Senaste nytt

Sporadisk semi-live rapport till Thailand, Laos och Singapore

MTheC

Medlem
I mer mellanklassegmentet så var vi även nöjda med lunchen på Tanuki Raw, bra bowls till vettiga priser. De kör också attraktiva happy hour deals, t ex 50% rabatt på alkohol efter 22 på fredag och lördag (med helt ok utbud av öl och cocktails).

IMG_6800 (1).JPG
IMG_6801 (1).JPG
IMG_6802 (1).JPG
IMG_6803 (1).JPG


Free the Robot är också ett bra tips för lunch, deras mat är vällagad och man kan även bra kaffe (och på kvällen byter de skepnad till den riktigt bra cocktailbaren Bitters&Love).

IMG_6971.JPG
IMG_6969.JPG
IMG_6968.JPG
IMG_6983 (1).JPG
IMG_6985.JPG
IMG_6986 (1).JPG

IMG_6936.JPG

Bra mat i mellanklasskategorin är också Decker’s Bbq vid Robertson Quay. Det är american style bbq som är väldigt bra, de bästa är burnt ends (både pork och beef) samt chopped brisket. De har även ett bra ölutbud som roteras, de har en stor kyl där man kan gå och plocka själv. Avslappnad atmosfär och bra mat.

IMG_7047.JPG
IMG_7046.JPG
IMG_7049.JPG
IMG_7050.JPG


Samma stil på maten är Meatsmith’s, jag har tidigare tyckt de var bra men denna gång hade de tappat en del. Kryddningen var väldigt ensidig (cayennepeppar på allt) vilket gjorde smakerna väldigt endimensionella. Prisnivån har också höjts en del så kändes inte prisvärt längre. Det är fortfarande helt ok och har ganska bra ölutbud så vill inte avskriva dem helt.

IMG_6824 (1).JPG
IMG_6825 (1).JPG


En riktigt bra pastarestaurang finns också, Bar Cicheti. De serverar grym pasta (och annan italiensk mat) och har bra vinutbud. Är bra och man förstår direkt när man smakar maten varför deras pasta är dyrare än på andra ”italienska” ställen, här är det handgjord pasta och bra kvalitet på råvarorna.
IMG_7040 (1).JPG
IMG_7042 (1).JPG
IMG_7043 (1).JPG
IMG_7045 (1).JPG
 

MTheC

Medlem
En av mathöjdpunkterna på denna resa var Ibid. Det är en krog med höga ambitioner som drivs av Masterchef Asia-vinnare. Riktigt spännande mat (är avsmakningsmeny som gäller, en kortare och en längre) där det är tydliga kinesiska, men även andra asiatiska, influenser i matlagningen. Topprätterna var ankan (ej på avsmakningsmenyn men kan beställas separat, vi fick testa en bit), laxtartaren och bifftungan. Det finns också en bra vinlista, även på glas samt generös BYO-policy. Vi gick dit en tisdag då det inte är någon corkage fee alls så drack trevlig champagne från Henriot (2008). De har inte funnits så länge så vet inte om det är därför de inte fått en stjärna ännu men kvaliteten är definitivt i den kategorin att det är värt en stjärna. Servicen var fantastisk, fick en massa tips på bra ställen och efter middagen så ville vi gå och ta en drink. Ägaren och kocken gick då med oss till nästa ställe, visserligen bara ett kvarter för att se till att vi skulle få bästa möjliga service där (och presenterade oss för ägaren där).

IMG_6884.JPG
IMG_6885.JPG

IMG_6886.JPG

IMG_6915.JPG

IMG_6887.JPG
IMG_6888.JPG
IMG_6891.JPG
IMG_6892.JPG
IMG_6893.JPG
IMG_6896.JPG
IMG_6898.JPG
IMG_6899.JPG
IMG_6901.JPG
IMG_6902.JPG
IMG_6903.JPG
IMG_6904.JPG
IMG_6906.JPG
IMG_6907.JPG
IMG_6909.JPG


En annan fantastisk måltid intogs på Meta, tack för rekommendationen från @Agö . Man bör försöka få plats vid baren då man då kan se arbetet och även prata med kockarna. Servicen var genomgående riktigt bra, alla var väldigt trevliga och intresserade. Avsmakningsmenyn levererade en grym upplevelse och de hade lyckats väldigt väl med de matchande vinerna. Väl värda en stjärna då de genomgående levererade på en hög nivå. De lyckas även servera ganska ok kaffe också vilket inte alltid är givet på bättre restauranger.

