Senaste nytt

Stämpel i passet till Stockholm-Oslo r/t?

A380*G

Medlem
Nej, Stefan62 har helt rätt; det är en tull-union mellan Sverige, Danmark och Norge som gör att retur av moms ej är möjlig. Dock kan du fortfarande handla taxfree på flygplatserna.

Jag som bor i Norge har ibland utnyttjat att jag har vänner och kollegor som bor/har bott i andra EU-länder som t ex Strobritannien. T ex köpte jag en Arc'teryx skaljacka i Norge via en vän, som sedan fick tilbaka momsen på BGO när han var påväg till England. Sparade nästan 1000 NOK på det :)

Att man har en tullunion är väl till för att inte personer skrivna i Sverige, Norge och Danmark ska kunna handla momsfritt när de besöker något av de övriga två länderna där man inte är skriven. Men jag är skriven i ett annat icke-EU land. Det står att man ska be om VAT refund från den flygplats man lämnar EU. Gäller inte det i detta fall?

Ponera att en amerikan handlar en vara i Italien. Han bilar sedan ända upp till Stockholm via enbart EU-länder.. Sedan flyger han ARN-OSL-EWR. Vid vilken punkt ska han få retur på momsen?
 

rvarttinen

Medlem
Apropå stämplar i passet på ARN; har frågat på skoj i passkontrollen och då fått några stämplar i passet, men det var för några år sedan ...

Blir väl till att ta med något gammalt pass med dessa stämplar i på någon kommande BC.se-träff ...
(har ett riktigt gammalt pass med svenska utresestämplar ..!. ett annat med ett visum till Frankrike (1988))
 
Toppen