Senaste nytt

Stalinkanalen

Ystad

Medlem
I dessa tider då resande har blivit svårt så kan det vara trevligt att minnas tillbaka på resor man tidigare gjort. Idag kom jag att tänka på en resa som jag gjorde tillsammans med några vänner dessa dagar för exakt 10 år sedan:
Vi flög till St Petersburg där vi på flygplatsen möttes upp av den lokala resebyrå som vi kontaktat för denna resa. I minibuss tog vi oss sedan genom Karelen till Petrozavodsk. Detta är gamla (svensk-) finska områden. Vi besökte bl a klostret Valamo på en ö i Ladoga samt en del typiska karelska byggnader och byar.
Väl i Petrozavodsk väntade den båt, med besättning, som vi hyrt för att ta oss över Onega och genom hela Stalinkanalen upp till Vita Havet. En resa som jag länge velat göra och som nu äntligen blev av. Resan genom Stalinkanalen tog 2 hela dagar och var mycket intressant. Väl vid Vita Havet besökte vi Solovetskijöarna. Efter några dagar på dessa öar tog vi båten tillbaka till Belomorsk där vi hoppade på Murmansk - St Petersburgsexpressen. I St Petersburg var det sen endast flyget hem som återstod.
Denna resa bjöd på mycket intressant "Sovjet-historia". Nämnas bör väl att kanalen officiellt heter Vitahavskanalen men kallas i folkmun just Stalinkanalen.
Här följer några bilder från resan:

SANY0027.JPG

Båten som tog oss över Ladoga.

SANY0036.JPG

Valamo kloster

SANY0084.JPG

Båten som tog oss genom Stalinkanalen.

SANY0068.JPG

Ett friluftsmuseum vid Onega där vi gjorde ett kortare stopp på vägen mot kanalen.

SANY0086.JPG

Infarten till kanalen.

SANY0092.JPG

Första slussen.

SANY0121.JPG

På väg genom kanalen.

SANY0136.JPG

Många slussar var det.

SANY0148.JPG

Klostret på Solovetskijöarna.

SANY0160.JPG

Öarnas karga natur.

Avslutningsvis: jag tyckte detta var en mycket intressant resa. För den som är intresserad av 1900-tals historia och/eller kanalkryssningar (helt utan lyx-känsla:) så kan resan rekommenderas.
 

Mangostan

Medlem
Tack för en intressant reserapport som verkligen väckte min reslust. Vad kostade den organiserade delen av resan, dvs själva kanalturen? Vet du om man även kan kombinera/förlänga resan till Murmansk?
 

Canadien

Medlem
Bärplansbåt minsann. Är det en typ "Meteor"? Sovjet byggde många varianter från mitten av 50-talet och framåt.
 

Ystad

Medlem
Tack för en intressant reserapport som verkligen väckte min reslust. Vad kostade den organiserade delen av resan, dvs själva kanalturen? Vet du om man även kan kombinera/förlänga resan till Murmansk?
Resan (exklusive flygbiljetter ... och vodka:) kostade ca 12 000 sek/person. Detta pris baserades på att vi var 7 personer som delade på guide, minibuss och båt. Då ingick allt förutom några måltider. Hotellen var väl att betrakta som "mellanklass" och hytterna på båten var spartanska - men allt helt ok för min del.
Detta var ju en "Karelen-resa", men jag ser inget skäl till varför den inte skall gå att kombinera med ett besök i Murmansk (även om det ligger en bra bit bort).
 

Ystad

Medlem
Bärplansbåt minsann. Är det en typ "Meteor"? Sovjet byggde många varianter från mitten av 50-talet och framåt.
Javisst är det en Meteor. Alla som någon gång åkt båt på en flod eller sjö i Östeuropa eller Ryssland har väl provat på en sådan. Men modellen används/användes på många andra ställen, t ex är/var utflyktsbåtarna från Neapel till Capri och andra öar Meteorer.
OT: själv är jag nästan uppvuxen med bärplansbåtar, "flygbåtar", som en gång i tiden gick mellan Malmö och Köpenhamn.
 
Toppen