Senaste nytt

Stockholm Arlanda flygplats godkänd för US pre-clearance

NyfikenGrau

Medlem
Tycker det är väldigt svårt att sia om ifall detta blir bättre eller sämre, det beror nog på för vem - för folk i Arlandas närområde, som alltså inte ansluter med flyg, är det ju en mycket stor fördel som jag ser det.
För de som ansluter beror det väl lite på i vilken utsträckning man kan flytta fram USA-avgångarna tidsmässigt, även om det spontant låter som att börja dra i en tråd i en spindelväv med en massa oönskade följdeffekter.
En intressant följd är i alla fall att om personalstyrkan på US immigration på de amerikanska flygplatserna inte minskas, blir ju detta definitivt en fördel för flygplatser med USA-trafik *utan* border preclearance (mindre köer vid ankomst till USA).
 
Det bliver spændende at se hvordan det påvirker Minimum Connection Time - dette risikerer at ramme transfertrafikken fra det øvrige Sverige og Norge.

Jeg har dog lidt ondt af de svenske skatteborgere som skal betale 250 millioner kroner...
 

NotRyan

Medlem
Det där stämmer faktiskt. Vet fler som sagt detsamma om den existerande US pre-clearance på Irland (som även finns i Dublin).

Den ganska tuffa amerikanska kulturen som man ibland kan möta vid immigration i USA brukar mattas av när gränskontrollen flyttas utomlands och personalen mer anpassar sig efter den lokala kulturen.

Ja, och jag brukar dessutom profilera immigration-tjänstemannen (om jag har möjligheten att välja). Jag upplever en snabbare process för mig som svensk om jag kommer till amerikansk medelklass-tjänsteman än om det är låt säga en hispanic som sitter där. Det är tråkigt att säga det men det känns så...
 
Ojojoj, om något sånt kommer på tal så kommer det att bli ett flertal fackmöten på Kastrup...
Skulle det inte vara en vettig strategi att då flytta Kongkonglinjen till Köpenhamn i utbyte mot Washington DC? Fackmöten blir det väl hur som helst, och det skulle inte förvåna mig om det blir än mer infekterat pga detta (med preclearance på OSL och ARN, men inte CPH).
 

Jacob

Medlem
Nu kom detta som sagt lite oväntat, kl 21 en fredagskväll (tack för valet av tidpunkt USA ;)), och nu är det helg. Men jag tänkte skicka över lite frågor till Swedavia och hoppas kunna återkomma med lite fler detaljer i en artikel.

Det finns en övergripande plan som jag förstått det men däremot är inte alla detaljer på plats. Det är väl det de framförallt ska diskutera härnäst, både internt på Arlanda och med amerikanarna.

Frågan är också hur mycket exempelvis SAS kan vara med och påverka. Tänkte kolla om även de har några tankar.
 

mha321

Medlem
Jag undrar om bolagen till och med skulle kunna *välja*. Idag går ju USA avgångar från flera olika pirer, väl. Om man gjorde F till pre clearance, vilket väl är planen, så är frågan om man fortfarande kan/vill tillåta usa-flyg från den andra piren, då utan pre. Det skulle ju ge bolagen en individuell möjlighet att prioritera.
 

Homer

Medlem
Som det funkar om man åker via Vancouver som har pre-clearance så består tullpassagen av att du väntar i ett rum för att identifiera ditt bagage på en monitor. Man behöver m.a.o inte plocka ut väskan och checka in den igen.
Den intressanta frågan är vad som händer om man försöker smuggla in något, blir det orange jump-suit med tillhörande svart huva av den beväpnade amerikanska personalen och vidare befodran till ett amerikanskt fängelse?


Likväl ska baggaget sorteras ut från det normala flödet och transporteras till annan plats innan det lastas på något flygplan,
och vi vet ju hur dåligt det fungerar med Priority på Arlanda ;)
 
Last edited:

Ricci

Medlem
Kanske lite OT:
Om man passerat pre-clearance (men inte rest iväg än) och ett brott begås, är det svensk eller amerikansk lag som gäller?
 
Toppen