IMG_6987.JPG
IMG_6988.JPG
IMG_6989.JPG
IMG_6990.JPG
IMG_6991.JPG
IMG_6992.JPG
IMG_6993.JPG
IMG_6994.JPG
IMG_6996.JPG
IMG_6997.JPG
IMG_6998.JPG
IMG_7002.JPG
IMG_7003.JPG
IMG_7005.JPG
IMG_7007.JPG
IMG_7008.JPG
IMG_7010.JPG
IMG_7011.JPG
IMG_7013.JPG
IMG_7015.JPG
IMG_7016.JPG
IMG_7017.JPG
IMG_7020.JPG
IMG_7026.JPG
IMG_7027.JPG
IMG_7028.JPG
IMG_7029.JPG


Ytterligare en stjärnrestaurang besöktes i Singapore. Det var nästan ett återbesök då vi var på Cheek by Jowl för något år sedan, nu har de bytt namn till Cheek Bistro men det är samma ägare. Nu ska de vara en mer avslappnad bistro-känsla men de har behållit sin stjärna. Nu var det inte alls en dålig upplevelse men från att ha varit riktigt bra så var de nu mer i kategorin att vara ok. Maten var vällagad men inget som överraskade men vinlistan var bra. Förrätterna var i och för sig väldigt bra men varmrätterna levererade inte alls på den nivån jag förväntar mig av en restaurang som har en stjärna. Servicen var visserligen trevlig men ganska långsam och något förvirrad.

IMG_6937.JPG
IMG_6938.JPG
IMG_6939.JPG
IMG_6940.JPG
IMG_6941.JPG
IMG_6944.JPG
IMG_6945.JPG
IMG_6946.JPG
IMG_6949.JPG
IMG_6953.JPG


En restaurang som prismässigt är i nivå med stjärnkrogar är Fat Cow. Vi åt dock där till lunch när det är något billigare. Det är en japansk restaurang som främst fokuserar på bra kött och fantastiska bowls. Maten höll riktigt bra klass och junior drog i sig en bowl med wagyu på några minuter och ville sen ha en till.

IMG_6837.JPG
IMG_6838.JPG
IMG_6840.JPG
IMG_6842.JPG
IMG_6844.JPG
IMG_6845.JPG
 

squeezen

Medlem
Så fortsätter det nu med vistelsen i Singapore. Även Singapore är ett ställe vi varit på massor av gånger så känner sällan press att göra något särskilt. Denna gång gjorde vi en turistig sak och det var att gå till Merlion Park, det var egentligen för att ta en del foton till ett projekt vi är lite involverade i. Om det är av intresse för folk så är det digitala reseguider med lite fokus på hållbarhet, stödja lokala och/eller mindre näringsidkare samt en del veggo-grejer, främst på finska men en del content finns på engelska också så den som vill kolla in kan ladda ner app som heter Tripsteri.

Visa bifogad bild 104310

Vi brukar fokusera på att äta gott, dricka kaffe, shoppa lite och ofta också ta en tur till zoo men skippade zoo denna gång. Vi har bott på flera olika hotell i Singapore men denna gång blev det ett för oss nytt hotell Swissotel Merchant Court. En av anledningarna var att poolen passar bra med barn och på det sättet var hotellet ett riktigt bra val. Jag var även imponerad av att servicen höll genomgående hög kvalitet, alla frågor löstes snabbt, de var trevliga och man kunde alltid få tag på folk. Vi blev uppgraderade till ett rum på samma våning som executive loungen, rummet var fräscht och funktionellt men inte särskilt stort och till juniors besvikelse inget badkar. Gymmet var också väldigt bra och fräscht. Frukttallrik, choklad (som fylldes på ofta) och välkomsdrinkar (voucher att använda i baren) var det man också fick som Platinum-medlem.
Visa bifogad bild 104315 Visa bifogad bild 104316

Visa bifogad bild 104311 Visa bifogad bild 104306 Visa bifogad bild 104305 Visa bifogad bild 104304
Loungen var trevlig, oftast lugnt och skönt där. De kör frukost, relativt begränsat utbud men allt är fräscht. Man kan också (vilket de inte direkt marknadsför) beställa omelett, ägg etc från restaurangen. Vi åt oftast frukost i loungen men testade att äta nere i restaurangen vid två tillfällen. Där var det bra utbud och restaurangen är stor så känns inte alls trångt även när det är relativt mycket folk. Däremot blir det ganska hög ljudnivå så det är bäst att be om ett bord ute eller i rummet längst in då det är lugnare då. Plus för kaffet, helt klart bästa hotellkaffet på hela resan. Det är inte så att det var bra om man jämför med ställen som faktiskt har bra kaffe men latten var drickbar.

