Senaste nytt

Stockholm-Berlin-Stockholm med Air Berlin

Besökte i förra helgen Berlin. En stad jag varmt kan rekommendera att besöka. Valde att flyga dit med Air Berlin. Har tidigare flugit med Germanwings.

Air Berlin använder sig utav terminal 2 som riktat in sig på att vara ARN:s lågpristerminal. Här finns t ex. ingen fasttrack, lounger och dyl. Ett relativt magert utbud utav shopping och restauranger. Har full förståelse för att One World bolagen flyttade till 5an.

2011-09-23 AB8101 med avgångstid 6.30
Kom ut till flygplatsen 1 timme innan flyget skulle gå då jag tänkte äta frukost där ute. 3 diskar för A.B flight (varav 1 som i första hand var avsedd för A.B silver/guldmedlemmar) som har sin handling från Nordic Aero. Själva incheckningen gick otroligt snabbt och smidigt. Dock reagerade jag på en check in agent ropade "nästa" när han var var redo att checka in nästa passagerare. Man kände sig snarare som en skolelev påväg till den barska skolsystern än en flygpassagerare....:p

30 minuter innan flyget skulle avgå annonserades ombordstigning och 20 minuter innan gjordes final utropet. 10 minuter innan flyget skulle avgå hade vi pushat ut från gaten och vi var snabbt uppe i luften där vi avgick på tid.

Flygningen
Planet, en 737-800 med konfig. 3-3 var i princip fullbokad. Några ströplatser längs fram. Flygningen var beräknad till 1 timme och 20 minuter. På en sådan kort flygning erbjuder de bara något lätt att äta. I vårat fall val mellan en muffins eller Vasaknäckebröd. Det tillsammans med valfri alkoholfri dryck. En trevlig skest i mitt tycke. Man hade möjlighet att för 3 euro köpa hörlurar till musik- och filmunderhållningen men känns lite onödigt bara för ett 30 minuters avsnitt utav vänner. Dessutom handlade det bara om en flygning på 1,2 timmar.

Ankomsten
VI landade enligt tidtabell på Berlin Tegel som förutom av A.B används utav de större reguljärbolagen därbland BA, SK, AY etc. På sikt är det meningen att all trafik ska flyttas till den nya storflygplatsen Berlin Brandenburger.

Hemresan.
Via S-bahn från vårat hotell på Landsberger Alle (Bodde på Summit hotel Andels Berlin) tog vi TXL bussen ut till flygplatsen. Smidigt och bra, tog endast 40 minuter dörr-dörr. På Tegel använder sig A.B huvudsakligen utav terminal C som är en enklare terminal, påminner nog om Skavsta. Buss ut till flygplanet förutom i de fall det är gångavstånd. Samma lågpriskoncept på denna flygplats som för ARN:s terminal 2. Dock positivt att man kan handla för taxfree priser. Blev en flaska champagne för egen del...:)
15 minuter innan avgång var det dags för ombordstigning för flight AB8102 med destination Arlanda terminal 2.

Flygningen
Flyget, en 737-700 som tidigare flög för Germania var i princip fullbokad. Samma service som för resan till Berlin.
Vi landar 10 minuter före tidtabell och 30 minuter senare har vi hämtat våra väskor och sitter på expressen in till stan.

Air Berlin vill inte marknadsföra sig som ett lågprisbolag. På längre rutter erbjuder de Business class, dock inte i klass med SAS, BA, LH utan kör med den äldre varianten utav C klass stolar. Till skillnad från Germanwings, FR och DY ingår 1 bagage á 23 kg. Positivt tycker jag som i regel alltid checkar in 1 väska. Alltid trevligt med något att dricka och äta på flygningen,men jag skulle aldrig välja AB framför SAS bara för att jag ombord på AB inte behöver betala för mitt vatten. Då uppskattar jag intjäningen utav EB poäng. A.B har ett eget bonusprogram och meningen är att de ska gå med i Oneworld alliansen. Idag har de codeshare med AY och för mig som är medlem i AY+ tjänar jag extrapoäng då jag flyger med AB. Så AB känns lite som SAS fast du blir bjuden på något lätt att äta/dricka. Du får ta med dig samma bagagemängd som SAS och du har möjlighet att tjäna miles med antingen AB bonusprogram eller t ex. AY.
 
Toppen