Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

Hall

Medlem
Ser det som ett steg framåt.

i/ Jag skulle i nuläget aldrig, aldrig och aldrig åka till USA med mina 3 otåliga barn i springåldern och riskera att hamna i en jättekö när alla är trötta. Finns inte på kartan. Att köa lite på Arlanda när alla är pigga och ser fram emot flugturen, absolut!
ii/ Det kommer att öka möjligheten att få exklusiv trafik från Asien att mellanlanda i Stockholm (fifth-freedom). För SAS och andra så stärker det möjligheten att konkurrera med Finnair/Lufthansa/Swiss men får å andra sidan konkurrera minst lika hårt med KLM/Brussel airlines/Turkish som också givetvis kommer att få fördelar i och med pre-clearance i Amsterdam, Bryssel och Istanbul.
iii/ För de som ser problemen för inrikesmatningen så kan man ha inrikesmatning på de linjerna/tiderna som kommer ifråga till terminal 5 istället för terminal 4 så slipper man långa gångavstånd.
 

Treo

Medlem
Helt klart ett lyft för Arlanda!
Men också ett plus om det kommer till Amsterdam och, för min del inte minst, Heathrow.

Beträffande huruvida CBP-personalen är bättre/trevligare vid preclearance kan jag bara säga att jag de senaste tio-något åren bara träffat på en surkart vid immigration och det var just vid preclearance, i Toronto (med familjen dessutom). Trots att jag antagligen sett både ovårdad och "fikad" ut ganska många gånger.o_O
 

RickardG

Medlem
Nej det kommer sannolikt i stället bli så att flygplatsskatten höjs så alla som passerar Arlanda får betala.
 

Xilan

Medlem
Nej det kommer sannolikt i stället bli så att flygplatsskatten höjs så alla som passerar Arlanda får betala.
Flygplansskatten?
Jag kan möjligen tänka mig att det tillkommer en US Pre Clearance Fee på biljetten för resenärer som åker till USA från Arlanda. Det är inte alls säkert att alla resenärer kommer "drabbas". Det enda som är säkert är att det inte kommer betalas av staten och således drabbas inte skattebetalarna direkt.

Jag var med på ett seminarium med en hög Swedaviarepresentant i början av året. Denne var mycket förväntansfull och menade att trots höga investeringskostnader för ombyggnation osv. skulle Preclearance snabbt bära sig självt ekonomiskt. Det fanns bl.a. hemliga men konkreta exempel på 5th Freedom-linjer som var aktuella om Arlanda skulle få US Preclearance.

Vi får väl svaret om ett par år om det var rätt eller inte.
 

Hall

Medlem
Det bliver spændende at se hvordan det påvirker Minimum Connection Time - dette risikerer at ramme transfertrafikken fra det øvrige Sverige og Norge.

Jeg har dog lidt ondt af de svenske skatteborgere som skal betale 250 millioner kroner...
Statens avkastningskrav på Swedavia lär ju inte minska utan det blir på biljettpriset eller helt enkelt att man med dynamiska effekter får en större vinst på Arlanda i och med ökad trafik. Oavsett så kan man betala tillbaks investeringen snabbt speciellt med dagens låga ränteläge. Förloraren är helt klart Köpenhamn som kommer att tappa stort mot både Oslo och Stockholm.
 

Andreas Q

Medlem
Anser du att Swedavia är finansierat av skattemedel?

Nja blir mitt svar...

Om Swedavia skulle gå med stora förluster skulle de behöva täckas av staten och därmed skattemedel. Nu går det med vinst och sålänge soliditeten hålls över målet i ägarstyrningsdirektivet delas vinsten ut till staten. Med en stor investering minskar soliditeten, utdelningen upphör och statens intäkt minskas. Är en upphörd utdelning en kostnad? Det beror på vilken ekonom du frågar.....

Sen är det ju vanligtvis skattepengar som används när Sveriges flygplatser byggs (ut) eller genomgår större renoveringar. Pengarna som Swedavia drar in räcker ju inte på långa vägar till ut/om/ny -byggnationer så totalt sett tycker jag nog att det är skattepengar som står för fiolerna.

Vi får hoppas på att det blir en ekonomisk lyckosatsning med ökad trafik och därmed ökad vinst.
 
Last edited:

RickardG

Medlem
Flygplansskatten?
Nej, inte flygplansskatten. Flygplatsskatten, som nu jag nu ser egentligen heter flygplatsavgift. Den innehåller bl.a. Olika typer av avgifter för terminaltjänster och infrastrukturtjänster. De 250 MSEK man plöjer ner i det här skulle jag inte bli förvånad om vi fick se inbakade i detta avgiftspaket. Samtidigt kanske resenärerna från Köpenhamn formligen springer igenom de obefintliga köerna på EWR :D
 
  • Gilla
Reactions: MBA
Toppen