Senaste nytt

Spekulationer om Arlandas framtid efter pandemin

tågnörd

Medlem
Det kunde väl annars varit lämpligt att bygga ut pir G nu när påverkan verkligen blir minimal. Men jag är inte insatt alls här, så det är mest önsketänkande från en Stockholmare ;)
 
Det kunde väl annars varit lämpligt att bygga ut pir G nu när påverkan verkligen blir minimal. Men jag är inte insatt alls här, så det är mest önsketänkande från en Stockholmare ;)
Håller helt med. Den kommer att behövas i framtiden. Perfekt läge att omförhandla avtal med entreprenörer. Lär gå att få bättre pris i dessa tider.
 
  • Gilla
Reactions: hco

011430121

Medlem
Det kunde väl annars varit lämpligt att bygga ut pir G nu när påverkan verkligen blir minimal. Men jag är inte insatt alls här, så det är mest önsketänkande från en Stockholmare ;)

Håller helt med. Den kommer att behövas i framtiden. Perfekt läge att omförhandla avtal med entreprenörer. Lär gå att få bättre pris i dessa tider.

Jag tror att det var politiskt omöjligt att få igenom pengarna till SAS om inte man drog i handbromsen för planerna om att förnya och bygga ut Arlanda.

Om två och halvt år kanske den politiska balansen/konstellationerna ser annorlunda ut, om flygtrafiken har vi just nu ingen aning om vad den har tagit för utveckling vi kanske får nya förhandlingar om utbyggnaden eller så säger vi vilken tur att vi inte byggde ut Arlanda.
 

chazzie

Medlem
Jag såg ett reportage om minskade utsläpp under Corona-krisens början och det var som säkert alla sett en rejäl förminskning av utsläpp då nästan alla stängde ned. I reportaget förklarade experten att många fabriker i utvecklingsländer/Asien var den stora faktorn som bidrog, samt att folk inte längre körde bil till/från jobbet (eller någon annanstans för den delen). Reportern lade till, "samt flyget?". Svaret blev nej, för trots att flygandet minskat med 80%-90% så var det i princip inte mätbart i det stora hela, så man funderar ju lite på varför flyget verkar vara det största problemet ur miljösynpunkt (med det inte sagt att det inte påverkar, men "allt är relativt" som man brukar säga).

Färre direktflyg brukar innebära mer byten, vilket inte direkt är bättre heller :)
 
Toppen