

Nej det gör det väl inte såklart ;), Men jag tror en bättre C inom Europa stärkt LHs rykte och cash flow, tror LH fåttmer Pax(&revenue) med ett snäpp bättre C (möjligt bara vi här på BC.se bryr oss dock ;) )
 

Senator

Moderator
Det har väl redan ryktas om att av nuvarande B747-400 flotta skulle:
10 få ny F
10 ny konfig med bara C och Y
10 tas ur flottan
Jag tyckte jag läste detta på FT

Så en del av detta är redan åtaganden som är bestämda. Dock är det en dramatisk åtgärd att lägga över produktion från STR, BER, DUS till GermanWings.

Det finns nog inte F marknad till alla destinationer. Men frågan är vilka är High Yield? NYC, SIN, NRT?
 

A380*G

Medlem
Nej det gör det väl inte såklart ;), Men jag tror en bättre C inom Europa stärkt LHs rykte och cash flow, tror LH fåttmer Pax(&revenue) med ett snäpp bättre C (möjligt bara vi här på BC.se bryr oss dock ;) )

Ja, förvisso men LH har en hel del tunga företagskonton som bokar i Z och D, då spelar det ingen roll vilken stol de har. Resenärerna är styrda av ramavtal.

Som tur är styr min arbetsgivare bara kabinklass, routing och carrier(s) kan jag välja själv.
 

A380*G

Medlem
Det har väl redan ryktas om att av nuvarande B747-400 flotta skulle:
10 få ny F
10 ny konfig med bara C och Y
10 tas ur flottan
Jag tyckte jag läste detta på FT

Så en del av detta är redan åtaganden som är bestämda. Dock är det en dramatisk åtgärd att lägga över produktion från STR, BER, DUS till GermanWings.

Det finns nog inte F marknad till alla destinationer. Men frågan är vilka är High Yield? NYC, SIN, NRT?

Jag skulle gissa att IAD, GRU, HKG, PVG, ORD, IAH, TLV är high yield. Sen en hel del fler såklart..
 
Last edited:

A380*G

Medlem
Undrar om de tex drar in F på MUC-ICN har kvar den på FRA-ICN? Menar, varför serva med F både från MUC och FRA om destinationen inte är lika lönsam som den skulle kunna vara? Misstänker dock att alla destinationer som är servade från både MUC och FRA kommer iaf ha en F flight kvar.
 

twiggs

Medlem
Det finns nog inte F marknad till alla destinationer.

Sen ska det givetvis också vara så att passagerarna som flyger F verkligen betalar för sin biljett med pengar: det fungerar inte att ha fullt hus awardresor och tro att det ger klirr i kassan. Så även om efterfrågan för F-klass finns så gäller det att det är "rätt" typ av efterfrågan. :)
 

Senator

Moderator
Jag har funderat en del på detta, och när man ser på makro-bilden så händer det en del runt som påverkar Lufthansa:
1. Krisen inom EU eftersom Europa är största marknaden
2. Brent är över $125 per fat (igen) och är den största kostnaden
3. Kunder köper "ner" och inte "upp" (Y och inte C, C och inte F)
4. Ökad konkurrens: båda kortsträckor (LLC) och långsträckor (QR, EK, EY framförallt)
5. Två förvärv har inte gått att vända (BMI och OS)
6. Produktionskostnader; vet inte hur t.ex. Lufthansa matchar Swiss eller BA. Men Tyskland som land har överlags ökat produktiviteten under 2000-talet efter Schröders reformer något Frankrike, Italien och Spanien inte har gjort.
7. Att lägga över produktion av kortsträckor till en LLC modell är (tyvärr) kanske framtiden? Är det inte delvis det IB gör nu?

Frågan är om det är strukturella ändringar som krävs eller är den enbart en reaktion (och en insikt) att Brent kommer ligga kvar "north of $125"?
 

Homer

Medlem
7. Att lägga över produktion av kortsträckor till en LLC modell är (tyvärr) kanske framtiden? Är det inte delvis det IB gör nu?
"?

Jo, och AF funderar på något liknande.
Air France/ la tentation du low-cost


SAS försökte med något liknande, Snowflake, men det var ju inget separat bolag och blev föga förvånande ett totalfiasco.
Utan att försöka minska personalkostnaden tänkte de sälja billiga biljetter.
 
Toppen