Senaste nytt

Sporadisk semi-live till Seoul

Efter några trevliga dagar i Seoul är det dags att börja bege sig hemöver. Planen är att få två dagar i Osaka på vägen hem för att sedan flyga mes SAS från Narita. Har onekligen optimerat resan väldigt bra för inatt 0:00AM 9 Mar stänger Japan gränsen mot Sydkorea och de som anländer senare blir satta i karantän i två veckor. Jag landar idag 9:40AM 8 Mar, så några timmar tillgodo blev det ändå. Tänka sig att jag planerade så bra för några månader sen. Ska dock medge att jag va lite orolig för någon dag sedan när Asiana förklarade inreserestriktionerna lite luddigt, så där var det nära att bli en poängbiljett hem från Seoul istället.
Ska dock säga att det har känts tryggt i Seoul de dagar jag har varit här, någon enstaka "nödsituationsvarning" har plingat till i telefonen. Men de har ofta varit i områden några kilometer bort och då främst i kontorsbyggnader och dylikt. I det stora hela är det lite "business as usual", även om det helt klart är lite mindre folk i rörelser och många parker/museum är stängda.

Dagen börjar i alla fall med en tidig uppstigning för att ta första tåget ut till Incheon, skulle egentligen ha flugit från Gimpo och på så sett fått sova lite längre. Men nu får jag prova A350 för första gången så jag försöker se det positiva i det hela.

image0.jpeg

Nedförsbacke till stationen och ingen trafik, en smidig start på dagen för en vandrande zombie som jag brukar kunna liknas vid tidigt på morgonen.

image6.jpeg

En av Asianas businesslounger på Incheon, stor och fräsch lounge som dög väl till för lite snabb frukost. Okej utbud av mat, men inget som sticker ut.


image7.jpeg

Morgonens maskin till Osaka, en 1.5år gammal A350 som ska ta mig den korta sträckan till Osaka.

image8.jpeg

Diskret och trevlig färgsättning på kabinen som brukligt på Asiana. Beläggningen på flighten var uppskattningsvis ungefär 30-40%, trotts att detta är sista dagen innan karantän införs.

image0.jpeg

Jag blev faktiskt förvånad av storleken på fönstret, men allt som allt en positiv överraskning. Tack vare den låga beläggningen fick jag ingen stolsgranne bredvid mig.


image1.jpeg

Hade inte förväntat mig någon servering på denna korta flight på 1hrs:20min. Men det bjöds i alla fall på någon form av friterad kyckling och ris.

image2.jpeg

Immigrationen i Japan gick snabbt och personalen var trevlig på sedvanligt vis. En del extra lappar att fylla i samt kontroller på grund av Covid-19. 30min efter att jag steg av planet blev jag på tåget in till Centrum, vilket får anses helt okej.

image3.jpeg

Ankomst vid lunchtid och en kurrande mage, perfekt för lite sushi med andra ord. Nu blir det två dagar med mycket mat innan hemfärd.
 
Bodde du på Hilton, som om jag minns rätt, ligger till höger om korsningen på bilden?

Tack för en trevlig rapport förresten! Alltid skoj att hänga med på andras resor :)
Det stämmer korrekt att Hilton ligger några hundra meter till höger. Jag valde dock att hijacka polarens lägenhet som ligger lite ovanför ovan nämnda korsning :rolleyes:
 
Osaka gör sig verkligen värd namnet som Japans mathuvudstad, det finns verkligen ett överflöd av bra mat att välja mellan. Det tråkiga är bara att jag själv inte orkar så mycket mer än frukost, lunch och middag. När det gäller Covid-19 så är det betydligt lugnare här än i Seoul, färre som använder ansiktsmask och allmänt fler människor i rörelse.

IMG_9031.JPG

Ramenensoppa kan man inte få för mycket av.

IMG_9037.jpg

Okonomiyaki i Dotonbori. Restaurangen innehar för övrigt även en stjärna i guide de michelin, prisvärt med sina 1300 yen för en michelinkrog.

IMG_9042.jpg

Tur med extra "bagage" när man får inköpslistor från vänner som tidigare bott i Japan, ska dock medge att en låda är för mig själv också.

Kom ut alldeles för tidigt till flygplatsen så fick stå och vänta innan incheckningen öppnade. Skulle försöka checka-in på tre olika biljetter [ ITM-NRT ] [ NRT-CPH-ARN ] [ ARN-UME ] så jag tänkte att det är klokt att va ute i tid. Off tonic tycker jag att det är rätt kasst att inte kunna kombinera olika avresa/ankomstorter inom Sverige... Det visade sig dock va bra att ha lite marginal. Den stackars incheckningsmannen försökte förgäves mata in alla sträckor men gick bet på sista sträckan upp till Umeå. Han bad så hemskt om ursäkt och beklagade sig, inte hela världen men lite segt att behöva gå till T4 två gånger ikväll.

Jag har också hittat en värdig utmanare till Arlanda T4 loungen när det gäller utbud, eller snarare avsaknaden av detta. På Itami är det nämligen vatten, kaffe eller små salta kex som gäller i ANA loungen. Bra med lite perspektiv ibland.

Flygplanet upp till Narita är en B777-300ER. Trevligt med widebody inrikes, tänk om SAS kunde ha samma på Umeå-Arlanda:D. Även om verkligheten snarare är att man får va glad om det ens går en CRJ vissa dagar tyvärr:(.

IMG_9045.jpg

Loungen på Itami, kan sammanfattas med - kasst utbud, okej sittplatser och bra utsikt.

IMG_9047.jpg

Glad överraskning vid ombordstigning, ekonomi extra istället för ekonomi.

IMG_9048.jpg

50 shades of gray, passande utsikt för att sova hela vägen.