Visa bifogad bild 104302 Visa bifogad bild 104303 Visa bifogad bild 104314 Visa bifogad bild 104313 Visa bifogad bild 104312 Visa bifogad bild 104309 Visa bifogad bild 104308 Visa bifogad bild 104307

Om jag ska ge något minus för hotellet utöver storlek på rummet så var det prisnivån när vi frågade om barnvakt. Vi har ofta använt barnvakt när vi varit i Singapore, vi har några vi känner sedan lång tid men kan ibland vara smidigt med hotellet också så skickade en fråga till dem inför vistelsen. De ville ha 175 SGD för 3h – för de som inte är insatta i prisnivån för detta i Singapore så är det väldigt dyrt. Letade fram kontaktuppgifterna till en av dem vi använt under flera år, kostnaden då var 45 SGD för samma tid. Är ofta något dyrare om man går via hotellet men vi har annars kanske betalat som max 60-80 SGD för 3h på ”finare” hotell än Swissotel. Gör att man misstänker att conciergen ser till att förmedla uppdrag mot ersättning.
Är själv en status kund hos Accor, ALL.
Kikar på lite hotell I Singapore i mars. Vilket skulle du rekomendera utifrån de Accor du testat? Vilka har champagne i loungen?
Förstår såklart du kanske inte testat alla och undrar väl mest om swissotel och uppåt.

tack
 

MTheC

Medlem
Är själv en status kund hos Accor, ALL.
Kikar på lite hotell I Singapore i mars. Vilket skulle du rekomendera utifrån de Accor du testat? Vilka har champagne i loungen?
Förstår såklart du kanske inte testat alla och undrar väl mest om swissotel och uppåt.

tack
Klart bäst är enligt mig Sofitel City Center, de hade i alla fall tidigare champagne i loungen.

Sofitel So är ok men för dyrt för vad det är. Föredrar då Swissotel Merchant Court som ofta är avsevärt billigare.

Beroende på budget så tycker jag också Mercure Bugis är bra för priset, gillar deras ”lofts” men loungen är för liten.

Novotel Clarke Quay är ganska slitet men loungen är ok och har alltid fått bra uppgraderingar där. Hörde ett rykte att de eventuellt ska riva hela komplexet där Novotel, Somerset och en galleria ligger och sen bygga nytt.

Har inte testat Fairmont men där får man inte lounge-access som Platinum-medlem.
 

MTheC

Medlem
Inser att man har mindre tid när man är hemma så ber om ursäkt för lite sen uppdatering kring slutfasen av resan.

Det dracks kanske inte så förvånande en hel del kaffe. Det blev mestadels ställen där jag varit tidigare men fanns några nya ställen som jag inte varit på som var bra. Det som var ett av de första och ett av de bästa i Singapore var Apartment Coffee. De har en väldigt avskalad lokal där de serverar extremt bra kaffe men även en del te. De kan verkligen sina grejer och kaffet var riktigt bra. Testade inte teet men man undrar ju vad det är för te när man kollar ett av namnen :)

IMG_6786.JPG
IMG_6787.JPG
IMG_6788.JPG
IMG_6789.JPG
IMG_6790.JPG
IMG_6791.JPG
IMG_6792.JPG
IMG_6793.JPG


I hyfsat samma område finns flera andra ställen, bland annat Chye Seng Huat Hardware, gick inte dit denna gång. Är ett ställe som är extremt populärt och jag tycker kanske inte populariteten motsvarar hur bra de är. Däremot testade %Arabica, också extremt populärt men lite trist att de endast kör espressobaserat. De har en lång lista på kaffebönor där det mesta var slut. De gör ganska bra kaffe men prismässigt så ligger de högt. Testade båda deras cafén och tyckte att kvaliteten var bättre i den på 313Somerset.

