Spekulationer om Arlandas framtid efter pandemin

Diskussion i 'Flygplatser' startad av 011430121, 10 Juni 2020.

  1. anjak

    anjak Medlem

  2. Homer

    Homer Medlem


    Beskedet om SAS sammanfaller med att Swedavia i dag meddelar att planerna på en utbyggnad av Arlanda skrotas.
    Detta var ett krav från Miljöpartiet för att partiet skulle gå med på att skjuta till pengar till de statliga bolagen.


    Nya corona-åtgärder – följ regeringens pressträff
     
  3. jacoph

    jacoph Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    En tydlig indikator på att flygandet kommer minska är ju när Arlanda bygger ut: först Terminal 2 som blev oanvänd när SAS köpte Linjeflyg, sen F-piren som timeade in 9/11 perfekt och nu G-piren och Corona...
     
    Fidde, Rufus, Gus och 5 andra gillar detta.
  4. Alf

    Alf Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Det är just nu ett ypperligt tillfälle att snabbt lägga ner Bromma flygplats.

    Ett annat bra tillfälle när det är lite trafik på Arlanda är att förlänga Bana 01R/19L till 3500 meter. Gör man det kan man lägga ner diskussionerna om en fjärde bana på Arlanda.
     
    hco, Niclas Persson, varva77 och 2 andra gillar detta.
  5. Stefan H.

    Stefan H. Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Även innan Coronakrisen tycker jag att Stockholm Arlanda var väldigt underutvecklat. Framförallt om man jämför med de andra nordiska huvudstäderna. Om man bor i Stockholm är det inget fel med flygplatsen, men om man använder Arlanda som transferflygplats, så finns det väldigt mycket förbättringspotential. Jag hoppas i alla fall att SAS gör det möjligt att flyga från fler ställen i Sverige direkt till Köpenhamn, så att man slipper byta två gånger.
     
    LMR gillar detta.
  6. Ja, då inrikestrafiken ser ut att minska borde nedläggning av Bromma stå högst upp på listan. Sades det något om det på dagens presskonferens?
     
    Niclas Persson gillar detta.
  7. fly4fun

    fly4fun Medlem

    Ort:
    Stockholm
    Land:
    Sverige Sverige
    Mr Basic gillar detta.
  8. stopover

    stopover Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Problemet med Arlanda är också att det inte är en väldigt bra transferflygplats. En killgissning men tror att de flesta utländska resenärer flyger till/från Arlanda, inte via. Jämfört med t.ex. HEL i det kära östra grannlandet som med hjälp av ett oerhört starkt Asien- och Europe Hub-fokus från Finnairs sida kunnat kategorisera sig själv som en äkta transferflygplats.

    Arlandas framtida succé kommer bero mycket på:
    1) När de som bor i Sverige tillåts att resa utomlands; och
    2) Hur snabbt efterfrågan för sådana här resor kommer igång
     
  9. Homer

    Homer Medlem

    Storbråk mellan januaripartierna om Arlanda
    Måndagens besked att den planerade utbyggnaden av Arlanda stoppas har skapat ett storbråk mellan januaripartierna.

    Enligt Miljöpartiet var det ett krav för att rädda SAS.

    – Jag är väldigt nöjd att vi nu säger nej till utbygganden, säger Lorentz Tovatt (MP).

    Men att man skulle ha gjort upp om ett stopp för utbyggnaden av Arlanda avfärdas bestämt av både regeringen och dess samarbetspartier C och L.

    – Det finns inget sådant beslut, säger näringsminister Ibrahim Baylan (S).
     
  10. Vilken röra. Länken från 29 april som @fly4fun postade förut visar ju att MP är lurade, eller försöker få det att verka som en nyhet idag.
     

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×