Vid boarding gick jag helt förbi min sittplats, va själv inställd på att jag satt i ekonomi då jag köpt billigaste möjliga ekonomibiljetten jag hittade. Kollade upp och ser 24 som första rad i ekonomi, bara att traska bak (fram) med andra ord. Så det blev lite bekvämare än tänkt, rätt skön stol ändå. Har ingen aning om det är något servering då jag sov hela vägen upp till Narita. Väl på inflygning fick vi göra en go-around rätt nära marken. Nu väntar bara några timmar i ANA-loungen innan de sista SAS-flighterna till kommande två veckors resmål.
 
Sista biten hem nu då även om jag inte är överdrivet sugen på att sitta hemma i två veckor. Narita gick snabbt att navigera och det tog ungefär 10min från plan till ANA-loungen genom immigration. Ganska öde i terminalerna i jämförelse med hur det är vanligtvis, troligtvis mer tax-free personal än resenärer. Även i loungen märktes detta av då det inte var speciellt mycket folk. All mat (förutom deras egna kök där man beställer) var förpackad i plast och ingen självservering på dryck fanns. Två loungevärdar hade även i uppgift att stå och tappa upp vatten, vilket kändes lite komiskt på sätt och vis. Även om jag tycker att det är en bra och tyder på att det ser seriöst på frågan.

En liten anekdot är även att jag på denna sträckan för ett antal år sen gjorde min businesspremiär på lounghaul. Har för mig att jag fick den gamla SAS-kabinen så det måste ha varit 5år sen ungefär. Efter det har det gått utför (läs utvecklats) till ett trevligt sätt att resa. Det var startskottet till en lång rad andra resor i bekvämare sittplatser och bättre service. Så en eloge till oss alla poängjunkies och businessclass.se som gör detta möjligt.

Det känns nästan lite vemodigt nu på ett sätt att SAS flyttar Tokyoflyget till Haneda. Missta mig inte jag ser bara fördelar med flytten, lättare att ta sig in till stan, mer anslutningsmöjligheter till resten av Japan och övriga Asien. Ja fördelarna är många och jag kan inte se någon direkt nackdel heller. Är mer en sentimental grej, Narita har varit min i särklass mest trafikerade longhauldestination och jag har många minnen och resor till och härifrån under de senaste åren. Så det känns lite som ett epokskifte när jag nu troligtvis inte kommer trafikera flygplatsen något framöver.

IMG_2103.JPG

Nästintill folktom terminal på Narita.

IMG_1874.JPG

Dagens maskin till Köpenhamn, OY-KBA Adalstein Viking. Gillar verkligen proportionerna på A340n. Synd bara att de är på väg ut nu, och det lär säkerligen snabbas på ytterligare framöver tyvärr.

IMG_0244.JPG

Champagne innan takeoff.

IMG_5359.JPG

Fördrink – Milano, en aperol med kaffe, spännande kombination. Ville egentligen prova deras beets men den var tyvärr slut.

IMG_6517.JPG

Förrätt beståendes av rostbiff med misomajonäs. Till det en Barrossa från Australien.

IMG_4413.JPG

Huvudrätt – Havsaborre med pasta. Till det en Sauvignon Blanc från Nya Zeeland.

IMG_5483.JPG

Efterrätt som består av ett hopplock från efterrättsvagnen, både glass och ost från Japan, gillar när det är lokala råvaror.


Serveringen gick fort (kan bero på att vi va 3pers i businesskabinen), men den upplevdes inte stressad på något vis. Ganska perfekt genomfört upplägg. Efter detta kände jag att mina dåliga sömnvanor de senaste dagarna gjorde sig påminda. Så det blev ungefär 3h sömn efter serveringen, hade nog kunnat sova hela vägen till Köpenhamn, vet inte riktigt vart min inbyggda klocka befinner sig i världen just nu…

Riktigt bra crew i kabinen idag, svensk personal i businesskabinen med ett strålande humör, även om jag vid en senare konversation om läget upplevde att en av de är ganska bekymrad över framtiden. Fullt förståeligt om man gillar sitt jobb och vill flyga.

Beläggningen såg dålig ut för att va en Japanflygning, halvdålig i ekonomi och plus och kass i business. Betydligt bättre än flighten till Hong Kong för en dryg vecka sen. Såg vid incheckning att den lilla businesskabinen var blockerad, den används tydligen som crew rest just nu. Inte mig emot, finns plats så det räcker för alla.

IMG_7675.JPG

Nästan tom businesskabin, 33% av passagerarna befinner sig bakom kameran.

IMG_0639.JPG

Toalettutsikt någonstans över Ryssland - Älskar motorutsikten på A340n!


IMG_6141.JPG

Inflygning till Stockholm från Köpenhamn.

IMG_8216.JPG

Återigen hemma i Umeå efter ett dygns resande från Osaka.

Nu väntar två veckors karantän hemma, men det hade jag redan räknat med när jag reste ut. Får se om jag knåpar ihop någon mer rapport framöver. Fick lite mersmak för att skriva av mig, men skulle vilja ha med mig en bättre kamera istället för telefonen. Utfallet får nog framtiden utvisa, men först har vi lite större problem att jobba igenom än valet av kamera.
 

Nemo

Medlem
[...] Får se om jag knåpar ihop någon mer rapport framöver. Fick lite mersmak för att skriva av mig, men skulle vilja ha med mig en bättre kamera istället för telefonen. Utfallet får nog framtiden utvisa, men först har vi lite större problem att jobba igenom än valet av kamera.
Tack för en välbalanserad och fin live-rapport!
Kommer du på en bra resekamera får du gärna bumpa tråden https://www.businessclass.se/forum/threads/vilken-kamera-använder-du-när-du-tar-bilder-ombord.4748/
 
Toppen