Senaste nytt

Star Alliance Fast Track

Agö

Medlem
Ny fråga inom detta ämne, hoppas rätt tråd.

Är på CPH idag, är TK*G, flyger SAS Go. Vid CPH Express ingången visar skärmen tydligt en bild på tre stycken Turkish Airlines kort, vilket ger intrycket att mitt Guldkort hos turkarna ger tillgång. Men enligt vakten, som för övrigt var snäll dansk och släppte igenom mig ändå, så hade jag bara tillgång till CPH Express med TK*G om jag flög Turkish Airlines. Lät lite märkligt kan jag tycka, nån som vet vad som gäller? Om det stämmer kan jag tycka att de borde ta bort bilderna på TK guldkorten.
Jag tror nog inte att det är så märkligt. Detta är ju något TK betalar för så det är inte omöjligt att de endast ger FT för egna avgångar.
 
  • Gilla
Reactions: FCT
Det borde du inte få eftersom Lufthansa inte köpt Fasttrack av CPH Express. SAS har ju en egen fasttrack för resenärer som åker SAS-metall.

I SAS Fast Track brukar man få gå om man är EBG+ och flyger med annat Star Alliance bolag. Jag fick till och med 15 000 poäng en gång när jag nekades detta och skrev och klagade.
 

Canadien

Medlem
I SAS Fast Track brukar man få gå om man är EBG+ och flyger med annat Star Alliance bolag. Jag fick till och med 15 000 poäng en gång när jag nekades detta och skrev och klagade.
Det ska dock inte ingå, men kul för dig att det fungerade.

Så här står det på flysas punkt com, d v s ej SAS Fasttrack om du har Lufthansabiljett.
  • SAS Fast Track is available to:
    • Passengers in SAS Business and SAS Plus
    • Passengers in Widerøe Business & Widerøe Flex
    • Passengers flying domestic in SAS Business, SAS Plus, Widerøe Full Flex &Widerøe Flex from Oslo
    • Passengers flying in SAS Business with one of our codeshare partners on an SK flight number
    • EuroBonus Diamond & Gold members* with regardless of ticket type, when traveling on a same day ticket with SAS or Widerøe. EuroBonus Silver members during summer (July 8-August 20) & Christmas (December 17-January 8)

    *EuroBonus Diamond & Gold members can also bring a (1) friend or immediate family member (max 4) with them through Fast Track provided both of you travel on the same flight with SAS, Widerøe when traveling from Scandinavia.

På SAS nya fina hemsida sas punkt se så tillåter de även Lufthansaresenärer...

Mer om SAS Fast track
Fast Track är öppet för dig som:

  • Reser i SAS Business eller SAS Plus*.

  • Är EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem och reser med SAS, Wideroe eller ett annat Star Alliance-bolag (gäller oavsett biljettyp).

  • Reser i SAS Business med en av våra samarbetspartner på ett flightnummer som börjar med SK.

  • Är EuroBonus Silver-medlem och reser under sommaren (8 jul–20 aug) eller julen (17 dec–8 jan).

*Reser du i SAS Plus till USA kan du utnyttja Fast Track i Skandinavien, i Chicago och San Francisco.


  • Ta med en gäst: Du som är EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem får ta med dig en gäst eller dina närstående familjemedlemmar genom Fast Track (Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn). Gäller när ni alla reser på samma flyg med SAS, Wideroe eller flygbolag inom Star Alliance.
 

Vic

Medlem
I SAS Fast Track brukar man få gå om man är EBG+ och flyger med annat Star Alliance bolag. Jag fick till och med 15 000 poäng en gång när jag nekades detta och skrev och klagade.
Det ska dock inte ingå, men kul för dig att det fungerade.
Här finns lista över s.k. Star Alliance Gold Track (*A fast track) Gold Track Airports Overview - Star Alliance Hade själv aldrig tänkt på att ARN inte är *A fast track utan endast SAS (har ingen guldstatus någon annanstans så hade inte spelat någon roll).
 
Det ska dock inte ingå, men kul för dig att det fungerade.

Så här står det på flysas punkt com, d v s ej SAS Fasttrack om du har Lufthansabiljett.
  • SAS Fast Track is available to:
    • Passengers in SAS Business and SAS Plus
    • Passengers in Widerøe Business & Widerøe Flex
    • Passengers flying domestic in SAS Business, SAS Plus, Widerøe Full Flex &Widerøe Flex from Oslo
    • Passengers flying in SAS Business with one of our codeshare partners on an SK flight number
    • EuroBonus Diamond & Gold members* with regardless of ticket type, when traveling on a same day ticket with SAS or Widerøe. EuroBonus Silver members during summer (July 8-August 20) & Christmas (December 17-January 8)

    *EuroBonus Diamond & Gold members can also bring a (1) friend or immediate family member (max 4) with them through Fast Track provided both of you travel on the same flight with SAS, Widerøe when traveling from Scandinavia.

På SAS nya fina hemsida sas punkt se så tillåter de även Lufthansaresenärer...

Mer om SAS Fast track
Fast Track är öppet för dig som:

  • Reser i SAS Business eller SAS Plus*.

  • Är EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem och reser med SAS, Wideroe eller ett annat Star Alliance-bolag (gäller oavsett biljettyp).

  • Reser i SAS Business med en av våra samarbetspartner på ett flightnummer som börjar med SK.

  • Är EuroBonus Silver-medlem och reser under sommaren (8 jul–20 aug) eller julen (17 dec–8 jan).

*Reser du i SAS Plus till USA kan du utnyttja Fast Track i Skandinavien, i Chicago och San Francisco.


  • Ta med en gäst: Du som är EuroBonus Guld- eller Diamant-medlem får ta med dig en gäst eller dina närstående familjemedlemmar genom Fast Track (Stockholm, Göteborg, Oslo och Köpenhamn). Gäller när ni alla reser på samma flyg med SAS, Wideroe eller flygbolag inom Star Alliance.

Så som det står på den svenska sidan har det stått väldigt länge även innan den nya hemsidan sattes i drift. Jag har gått i SAS Fast Track på CPH med andra Star Alliance biljetter under hela min tid som EBG+ (=3 år+).
 

Vic

Medlem
Fast på ARN är det inte SAS Fasttrack väl? Lufthansa har dessutom köpt access dit för sina Businessresenärer vad jag förstår?
Så som det står på den svenska sidan har det stått väldigt länge även innan den nya hemsidan sattes i drift. Jag har gått i SAS Fast Track på CPH med andra Star Alliance biljetter under hela min tid som EBG+ (=3 år+).

Sant, skumt. Såg inte det du skrev om SAS svenska sida, Canadien (kanske redigerade du?). Hur som helst står ju ARN inte med på listan så det kanske är någon annan skillnad på Gold Track och (t.ex.) ARN:s fast track? Jämför man t.ex. ARN och OSL står det inget om Gold Track på ARN, bara på OSL:
Arlanda Airport - Star Alliance
Oslo Airport - Star Alliance


Edit: inte heller här Airports with Fast Track - SAS står Arlanda som Gold Track (det gör iof inte Oslo heller....).
 

igelkotten

Medlem
Gold Track är en separat fast-track som generellt sett låter statuskunder gå i fast track oavsett *A bolag. Det är nog som Star Alliance tycks upphandla på alliansnivå, även om det säkert finns något undantag.

Fast track på ARN är inte Gold Track, och oftst ett lotteri. Med A3G (på SK metall) så är det runt 90% success-rate, och kanske 50% där jag inte ens får en kommentar. Varje bolag har separat avtalat med Swedavia tror jag.
 
Toppen