Senaste nytt

Stockholm - Belgrad tips!

KeXx

Medlem
Brukade fluga AirBerlin/FlyNiki via Wien från Köpenhamn och det funkade alldeles utmärkt fram till att linjen nu tyvärr är nedlagd...
Får nog använda mig av LH via Frankfurt/München hädanefter om jag vill undvika JAT.

LCC som WiZZ från Sturup har jag testat två gånger - första OCH sista!
 

Aleksander

Medlem
Jag reser ner till Belgrad ganska snart för att hälsa på släkten. Denna gång blir det absolut inte JAT. Senast jag åkte var det riktigt slitet, satt bredvid en tant som säkert inte visste vad en deoderant var. Det luktade väldigt mycket cigarettrök på planet. Man fick 2 trekantsmackor som var ganska goda och kaffe/te till. Jag reser helst aldrig mer med dem, men det går om de behövs. Tag Norwegian istället.
 

henke12

Medlem
Grejen är den att inte DY flyger "rätt" veckodagar!
Blir
Arlanda-Munchen-Belgrad ner och
Belgrad-Skavsta med Wizz (eller Arlanda via MUC igen med LH)


Stämmer - flyger SK/LH via FRA ner och via MUC hem (25-28/4). Första besöket i Belgrad (och Serbien) för min del!

Synd att vi inte åker samma datum..
 

Aleksander

Medlem
Om allt blir som det ska reser jag också ner till Belgrad den 12:e med LH via MUC :). Fast jag stannar där 1 eller 2 veckor.
 

sembl

Medlem
Stämmer - flyger SK/LH via FRA ner och via MUC hem (25-28/4). Första besöket i Belgrad (och Serbien) för min del!
Igorius hoppas du kommer att trivas. Belgrad är en mycket trevlig stad, en kafe kultur som inte är av denna värld.

Det folk i belgrad sysselsätter sig med är oftast dricka kaffe/öl och röka. Röka är nästan en nationalsport i serbien. Gå in på en costa coffee och röken ligger tung i lokalen. Gå på en klassisk "pivnica" och bara njut av atmosfären. När du går ut på nattklubb eller liknande så är det ofta "turistpris" i entren och baren om man inte kan språket(inte på alla ställen).

Se till att kolla om någon stor serbisk artist uppträder och gå på det. Tenderar till att bli supertrevligt med glada människor i alla åldrar, hög ratio av kvinnor som är klädda som om det vore modevisning med mycket dans och allsång. De brukar fylla beogradska arena väldigt enkelt.

Några kända artister:
-Zelko Joksimovic
-Dara Bubamara
-Ceca
-Jovan Perisic
-Boban Rajovic
-Natasha Bekvalac
-Lepa Brena
-Saban Saulic
-Rada Manjolovic
 

Igorius

Medlem
Igorius hoppas du kommer att trivas. Belgrad är en mycket trevlig stad, en kafe kultur som inte är av denna värld.

Tack för tips! Du råkar inte veta om det finns några närbelägna vingårdar el. dyl. där man kan klämma in ett besök? Kan tänka mig att ta natten lördag-söndag utanför stan i så fall.
 

sembl

Medlem
Tack för tips! Du råkar inte veta om det finns några närbelägna vingårdar el. dyl. där man kan klämma in ett besök? Kan tänka mig att ta natten lördag-söndag utanför stan i så fall.

Du har tex Fruske Gore mot Novi Sad (Mot ungerska gränsen) som har bra vingårdar.
Klassikern är Smederovo utanför belgrad men deras viner är sällan goda i mitt tycke. Ett ställe som är enkelt att hitta till är Wix.com vinarija created by workspace1 based on Business View | Wix.com

Ett tips är annars Vinarija Milijan Jeli? och ligger i Valjevo. Du kan ta buss dit enkelt från Beograd.

Detta är ett ställe som jag tänkte ta i sommar om/när jag passerar med bilen och ligger vid den lilla sjön Palic nästan vid ungerska gränsen.

Vinarija Zvonko Bogdan

Kan tyvärr mer om makedoniska viner och vingårdar än om serbiska av förklarliga skäl.
 

Aleksander

Medlem
Stämmer - flyger SK/LH via FRA ner och via MUC hem (25-28/4). Första besöket i Belgrad (och Serbien) för min del!

Sembl har skrivit mycket vad du kan göra. Men ett tips från mig är att åka till Skadarlija som ligger i Stari Grad (Gamla stan). Det finns berömda restauranger som serverar nationalrätter och mycket att se. Det är en otroligt fin gata. Restaurangen jag tycker du ska gå till är Tri šešira (Tre Hattar), och beställa Pljeskavicu na kajmaku. Det är en av dom godaste rätterna jag ätit.

Här är lite information och bilder på Skadarlija Skadarlija Belgrade Bohemian Quarter
Hoppas du får en trevlig resa!
 
Toppen