IMG_6794.JPG
IMG_6795.JPG
IMG_6796.JPG
IMG_6797.JPG
IMG_6833.JPG
IMG_6834.JPG
IMG_6835.JPG


Orchard road har fått flera bra ställen nu så man kan faktiskt hitta bra kaffe även där numera. Bäst är Glyph Supply Co (i Somerset 111), de kör samma stil som Apartment coffee men lite mindre charmigt och trevligt då det ligger i en galleria. De gjorde också bra kaffe men lite tristare utbud än Apartment (i alla fall vid mitt besökt) gör att jag håller dem lägre.

IMG_6827.JPG
IMG_6828.JPG
IMG_6831.JPG
IMG_6832.JPG


Övriga bra ställen kring Orchard är Jewel Coffee, de är en kedja men gör helt ok kaffe. De har minst 2 ställen i gallerior vid kring Orchard road (och säkert 10 till i Singapore). Sen finns även Hong Kong-baserade Coffee Academics, tycker inte de är superbra men de gör en ok kopp men man måste ofta ha tålamod då servicen är långsam (de har ett vid Scotts Road men sen även en i Raffles City-gallerian).

IMG_6846.JPG
IMG_6848.JPG
IMG_6847.JPG


Kring Clarke Quay där vi bodde så finns ett antal ganska bra ställen. Bäst är Punch coffee (inte riktigt Clarke Quay men däromkring), tror jag hörde att de faktiskt ägs av samma ägare som Ronin som också ligger i området. I gallerian vid Clarke Quay MRT ligger också Coffee Craftsmen, de gör en ok latte om det kniper. På andra sidan vattnet (vid faktiska Clarke Quay) så ligger också ett ganska bra ställe som heter Dutch Colony, det ligger närmare Fort Canning-stationen (i UE Square gallerian).

IMG_6965.JPG
IMG_6966.JPG
IMG_6771.JPG
IMG_6930.JPG
IMG_6929.JPG
IMG_6928.JPG


Ett av ställen som ofta omnämns som bäst i Singapore är Nylon Coffee, de ligger i ett HDB-hus vid Everton Park. Kaffet är alltid toppklass här men begränsat med sittplatser och ofta mycket folk. Det är dock värt ett besök, man kan alltid ta med sig en kaffe och promonera bort med Tiong Bahru.

IMG_6916.JPG



Väl där kan man sen äta lite glass på Creamier och sen ta en kaffe till på 40 Hands precis bredvid. 40 hands brukade rosta själva men använder numera kaffe från Common Man. Kvalitetsmässigt får man en bättre kopp på Common Man, antingen vid Robertson Quay, de har grym brunch också men alltid fullt eller den i CBD (Common Man Stan) eller Grounded by CMCR (som ligger tillsammans med yogastudion över Common Man vid Robertson Quay (så är det lång kö nere kan man ofta gå upp och få plats direkt).

IMG_6926.JPG
IMG_6924.JPG

IMG_6773.JPG
IMG_6774.JPG
IMG_6775.JPG



Vi tog oss även utanför centrala delarna en dag (bort mot East Coast Park) och testade ett ställe som varit på listan under lång tid, Homeground Coffee. De rostar bra kaffe och har trevlig miljö. Tar man sig ändå hit och är kaffenörd så bör man pallra sig några kvarter till och besöka Penny University (ingen koppling till det numera nedlagda Penny University-cafét som drevs i London) som också är duktiga.

IMG_6868.JPG
IMG_6870.JPG
IMG_6867.JPG
IMG_6866.JPG
IMG_6869.JPG



Homegrounds kaffe finns ofta på Glasshouse, kvalitetsmässigt tror jag det är bättre där och läget där är också bättre (ligger i Chijmes). De har också bra toasts och goda sötsaker.

IMG_6805.JPG
IMG_6804.JPG



Jewel ute vid flygplatsen har även en del ok kaffe. En kedja som finns på flera ställen är Mellower coffee, de ser ut att göra det mest rätt med snygga förpackningar och bra bryggmetoder men tyvärr är execution av varierande kvalitet. Ett nytt ställe för mig var Coffee@Works, de gjorde bra handbrygg och tog sig verkligen tid att göra det ordentligt. Var dock väldigt lugnt när jag var där så de hade tiden att göra det, känns som risk för lång väntetid om det är mer folk (nu var det en annan gäst och 3 personer som jobbade och det tog ändå 10 min att göra min kaffe).
IMG_6874.JPG
IMG_6876.JPG
IMG_6877.JPG
IMG_6878.JPG
IMG_6879.JPG
IMG_6880.JPG


En annan "ny" galleria är någon form av "lifestyle mall" eller vad de vill kalla sig är Funan Mall. De har ett antal olika kaffeställen, jag testade bara PPP Coffee, det var ganska bra men fick känslan av att bönorna var bättre än de som gjorde kaffet (bekräftades senare då jag brygger det mycket bättre själv hemma). Det fanns även 2 andra ställen i samma galleria som hävdade att det gör någon form av specialkaffe men hade vid aktuellt tillfälle redan druckit 10+ koppar den dagen så var faktiskt tillräckligt med kaffe.

