Senaste nytt

Specialkost på flyg. Nåt att lita på?

Bamsefar

Medlem
Okej, för att svara på ursprungsfrågan i rubriken: Nej det går inte att lita på.

Bakgrund: Jag har fem olika saker jag inte tål och det är mjölkprotein, soja, avocado, skaldjur och rå äggvita.

Finns INGET flygbolag som fixar det i economy kan jag säga, inte ens EcoExtra. Men hoppar jag upp till business så börjar det komma en del options som fungerar - framförallt verkar flygbolagen bli intresserade att lösa mitt problem. Sorry men Eco/Eco Extra - dom skiter i kunden.

Men inte ens i First fungerar det smärtfritt.

Så nej, lita på det går inte - men med lite smart "navigering" så överlever jag.

Svårast är när man måste in till t.ex. USA på östkusten och sedan vidare till västkusten - då skall man passera tullen, och där får jag inte ta med mig vad som helst. Jag har papper som bekräftar mina allergier, men si inte ens det räcker för att ta in t.ex. vissa brödsorter....
 

ESSA

Medlem
Reste Club Europe med BA. Hade beställt glutenfria alternativet både ut och in.
Funkade bra ut men på hemvägen hade det missats.
Jag kunde dock konstatera att förutom det inplastade kexet att måltiden skulle kunna fungera som glutenfri.
Men flygvärdinnan (Helen) tog detta allvarligt, hon fyllde i, trots att jag meddelade att det för mig inte var nödvändigt, en claim på en iPad.
Helen berättade att de ser mycket allvarligt på en miss på förvald mat gällande specialdiet att hon var tvungen att skicka en en claim.

Att välja glutenfritt verkar vara det bästa för mig, jag valde bort kex och potatismos.


Sen vill jag tacka alla här som engagerat sig i min hälsa, så gulligt av er!

Min mor och jag fick under Londonvistelsen erbjudande att göra en hälsoundersökning och som väntat - alla värden är perfekta!
Undersökningen gick ut på att ta längd, vikt, blodtryck och blodprov för kolesterol och blodsocker. Samt frågor kring rökning, träning och kost.

Med det sagt hoppas jag att vi kan fortsätta hålla oss till ämnet.

Det går bra att maila mig privat ifall det finns nyfikenhet kring LCHF.
 

JensE

Medlem
Reste Club Europe med BA. Hade beställt glutenfria alternativet både ut och in.
Funkade bra ut men på hemvägen hade det missats.
Aha, var det du som råkade ut för det?
Hörde snacket i kabinen och såg att det sprangs fram och tillbaka med en tablet.
Kolla ditt konto skulle inte vara förvånad om det satts in 10-20k avios :)
 

ESSA

Medlem
Aha, var det du som råkade ut för det?
Hörde snacket i kabinen och såg att det sprangs fram och tillbaka med en tablet.
Kolla ditt konto skulle inte vara förvånad om det satts in 10-20k avios :)

Just, ja. Du var ju med på samma flight!
Jag måste kolla om jag fått kvitton på mina matval, de ser nämligen inte att jag gjort val för tillbakaresan...
Men jag har haft fullt upp med annat. Egentligen är det inte hela världen, jag fick mat jag kunde äta ändå.
 
Vill liva upp den här tråden. Har fisk- och skaldjursallergi. Detta fick jag på Swiss i C-klass. Borde man inte kunna leverera bättre?
f419e150380427bed2948df3a26ef205.jpg
 

Kastrup

Medlem
"DBML - Diabetic meal - Meal with low fat, high fiber and no added sugar"
Det ser väl ut att vara kompatibelt?
 

Flying P

Medlem
Undviker man inte fisk och skaldjur enkelt i C genom att välja kött, eller kyckling istället? Känns inte som special meal behövs.
 
Toppen