Senaste nytt

Stopp för besök i nonschengenlounge från andra sidan i Helsingfors?

AABack2ARN

Medlem
Kan inte detta ha att göra med att passpolisen nu fått upp väldigt mycket automater för passkontroll så trycket har minskat en hel del? Och i automaterna behöver man ju bara scanna passet inte boardingkortet så den vet ju inte vart du ska medan jag har för mig att man måste visa boardingkortet om man passerar den manuella kontrollen. Sedan kan det stå någon lite finstilt text någonstans att man MÅSTE ha ett flyg ut från Schengen för att få passera men det såg inte jag.

Sedan verkar ju premium loungen (ja egentligen hela flygplatsen) vara full till bristningsgränsen mellan 15 och 17 då en attans massa Asienflyg kommer in och skall ut samt "alla" anslutande europaflyg kommer in och ska ut. Passerade vid 16-tiden från London till Stockholm och det var en cirkus utan dess like både i Non-schengen delen och i Schengen-delen. Visst gick det ganska smidigt men Helsingfors är INTE en trevlig flygplats under de tiderna tycker jag. Hann inte besöka någon lounge så jag vet inte hur fulla de var.
 

mika

Medlem
När jag har besökt Premium Lounge med ett Schengen-boardingkort har lounge-personalen ofta (men inte alltid) frågat var jag kommer ifrån. Jag vet inte hur det blir om man inte kommer från ett non-Schengen -flyg.

Premium Lounge är mycket trevligt efter ett nattflyg, gått om plats och made-to-order breakfast. Schengen-loungen är full mellan 6-8, då är Premium Lounge ett självklart val. Som @AABack2ARN påpekar, allt är full mellan 15-17 (både non-Schengen och Schengen), ända plats där det fortfarande är lungt då är bastun. Det kan även bli trång i Premium Lounge mellan 22-23:30, annars är det alltid trevligt och lungt.
 
Är nu i Finnairs Premiumlounge.
Som sagts tidigare är det inga problem med tillträde när man kommer från non-shengen och skall vidare till shengenområdet.
20180109_202128.jpg
20180109_202128.jpg
 

Attachments

  • 20180109_202139.jpg
    20180109_202139.jpg
    89,1 KB · Visningar: 547
Toppen