Senaste nytt

Star Alliance bagageregler samt passregler

Warre

Medlem
Hej och God Jul!

Har till blivande hustrun köpt en julklapp, en resa från Kalmar till Miami jan 2013. Resan bokad på SAS.se

Min fråga gäller dels följande;
Ser att American Airlines flyger inrikes i USA, som EBG får jag normalt ha tre väskor, vad gäller nu!?

Mitt pass går ut sommaren 2013, det bör väl ej vara några problem. Har för mig att det räcker med att passet är giltigt under vistelsen i USA?!
 

Senator

Moderator
Hej och God Jul!

Har till blivande hustrun köpt en julklapp, en resa från Kalmar till Miami jan 2013. Resan bokad på SAS.se

Min fråga gäller dels följande;
Ser att American Airlines flyger inrikes i USA, som EBG får jag normalt ha tre väskor, vad gäller nu!?

Mitt pass går ut sommaren 2013, det bör väl ej vara några problem. Har för mig att det räcker med att passet är giltigt under vistelsen i USA?!

Hej,

Jag tror du kan få problem på vägen hem om din resa börjar med AA från MIA till New York eller Chicago. Det framgår inte om du flyger ekonomi eller affärsklass. Är det inte så att EBG får en extra väska över det som ingår i bokningsklass?
http://www.sas.se/allt-om-resan/bagage/incheckat-bagage/

Så du måste åka i Y+ eller C för att få med 3:
http://www.sas.se/eurobonus/om-eurobonus/hur-fungerar/Medlemsnivaer/guld/

Passet måste vara giltig min. 6mnd vid ankomsttidspunkten.
 

Storsteffe

Medlem
ESTA kommer nog att skrika till om passet inte räcker. Åker du C eller F inrikes så blir det säkert inga problem på vägen hem men om SAS har skickat dig i eco på anslutningen så kan det bli problem men det är bara att betala och skicka räkningen till SAS.
 

Warre

Medlem
Vid resor till USA med SAS vill jag minnas att det varit 2 bagage för alla tidigare och att jag som guld kunnat ta med ett extra.. Kanske ändrats sedan 2011?

Så här står det angående pass på SAS hemsida:

När du reser till/från och via USA gäller särskilda regler. Nedan följer viktig information för dig som passagerare.

Du som reser till USA måste ha ett maskinläsbart pass som ska vara giltigt under hela din vistelse i USA.

På Amerikanska konsulatets hemsida i Sverige kan man läsa följande:

1. Ha ett giltigt svenskt pass – samtliga biometriska (dvs alla förutom de som är handskrivna) svenska pass är godkända – och vara en medborgare – inte endast ha uppehållstillstånd – av Sverige. Passet måste endast vara giltigt under hela din vistelse i USA;


Dvs det där med 6 månaders giltighet verkar ej stämma!
 

Alx

Medlem
Passet behöver BARA vara giltigt under tiden du är i USA. Dvs det är inga som helst bekymmer att resa med ditt pass! Jag gjorde själv detta nyligen med bara någon månads marginal kvar på passet...
 

Roger J

Medlem
SAS hävdar ju numer att "most significant segment" avseende bagageregler inte tillämpas längre, det betyder att du vid incheckning hos AA inte kan tillgodoräkna dig extraväska med EBG eftersom det är *första* segmentets regler som numer gäller. Denna nya policy får ett stort :mad: av mig.
 

mry

Medlem
Var vi inte överens i en annan tråd att det är första bolaget som står i din biljett som bestämmer vilka regler som gäller på hela resan när man åker till usa?
 

fly4fun

Medlem
Jag har en bekant som skulle flyga hem från USA till Sverige på näst sista gilitghetsdagen av sitt Svenska pass med Delta/KLM, och alltså landa på ARN den dagen som passet går ut. Han blev inte ombordsläppt i New York med hänvisning till att passet går ut. Fallet är just nu uppe i ARN (Allmänna reklamationsnämnden) och det ser ut som om han kommer få rätt.
 
Toppen