Ser det som ett steg framåt.
i/ Jag skulle i nuläget aldrig, aldrig och aldrig åka till USA med mina 3 otåliga barn i springåldern och riskera att hamna i en jättekö när alla är trötta. Finns inte på kartan. Att köa lite på Arlanda när alla är pigga och ser fram emot flugturen, absolut!
ii/ Det kommer att öka möjligheten att få exklusiv trafik från Asien att mellanlanda i Stockholm (fifth-freedom). För SAS och andra så stärker det möjligheten att konkurrera med Finnair/Lufthansa/Swiss men får å andra sidan konkurrera minst lika hårt med KLM/Brussel airlines/Turkish som också givetvis kommer att få fördelar i och med pre-clearance i Amsterdam, Bryssel och Istanbul.
iii/ För de som ser problemen för inrikesmatningen så kan man ha inrikesmatning på de linjerna/tiderna som kommer ifråga till terminal 5 istället för terminal 4 så slipper man långa gångavstånd.
i/ Jag skulle i nuläget aldrig, aldrig och aldrig åka till USA med mina 3 otåliga barn i springåldern och riskera att hamna i en jättekö när alla är trötta. Finns inte på kartan. Att köa lite på Arlanda när alla är pigga och ser fram emot flugturen, absolut!
ii/ Det kommer att öka möjligheten att få exklusiv trafik från Asien att mellanlanda i Stockholm (fifth-freedom). För SAS och andra så stärker det möjligheten att konkurrera med Finnair/Lufthansa/Swiss men får å andra sidan konkurrera minst lika hårt med KLM/Brussel airlines/Turkish som också givetvis kommer att få fördelar i och med pre-clearance i Amsterdam, Bryssel och Istanbul.
iii/ För de som ser problemen för inrikesmatningen så kan man ha inrikesmatning på de linjerna/tiderna som kommer ifråga till terminal 5 istället för terminal 4 så slipper man långa gångavstånd.