Senaste nytt

Större faktura - EuroBonus poäng?

Hafermann

Medlem
Det beror lite på vad ditt mål med poängen är. Som @palmen skriver är 2 vouchers meningslösa om det inte finns tillräckligt med poäng för att använda båda. Poäng till att använda den första får du som nämnts genom din betalning. Har du en plan att fortsätta dra in hyfsat mycket poäng under resten av 2019 och 2020 så hade jag inte tvekat. De vouchers du får i år gäller till och med 31/12 2020.
 

Jönsson

Medlem
Spenderar han 250k på fakturor, lyfter värvningsbonus och dessutom börjar använda kortet till inköp och andra fakturor, så lär det finans en del poäng innan periodens slut. Speciellt om det redan finns en del poäng sparade sedan tidigare. Tål att räknas på.
 

J1981

Medlem
Som jag skulle se det:

1. Har du poäng till 1 eller 2 bonusresor (longhaul i business el first dvs 100k)

2. Kommer du tjäna ihop tillräckligt poäng till 1 eller 2 bonusresor innan en alt två 2-4-1 går ut? (flygpoäng, vanlig spend + ev fakturor + ev bonusar som nyvärvning)

3. Om du skaffe ett amex, kommer du använda det för "vanliga" köp med? Isåfall hur stor spend tror du du kommer ha då? Ifall du redan kan komma upp i en eller två (skaffa elite) 2-4-1 vouchers där så är det onödigt att betala fakturor med extraavgift då.
Betala isåfall bara så pass mycket på faktura (du skrev fakturor) så att du kommer upp i voucher spend.
 

CoooC

Medlem
Är nog värt att testa ett år med Amex Elite i och med bonusen och 20p/100

Håller med @andreash

Räknar man med en värvning och en spend på 350k och 3 månader gratis blir kalkylen följande:

Elite:
Kostnad: 3015 kr
EB-poäng: 18000+70000=98000

Premium:
Kostnad: 750 kr
EB-poäng: 12000+57500=69500

Differens:
Kostnad 2265 kr
EB-poäng: 28500

Lätt värt det! Speciellt om man väger in ytterligare spend på kortet, 20.000 statuspoäng, osv osv
 

Fruktsallad

Ny medlem
Hej.

Har nyligen skaffat platinum för att få lite fördelar när jag är ute och reser framförallt.

Jag har en kommande faktura på 220.000 och undrar om det är värt att betala en sådan med tex bullshop / betala och betala ca 5000kr extra bara i avgifter. Hade det varit värt det även om jag haft ett Amex eurobonus?

Jag kan nog få lite anstånd med denna faktura om det är så att det skulle vara värt att betala den med tex ett eurobonus då man får 2-4-1.

Jag har gjort mycket research men inte riktigt kommit fram till vad som är bäst. Spenderar jag i snitt 200-300k/år på kortet skulle jag med tex elite uppnå 20.000 (årlig grund) + upp till 60.000 yttligare poäng och även få 2st 2-4-1. 80.000 poäng räcker nästan för 2st t/r till Los Angeles i business såg jag (100.000poäng).

Skulle jag spendera 300k på mitt platina kort istället får jag inga 2-4-1 såklart men poäng till annat, dock inte lika attraktiva saker antar jag? (Air france osv osv).

Kom gärna med lite vägledning i huruvida jag bör betala denna faktura med ett påslag på 4-5k i avgifter och isåfall med vilket kort och varför.

Tack på förhand! :)
 
Toppen