Senaste nytt

Spelar det någon roll om jag bokar Lufthansa eller Air Canada

Jag tycker code share oftast är lite bättre än rysk roulette om man sätter priset man betalar i relation till vilka bokningsklasser man brukar hamna i på op. bolaget. Det brukar ofta hjälpa för att anta vilken intjäning det blir, om det finns lite marginaler i bokningsklasschemat.
 

agehall

Medlem
Jag tycker code share oftast är lite bättre än rysk roulette om man sätter priset man betalar i relation till vilka bokningsklasser man brukar hamna i på op. bolaget. Det brukar ofta hjälpa för att anta vilken intjäning det blir, om det finns lite marginaler i bokningsklasschemat.

Problemet är att man *ALDRIG* vet hur bokningsklasserna kommer att översättas. Vissa bolag har ju harmoniserat saker och ting, tex LH/LX, så där är man väl rätt safe, men jag skulle aldrig boka tex TG under codeshare.
 

guapeton

Medlem
Jag bokade LX på rutten IST-ZRH-ARN i Q-klass. Codeshare IST-ZRH, flyget var med TK.
Q klass på codeshare översattes till Low Economy och gav 300 poäng.

Däremot är Q-klass på LX en 100 % klass och ger 1000 poäng :)
 

Senator

Moderator
Hej,

Jag vet inte exakt vad Eurobonus har för villkor, men gällande "P" och "Z" har jag kollat via ExpertFlyer hur olika priser ser ut och vilken bokningsklass som gäller. Det jag ser är samma pris (t.ex. STO-BOS) med alla bolag inom Joint Venture för rean nu på sommaren:
LH bokas i "P" ger nu 100% i M&M
SN bokas i "P" ger nu 100% i M&M
OS bokas i "P" ger nu 100% i M&M
LX bokas i "P" ger 200% tills 30 augusti, 100% från 1 september i M&M
UA bokas i "P", ingen information om vad som gäller. Har sökt via FT, och inte hittat nåt. Har även spelat M&M lotteriet med samtal till SEN linjen utan att få svar annat än "att det är 0%"
AC bokas i "Z", ger 200% i M&M
Så min slutsats är att boka AC eller LX denna gången.

Skulle vara intressant att jämföra t.ex. Eurobonus samt A3 här och se vad som händer...
 

Roger J

Medlem
Oavsett om du bokar med AC-nummer eller LH-nummer så försök att få flyg som utfös av AC. Deras Business Class är klar överlägsen LH, speciellt om du reser själv (fully flat-beds/pods).
 
Toppen