Status 2020-03-25: den uppskattade finansiella smällen för flyget

Diskussion i 'Övriga flygbolag' startad av Senator, 25 Mars 2020.

  1. Vänner,

    Från Business Traveller kommer det idag en uppdatering att The International Air Transport Association (IATA) analys för hur stor den finansiella smällen kommer bli:

    "The Association now believes global passenger revenues could fall by $252 billion this year – 44 per cent down on 2019’s figures. This is up from the estimated $113 billion which IATA published earlier this month."

    Källa

    Det är enorma belopp vi talar om här.

    Den detaljerade IATA rapporten finns här:
    https://www.iata.org/en/iata-repository/publications/economic-reports/third-impact-assessment/
     
    rosenstam, jerixon, NyfikenGrau och 3 andra gillar detta.
  2. Ändå en ganska optimistisk syn för kapacitet i Q4 med endast 10% tapp om man relaterar det till att man tror på ett ganska stort tapp t.o.m Q3.

    Antar att man inte räknat med ett scenario där stora konkurser sker i just Q3.
    Annars kan de ju ha rätt, att ombokade resor (som skulle skett nu) istället ackumuleras i Q4 och därför ”snyggar till siffrorna”.

    Personligen skulle jag nog dock oroa mig mer till hur förändrade arbetsrutiner (remote) långsiktigt ritar om kartan för resande.

    Skulle arbetet ha fallit många i smaken, och minskad vilja för risktagande, finns väl en risk att de människor som idag betalar för de dyra biljetterna minskar sitt resande.
    De flesta chefer skulle väl också samtycka till de kostnadsbesparingar webbmöten innebär...

    Privatresenärerna tror jag är tillbaka på ett lågprisflyg ganska snabbt. Svårt att tillskansa sig samma upplevelser hemma och min erfarenhet är att människan inte är så benägna att låta att förvägra sig saker förutom i absoluta nödfall. Så är det att vara på toppen av Maslows behovstrappa.....få andra stunder än under Corona som folk finner glädje i toapapper :p
     
    NyfikenGrau och GillBates gillar detta.
  3. Homer

    Homer Medlem

  4. bachelor

    bachelor Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Jag tycker allt jag läst om "när allt blir som vanligt" låter väldigt optimistiskt. Tänker själv tex på de resor jag brukar ha till Hong Kong, när är folk redo att resa dit igen? En sak är ju att Sverige kanske nått flockimmunitet och att man då kan börja acceptera att allt måste öppna upp igen inom vårt land, men hur kommer Hong Kong se på det med endast någon tiondels promille av befolkningen har smittats/har immunitet och man kommit fram till att man kan bära smitta utan att ha feber. Kommer de verkligen öppna upp mot alla länder då och riskera att få massiv spridning. Lägger man också till att det finns massvis av länder som inte ens börjat sin resa med inhemsk smitta och flockimmunitet än (typ afrika o sydamerika) så tror jag inte på blomstrande comeback inom Q4 heller.
     
    Chrisse, Ricci, Johan Gott och 1 annan gillar detta.
  5. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Någonstans var det publicerat en studie över ett antal bolags kassareserver, dividerat med deras dagliga kostnader och presenterat som "allt annat lika, så här länge räcker flygbolagens pengar". Artikeln var publicerad i början av krisen och både SAS och Finnair var med i sammanställningen om jag minns rätt. Jag har letat som en dåre efter länken igen men hittar inte nu.

    Är det någon som vet vilken artikel jag menar och var jag kan hitta den?
     
  6. intuition

    intuition Medlem

    Ort:
    LUND
    Land:
    Sverige Sverige
    Sir Lemon, Mr Basic och Bankiren gillar detta.
  7. igelkotten

    igelkotten Medlem

    Ort:
    London
    IAG verkar vara i en relativt bra situation for att "ride out the storm".

    British Airways expected to suspend 36,000 staff amid coronavirus crisis | Business | The Guardian

    "British Airways’s parent company, International Airlines Group, which also owns Iberia, is in a better financial position than other carriers. It has extended a £1.1bn credit buffer for British Airways by a year to June 2021. Overall, IAG has access to €9.3bn (£8.2bn) in cash, cash equivalents and loans to ride out the crisis."
     
  8. Homer

    Homer Medlem

    Headforpoints citerar en undersökning som Bank of America gjort
    Which EU airlines are most exposed to coronavirus refunds?

    SAS är inte med men Norwegian har sålt biljetter som ännu inte använts för ungefär dubbelt så mycket som de har i kassan.
    Inte så svårt att lista ut varför de dröjer med återbetalning.
     
    KennethL, NyfikenGrau och 011430121 gillar detta.
  9. Easyjet på 108 % förvånar mig, hade på annat ställe läst att de har kapital till 2022 (nej, menar inte Ryan).

    De har dock kört en schysst grej som även jag nappade på, att man kan byta sitt inställda flyg mot valfri annan sträcka i Easyjet-nätet, bra deal åtminstone för oss som inte betalat mycket - bytte ut mitt inställda flyg ARN-TXL köpt för 21 euro mot TXL-TFS i höst som hade kostat 160 € annars. Med såna villkor är jag beredd att inte begära cash!
     
    Brandforce, Fidde, 011430121 och 2 andra gillar detta.
  10. Homer

    Homer Medlem

    Artikeln i Financial Times? Där hade de väl inte tagit med kostnaden för återbetalning för biljetter, tror jag?
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×