Senaste nytt

Ställen som inte tar emot Amex

AABack2ARN

Medlem
Bank Identification Number tror jag det står för och är en nummerserie som identifierar kort och utgivare och jag inte missminner mig.
 

AABack2ARN

Medlem
Aha, trodde det var de 4 första siffrorna, men det är som skrivs ovan de 6 första.

Vad jag förstår kodas det i många kortterminaler om korten är giltiga eller inte? Så om man får ut fel BIN-nummer till terminalerna blir det rörigt...
 

RickardG

Medlem
Ja oftast sker både en lokal kontroll, bl.a. om utgångsdatumet är passerat och ibland om BIN ö h t ska tillåtas, och sedan en central kontroll att det specifika kortet inte är spärrat m.m. För automatstationer och en del andra ställen behöver man också använda sig av förauktorisation där man först gör en fråga om ett köp på x kr ska tillåtas, och när tankningen är klar debiterar man sedan y kr. Det är som gjort för att gå fel någonstans :)
 

DrKlas

Medlem
Kunde inte låta bli att testa mitt SAS Amex Elite när jag körde förbi en ST1-station idag. Funkade precis lika bra som vanligt. Skönt att det inte var en generell försämring utan bara strul med ett visst kort.
 
Toppen