Senaste nytt

Star Alliance Guld (annat än SAS)

NikLuk

Ny medlem
Reser man på billiga bokningsklasser så ger det tyvärr dålig utdelning till de flesta program inom star alliance.
I ditt fall borde det inte vara några problem att uppnå EBG genom segment om du planerar resorna lite. 20 t/r ger ju 40 segment och då saknas bara 5 segment som du borde få på dina longhaul. Reser du bara 15 t/r så kan du optimera segment intjäningen genom att ta en extra mellanlanding på varje t/r, dvs 1+2 segment på varje tur och retur resa.
Om du inte tar det på segment så återstår att kvalificera på poäng. Det går att använda optiontown för att få Z-klass i plus på sina resor, kostar oftast runt 3-500 kronor per flight. Det kan vara ett sätt att dra in några extra poäng då och då.
Alterantivt skaffa SAS Amex Elite för att få 20k baspoäng och då bara behöva 25k baspoäng på sina flighter. Billigaste GO inom Europa ger 625 poäng (500+25% bonus som guld). Det krävs då 40 flighter för att återkvalificera. Lägger vi även till en resa till japan i ekvationen (11250 poäng tur och retur minimum med guldbonus) så krävs det bara 22 flighter (11 tur och retur) för att behålla guldet.

Aegean skulle kunna vara ett alternativ i och med att det är relativt lätt att samla miles, men jag tror fortfarande att det är betydligt lättare och mer fördelaktigt för dig att använda Eurobonus. Stora fördelen med Aegean är att när man väl har guld-status så räcker det med 12.000 miles för att återkvalificera om man gör 4 flighter med Aegean (24.000 miles om man inte har de 4 flighterna med Aegean).

Tack för bra svar!
 

NikLuk

Ny medlem
ANA:s Fast track på Tokyo Narita/Haneda gäller även för Star Alliance Gold, men det gör inte SAS Fast track.

Ah, så lite blandat beroende på var man befinner sig. Arlanda är ju viktigast för min del, så tack för klargörandet där. EBG är förmodligen det jag bör sikta in mig på att behålla isf. AmEX-varianten eller att boka med flera segment framöver ser ut att bli vägen att ta. Bortsett från 20k i baspoäng så ser jag ingen annan mening med AmEX. Någon som har fler bra tips som talar för AmEX?
 

johhenrik

Medlem
Ah, så lite blandat beroende på var man befinner sig. Arlanda är ju viktigast för min del, så tack för klargörandet där. EBG är förmodligen det jag bör sikta in mig på att behålla isf. AmEX-varianten eller att boka med flera segment framöver ser ut att bli vägen att ta. Bortsett från 20k i baspoäng så ser jag ingen annan mening med AmEX. Någon som har fler bra tips som talar för AmEX?
Deras 2-4-1 är ju trevlig. Köp två eurobonusbiljetter, betala bara miles för en. Eller så kan du köpa en biljett för halva priset. Man får en 2-4-1 när man spenderat 150.000kr på kortet under ett år och en andra när man spenderat 300.000kr under året. De gäller innevarande år samt efterföljande år också.
 
Med ett AMEX Elite får du 20.000 poäng, så då återstår 25.000 som du måste flyga ihop, det är det han menar.
Bara ett förtydligande, de 20000 baspoängen man får genom att skaffa AMEX Elite går inte att lösa in mot någonting (flygresa, hotellvistelse, etc), de ger "endast" 20000 poängrabatt på silverkort, guldkort och diamantkort.
 

Kris

Medlem
Jag mailade dom för en månad sedan. Svaret blev nej.
För att bekräfta det som redan sagts... Fick samma svar här. Dock kom det som en otrevlig överraskelse, då jag planerat att uppa mitt Amex till Elite. Svar nej! Detta trots att jag ringt in två gånger tidigare och fått positivt svar, först i samband med flytt till Danmark och sedan när jag var på väg att sjösätta min plan. Har varit SAS EB Amex-kund länge och ringde för att fråga om jag kunde fortsätta vara det vid flytt till DK, samt om det skulle vara möjligt att uppgradera till Elite senare vid behov. Påpekade deras "skriven i Sverige"-paragraf och fick till svar att det inte skulle vara några problem eftersom jag redan var kund osv. Som sagt, samma positiva svar ett år senare när jag var på väg att skrida till verket. När jag så slutligen ringde och skulle fixa det blev det tvärstopp. Jag hänvisade till mina tidigare konversationer med kundsupport. De till och med bekräftade att de sagt ok tidigare men att det var ett fel... Efterfrågade att få prata med någon ansvarig, vilket inte var möjligt. Bra där Amex... Customer care på lägre delen av skalan! Jag har väldigt svårt att ta ett nej när man haft en positiv dialog två gånger tidigare, men så fick det uppenbarligen bli...

Oj, vilken klagoharantg det här blev. Det är ju trots allt jul... Tur att det väntar en tur till TXL runt hörnet. Alltid trefvligt att insupa lite atomsfär på Tegel :)
 
Väcker lite liv i diskussionen då jag inte hittade en mer passande tråd. Enligt reglerna så måste man flyga med ett star alliance bolag för att kunna utnyttja sas kortets guld förmåner som fast track och lounge på ARN. Eller har några av er lyckats ta del av detta trots att ni flygit med andra?:)
 

FF#1

Medlem
Exakt, grova undantag. Gör lyckats med sas lounge med DY, biljett... De tyckte mycket synd om mig och kände medlidande. Men det räknar jag med att det inte händer igen
 
Toppen