IMG_7035.JPG
IMG_7036.JPG
IMG_7037.JPG
IMG_7038.JPG
IMG_7039.JPG



I och kring CBD finns också en mängd bra ställen, har redan nämnt Common Man Stan. Jewel har också flera ställen här men det finns också 6oz Espresso bar (minst 2 ställen) och Lunar Coffee Brewers (de använder bönor från 2 Degrees North Coffee Co och har ett ställe till som heter Atlas Coffeehouse). Japanska Omotesando Koffee som var omåttligt populära i Tokyo (numera nedlagt där) har ett väldigt undangömt ställe på 4:e våningen i OUE Downtown, de serverar också helt ok kaffe men inte värt hypen (vilket de inte var i Tokyo heller och inte deras ställe i London heller). Ett av de bästa ställena ligger strax utanför riktiga CBD och är också undangömt, Alchemist Coffee ligger i en av gångarna inne i en galleria/kontorskomplex som heter International Plaza (bredvid Sofitel). I området finns även i tidigare post nämnda Free the Robot som också leverar bra kaffe.

IMG_6972.JPG
IMG_6973.JPG
IMG_6974.JPG
IMG_6975.JPG
IMG_6976.JPG
IMG_6977.JPG
IMG_6979.JPG
IMG_6980.JPG
IMG_6981.JPG
IMG_6982.JPG


IMG_6967.JPG
 

MTheC

Medlem
Denna resa blev det inte så mycket häng på cocktailbarer vilket jag annars tycker Singapore har väldigt många bra av. Får återkomma med en lista på bra sådana. Vi hann dock i alla fall med en ny cocktailbar och det var efter middagen på Ibid. Det var på ett relativt nytt ställe som heter Barbary Coast. Det är uppdelat i 2 delar, den ena väl synlig från gatan heter Deadfall och sen en som man får snacka med de 2 vakter som står utanför runt hörnet för att komma in till, den heter the Ballroom. Vi var uppe i the Ballroom, de gör riktigt bra cocktails och det är en trevlig miljö. Kan inte konkurrera med de allra bästa ställen i Singapore men trevlig miljö och bra drinkar.

IMG_6913 (1).JPG
IMG_6912 (1).JPG


Vinbarer är dock en bristvara i Singapore. Jag har två favoriter, den ena är Wine Rvlt (eller som de numera heter Rvlt). De har en bra och prisvärd vinlista om man vill dricka per flaska, tyvärr är utbudet på glas sämre så bättre om man är större grupp här. Bäst är annars Le Bon Funk, de har en bra vinlista på glas och de har även bra mat. De byter ofta vilka viner som finns på glas så nästan alltid något nytt där.

IMG_6883.JPG
IMG_6776 (1).JPG
IMG_6777 (1).JPG
IMG_6779 (1).JPG
 
Denna resa blev det inte så mycket häng på cocktailbarer vilket jag annars tycker Singapore har väldigt många bra av. Får återkomma med en lista på bra sådana. [...]

En sån lista vore myyycket uppskattad! Jag och frun har Singapore som sista stopp på bröllopsresan (som är snart nu) och tips på bra cocktailbarer hade tagits mycket väl emot i planeringen!

Tack för mycket trevlig rapportering! :)
 

Samosaguas

Medlem
En sån lista vore myyycket uppskattad! Jag och frun har Singapore som sista stopp på bröllopsresan (som är snart nu) och tips på bra cocktailbarer hade tagits mycket väl emot i planeringen!

Tack för mycket trevlig rapportering! :)
Långt ifrån någon komplett lista men jag testade några av Singapores cocktailbarer under en resa som jag rapporterade här: Hawkers, hemliga barer, Michelin-krog och så klart Singapore Airlines i First | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor
 
Toppen