Senaste nytt

Stockholm-Shanghai, bästa alternativ i business class för en långhelg

johhenrik

Medlem
Då kan ju jag vara den där som kommer in och lämnar motstridiga uppgifter.... ;)

Jag har flugit TK till Shanghai åtminstone 8 ggr, säkert mer. Just Shanghai är de faktiskt bra på. Har aldrig haft equipment change, utan alltid deras 777-300R. Servicen kan vara lite slö kan man tycka, men allvarligt,poängen med TK i business till Shanghai är: Man somnar så fort man lyft och sover länge. Äter gör man i deras lounge innan.

Allt beror lite på vad du värdesätter. Är det att bli ompysslad så ska du nog välja några andra. Vill du ha en flight som går vid midnatt så du enkelt kan somna (lie-flat) och anlända i bra tid så du slipper jetlag, då ska du välja TK.

Sista anledningen: Om du lyckas köpa en biljett i J så är de nog billigast av alla. Det finns billigare med Aeroflot, men då blir det Skyteam. Jag brukar betala 15.500kr för en business till Shanghai om man är ute i bra tid (2-3 månader innan).
 

Mr Miyago

Ny medlem
Tack för bra tips! SAS är ju jädrigt smidigt non-stop och utan byte, men inget "extra" antar jag... Det verkar som att TK kör med nya 777 till Shanghai och det hade jag gärna testat, men frågan är om det gäller alla flygningar till SHA eller riskerar man hamna på en gammal kärra?
 

Mr Miyago

Ny medlem
Tack för bra tips! SAS är ju jädrigt smidigt non-stop och utan byte, men inget "extra" antar jag... Det verkar som att TK kör med nya 777 till Shanghai och det hade jag gärna testat, men frågan är om det gäller alla flygningar till SHA eller riskerar man hamna på en gammal kärra?

LH känns dyrt! Men säkert utmärkt...
 

Dr. Miles

Expert
Tack för bra tips! SAS är ju jädrigt smidigt non-stop och utan byte, men inget "extra" antar jag... Det verkar som att TK kör med nya 777 till Shanghai och det hade jag gärna testat, men frågan är om det gäller alla flygningar till SHA eller riskerar man hamna på en gammal kärra?

Man kan inte garantera 100% men det är väldigt osannolikt att Turkish Airlines kör annan flygplansmodell än Boeing 777-300ER till Shanghai Pudong under den närmaste tiden.
 

teachme

Medlem
Skulle behöva tips på hur jag smidigast tar mig hem till Sthlm från Shanghai (one way alltså) och gärna inom Staralliance!

Ska åka från Shanghai den 10 eller 11 juni tänkte jag. Det som är till synes helt vansinnigt är ju att jag får betala 14000 SEK enkelväg hem från Shanghai med SAS i Economy, men om jag bokar t/r och väljer en returresa till Shanghai så kostar hela resan endast ca 7000 SEK. Kan jag köpa den och avboka returresan till Shanghai? Får jag tillbaka några pengar då?

Andra flyg inom Staralliance, med Air China t.ex. går för cirka 5000-6000 SEK oneway, men betydligt mycket mer för business class och med de bolagen utgår möjligheten med optiontown..

Har tittat på andra alternativ inom Staralliance och gärna i business class.. då tänkte jag att jag kunde flyga till någon större destination i Europa (London, Frankfurt, Paris, Amsterdam, Moskva, Köpenhamn etc) och sen boka vilket flyg som helst till Sthlm.
Men jag hittar inget som verkar riktigt prisvärt för mig (budget ca 10 000). Det bästa jag hittade hittills var med Air India till LHR via DEL för ca 12000 SEK i business class och sen nåt flyg med SAS i economy till Sthlm för ca 800 SEK...
Förstår att Air India lär gå med i Staralliance "någon gång under sommaren", frågan är dock om jag får några EB-poäng med dem?

Så det verkar ändå som att det bästa vore att boka en t/r resa med SAS i economy, strunta i returresan och hoppas på uppgradering med Optiontown?

Tacksam svar och hjälp, suttit för många timmar framför ITA Matrix nu...

/nybörjare
 
Last edited:

Glenn E

Medlem
Gå med i lifemiles.
Sök på lifemiles i forumet för mer information.
Vänta på rea då man kan köpa 1000 poäng för 15 usd.
Det borde komma en ny rea snart.
Enkel business från Shanghai till Sverige kostar 67500 lifemiles plus avgifter totalt cirka 7000 SEK.
 

Marco

Ny medlem
Åker till Shanghai i maj, vad är best-value från CPH till Shanghai?
SAS säljer C-klass "business sleeper" ganska billigt men jag funderar även över Lufthansa via MUC eller FRA. Möjligen också Turkish via IST om man ska hålla sig inom Star Alliance. Några bra tips eller erfarenheter från någon som testat? :)

Jeg flyr ofte til Shanghai. Turkish er topp på komfort, mat og flatseng, pluss fantastisk lounge i Istanbul, men gir relativt få poeng. Swiss er også bra på komfort og service, flatsenger som er noe trangere men OK, og som et at de få selskapene jeg vet om, serverer de Grappa! Gir noe mer poeng en Turkish SAS gir mest poeng, er OK litt akterutseilt på business konseptet, men OK hvis man ikker kjører så mye business
 

teachme

Medlem
Gå med i lifemiles.
Sök på lifemiles i forumet för mer information.
Vänta på rea då man kan köpa 1000 poäng för 15 usd.
Det borde komma en ny rea snart.
Enkel business från Shanghai till Sverige kostar 67500 lifemiles plus avgifter totalt cirka 7000 SEK.

Verkar onekligen smidigt, tack för tipset! Dock känns det lite osäkert att vänta på nästa kampanj, såg att årets första var i maj månad föregående år..
Vad tror ni om idén att boka t/r med SAS, hoppas på OT och avboka returresan?

Med Aeroflot så kostar enkelresa ca 4000 kronor i economy, business för ca 11500 enkel väg, dock inte star alliance.

Lite info om flygningarna
Test: Aeroflot Business Class Stockholm-Moskva - bra business class inom Europa - BusinessClass.se
Test: Aeroflot nya Business Class Boeing 777 Moskva-New York - BusinessClass.se

Valde bort denna, flyger hellre då med Staralliance, som jag skrev i mitt tidigare inlägg hittade jag liknande pris med Air India (nån som har koll på när/hur det kan tänkas räknas med i Staralliance och huruvida retrograda registreringar under sommaren kan fungera?
 
Toppen