Senaste nytt

Stockholm-San Francisco, rekommendationer?

Concorde

Founding Member
2 timmar för Flight Connection på heathrow T5? Märkligt, du måste haft oflyt. Värsta jag varit med om från avstigning till clearad North security är 30 minuter. Men jag håller med om att för Premium Pax är det dåligt och stökigt. Träffade BA på Waterside HQ i veckan och detta var en av mina feedback poänger. F och C pax ska inte behöva uppleva transfer som det är idag. Inget Premium över det.

Skulle aldrig i mitt välja att byta i USA... kan vara 1 timmes väntan i immigration + man måste hämta väskor och checka in dom igen.
 

Magino

Medlem
* LHR T5 - det verkar vara lögn i h*lvete att komma genom flightconnection på under en timme. Jag måste rekommenderar minst 2 (två) timmar i connection time, oberoende av riktning.... Helt sjukt och vansinigt tokigt !

I julas, dagen före LHR stängde på grund av att det kom lite snö, hade jag en 3h transit där. Planet från ARN var så klart 2,5h sen på grund av snökaos, och detta lämnade mig med 30min innan mitt flyg till PEK som avgick från satellit B. Men jag hann till och med en sväng förbi loungen för ett glas champagne och skriva ut adress till hotellet på kinesiska. Och tur var detta, hade jag inte hunnit med planet hade jag fastnat i London 3 dagar då de stängde flygplatsen dagen efter att jag åkte.
 
Last edited:

henrik l

Medlem
Har aldrig tagit tiden men inte mer än 30 min I T5,som Concorde skriver, med guld eller silverkort i handen. Vid passkontrollen i transit brukar det max vara en till två personer före i kön i fast-track.
 

Alx

Medlem
Nej du min vän det är du som har missat. Jag skrev "bland dom bästa". Virgin har bara en loungenivå, The Clubhouse, endast för UC pax eller VS Guld medlemmar medan BA har tre loungenivåer: Terraces/Galleries Club för Business/silver kort (Ja, dom är inte i närheten av VS Clubhouse), sedan har du Galleries First för BA Guld medlemmar och slutligen Concorde Room för F pax. Mao. Clubhouse är egentligen inte en business-lounge som sådan utan en unik lounge som endast finns på LHR T3. Övriga clubhouse (JFK, EWR etc) kommer inte i närheten. Vad jag vill säga är att jämförelsen mellan Clubhouse och Galleries Club är missvisande.

Det är klart man kan jämföra de båda. Forumet är väl bland annat till för att just ställa olika flygbolags produkter mot varandra? Även BA? Det är två olika flygbolag som har olika erbjudanden, svårare än så är det inte. Är man, som du, helt såld på BA så kan jag förstå att man vill vrida och vända på "argumenten" för att framställa BA som klockrena i alla lägen.

Men faktum kvarstår, VS Clubhouse fullkomligt krossar Terraces/Galleries Club, som ju är den som bör jämföras (C klass mot C klass oberoende av status). Galleries First kräver som sagt bokning i F alternativt Gold status, vilket gör att denna inte bör jämföras med VS Clubhouse som ju erbjuder sin förträffliga lounge redan vid bokning i C! ;)

Men för all del, Clubhouse slår i mitt tycke även BA Galleries First!

BA är bra, men inte nödvändigtvis bäst! Testa något annat än BA en gång vettja, man kan bli positivt överraskad över att även andra flygbolag utvecklar sina tjänster! :)
 

Kricka

Medlem
Det är självklart BA som gäller: Bra service, bästa loungerna (Galleries) och för
min personliga del den bästa nattsömnen i C-klass.
 

Bamsefar

Medlem
Måste förtydliga mig lite: Anledningen till extra tid i connection time är inte enbart pga strul i T5 LHR, det är att BA verkar ha fått problem att hålla tiden med sina plan på sista tiden. Okej, jag åker inte dagligen, inte ens varenda vecka via LHR, men jag åker rätt mycket ändå och den senaste tiden har inte BA och T5 levt upp till sin egna standard... Jag pratade med en flygvärdinna, svenska, mellan LAX och LHR häromdagen och hon var själv mycket besviken på att det var så svårt att hålla tiden för start (!) av flight.

Således, den extra connection tiden vid T5 och LHR är till viss del baserat på att det går åt tid för försenat flyg in till LHR.

Om nu även connection flighten är försenad så gör det såklart inget. Men när jag och frun flög för en månad sedan, samma rutt (arn-lhr-lax och lax-lhr-arn) så var 3 av 4 kärror mer än en timme sena i start. Då var det svettigt mellan kärrorna kan jag säga...

Mao - jag kan mycket väl ha max oflyt just nu, och hoppas att nästa resa som går arn-lhr-sea-sfo-lhr-arn (BA på allt utom SEA-SFO, som är United av något konstigt skäl som jag inte vet, borde ha varit AA nämligen) flyter utan tidsförluster.....
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag tycker detta beror på en del saker:
Byte i Europa eller byte i USA? Faktisk en viktig punkt...
En 8t + 4t flygning, eller 2t + 11t?
Är hemresdagen en arbetsdag eller inte?
Flex biljett eller inte?

BA rea pris ca 19.000kr (normalt ca 23.000kr) ej-flex ombokning 3.600kr
LX/LH/CO/UA/AC 24.000kr, ombokning €260, gratis stop-over ingår i USA

Jag håller med om BA CW är en bra produkt. Själv gör jag hellre ett byte i Europa än USA. Men, att få resa hem direkt till ARN utan byte... skönt.. Så jag väljer ofta CO från östkusten. Nya stolen är underbar.. Från västkusten är det BA, LX eller LH via MUC som gäller.
 

sungtae

Medlem
...hoppas att nästa resa som går arn-lhr-sea-sfo-lhr-arn (BA på allt utom SEA-SFO, som är United av något konstigt skäl som jag inte vet, borde ha varit AA nämligen) flyter utan tidsförluster.....

Kan vara så enkelt att AA inte har någon non-stop mellan Seattle och San Francisco. Varken SEA eller SFO är väl något AA-näste.
United finns ju i SFO och i Seattle är det väl mest Alaska.
 
Toppen