Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

Är det inte enklare att skriva de butikerna som tar emot Amex istället för dem som INTE tar emot?

Jag håller inte med - jag använder mitt American Express varenda dag, har rätt mycket spending också.

Antingen så har jag hittat ett mönster som fungerar (Shell bensinmack, ICA mat, NK shopping, Dustin elektronik, AppleStore macprylar etc) eller så är problemet med att använda Amex klart överskattat.

Finns det något företag inom resebranschen som inte tar Amex utöver super-low-cost segmentet?
Jag försöker dock inte köpa tuggummi med Amex :)

Har varit med om parkeringsautomater i Stockholm som INTE tar Visa/MC men däremot Amex.
 

Dr. Miles

Expert
Jag håller inte med - jag använder mitt American Express varenda dag, har rätt mycket spending också.

Antingen så har jag hittat ett mönster som fungerar (Shell bensinmack, ICA mat, NK shopping, Dustin elektronik, AppleStore macprylar etc) eller så är problemet med att använda Amex klart överskattat.
Jag tror att ditt köpmönster är just det segmentet så att många affärer tar emot Amex. Bara att åka utanför Sverige blir det svårt att använda Amex direkt. I vissa länder går det inte ens använda Visa/MasterCard.

Finns det något företag inom resebranschen som inte tar Amex utöver super-low-cost segmentet?
Jag handlar inte på resebyrå i onödan men när jag gjorde det förr så tog Ticket inte emot Amex på onlinebokning men det var okej att betala på deras butik.

Har varit med om parkeringsautomater i Stockholm som INTE tar Visa/MC men däremot Amex.
Det har hänt många gånger för mig att parkeringsautomaten inte tog emot Amex trots att det stod att automaten skulle ta emot Amex.
 

agehall

Medlem
Jag måste säga att jag tycker problemen med AmEx är överskattade idag. Nästan alla ställen jag handlar på tar AmEx, så jag håller med Martin - antingen är mitt köpmönster anpassat för AmEx eller så är problemen överskattade. Jag tror på det sistnämnda för det har blivit lättare och lättare att använda kortet.
 

fcx

Medlem
Jag har både Amex och MC och min månatliga spendfördelning är c:a 80/20. Amex funkar sällan på lunchrestauranger, P-automater, SL, många onlinebutiker eller mindre mataffärer/kiosker/pizzerior.
 

Najk

Medlem
Jag tycker problemen är överskattade. Det går att justera sina vanor och butiker en aning för att handla där AMEX accepteras.
OKQ8 tankar jag aldrig på av förekommen anledning, även om det är närmaste macken sett till där jag bor. :)
 

Johan_G

Medlem
Finns det något företag inom resebranschen som inte tar Amex utöver super-low-cost segmentet?

Det finns faktiskt legacy carriers som inte tar Amex, dock är det väldigt ovanligt men PAL är ett exempel. Nu tror jag ju inte att det drabbar BC.SE folket speciellt mycket att ett flygbolag i bortersta Asien som knappt någon här reser med vägrar ta Amex, men som sagt så finns det.
 
Toppen