Senaste nytt

Specialkost i SAS Business

Hachans

Medlem
Alltså helt ärligt, specialmaten i business.

Jag och sambon åkte i Plus i dagarna från Hong Kong. Specialmaten vi beställt till henne (glutenfritt) hade SAS klantat bort, trots att den står som confirmed i bokningen.

Efter att det kinesiska besättningen erbjudit min sambo bröd (!) eftersom hon inte fick sin specialmat så kom en av de svenska besättningsmedlemmarna från business med glutenfri varmrätt som en no-show i business hade beställt. Det var ju ren osannolik tur att den fanns med. Men vilken fantastiskt tråkig mat det var. Det var sönderkokt fisk med sönderkokt potatis. Det värsta var nog att det var samma måltid både vid avresa och landning. Ingen variation öht.

Jag fick en sorglig biff med potatismos (konstigt nog exakt samma mat som serverades på Qatar airways på vägen ner), och tänkte att detta borde min sambo också kunna äta. Men se någon innehållsförteckning gick inte att få. Vid förfrågan så svarade crewn "it's beef and potatoes". Har man någon gång läst innehållsförteckningen på flygplansmat vet man att det knappast är hela sanningen.

Om några veckor är vi bokade i business till LA. Glutenfritt är bekräftat även här. Jag bävar inför vad hon ska behöva äta. Får väl köpa med oss mat från marken och äta.
 

Canadien

Medlem
Men i SAS Business är det ju buffé, så det är ju bara att be om någon av rätterna där och välja bort delar som inte funkar. Glutenmealet är ju bra som fallback men löjromsförrätten och sallad samt kallskuret lär ju vara glutenfritt iallafall.
 

Maja

Medlem
@Hachans Sorgligt hanterat!

Påminner väldigt mycket om mina resor med BA under min studietid i San Francisco. Är allergisk mot paprika, fisk och skaldjur (numera även valnötter) och bokade specialmat då det är mer regel än undantag att de stoppar i paprika i alla tänkbara grytor etc.

Fick uteslutande diabetsmaten vilket innear ångkokt kyckling och potatis som smakade absolut ingenting.

Det gick iaf att beställa mat utan paprika, vilket är stört omöjligt via SAS. Numera packar jag alltid med mig något att äta om jag flyger ekonomi då det för det mesta innebär att jag inte kan äta någon huvudrätt alls. Att efterlysa en innehållsdeklaration har jag gjort oerhört många gånger och det är något de sällan kan uppbringa oavsett bolag.

Förstår att man inte kan ta hänsyn till alla möjliga specialallergier, men en innehållsdeklaration så att kunden själv kan bilda sig en uppfattning om hen kan äta rätten eller ej borde inte vara så svårt att uppbringa kan jag tycka.
 

Maja

Medlem
Efter att ha kollat och uppdaterat min resa via CheckMyTrip så fanns det givetvis ingen barnmat beställd till dottern. Efter kontakt via den vanliga chatten har jag nu äntligen lyckats boka dotterns mat och även fått en bekräftelse på detta via mailen.

Har återkopplat till Guldsupporten och påtalat olägenheten i detta och att en så enkel fråga borde ha lösts efter mitt första mail till dem.

Over and out för denna gång gällande beställning av specialmat. ;)
 

MattiasK

Medlem
@MattiasK Jag flög med maken och dottern enligt den konfigurationen till San Francisco och vi satt på rad 8 och rad 9 vill jag minnas. Vi blev inte störda alls av närheten till toaletten. Hur det var med benutrymmet kan jag inte minnas att vi reflekterade över, å andra sidan är ingen av oss jättelånga så högst normalt utrymme enligt oss på båda raderna.

Tack för tipsen, snabb fråga jag även funderar på: bör man som vegeterian som även äter fisk och skaldjur, förboka specialkost?
Eller kommer man få bättre mat och fler val om man bara väljer mellan 3-4 rätterna ombord?
Samt att på rad 9-10 så kanske flera av rätterna är slut?
 

palmen

Moderator
Tack för tipsen, snabb fråga jag även funderar på: bör man som vegeterian som även äter fisk och skaldjur, förboka specialkost?
Eller kommer man få bättre mat och fler val om man bara väljer mellan 3-4 rätterna ombord?
Samt att på rad 9-10 så kanske flera av rätterna är slut?
Mig veterligen finns det alltid ett fiskalternativ ombord samt att det brukar finnas någon form av pasta som mig veterligen är vegetarisk (kanske är olika om den är vegetarisk eller inte visserligen).
Jag skulle nog inte beställt specialmat, förklara ombord att du vill ha fisk alternativet pga att du inte äter kött så lär de se till att spara en sådan rätt till dig (även om man inte kan garrantera detta till 100% då det kan finnas flera som absolut vill ha fisken)
 

MattiasK

Medlem
Mig veterligen finns det alltid ett fiskalternativ ombord samt att det brukar finnas någon form av pasta som mig veterligen är vegetarisk (kanske är olika om den är vegetarisk eller inte visserligen).
Jag skulle nog inte beställt specialmat, förklara ombord att du vill ha fisk alternativet pga att du inte äter kött så lär de se till att spara en sådan rätt till dig (även om man inte kan garrantera detta till 100% då det kan finnas flera som absolut vill ha fisken)

Tack för tipset.
Nu bokade jag dock vegoaöternativet via sas chat (är i Hong Kong nu så lite omständigt med kommunikationen)
Men tror du att jag ändå har några valmöjligheter kvar på planet trots att det är beställt?
 

palmen

Moderator
Tack för tipset.
Nu bokade jag dock vegoaöternativet via sas chat (är i Hong Kong nu så lite omständigt med kommunikationen)
Men tror du att jag ändå har några valmöjligheter kvar på planet trots att det är beställt?
Blir det någon mat över så kan du kanske få en extra varmrätt, men jag skulle gissa på att du är absolut längst ner på prio listan över att få annan mat än det du faktiskt beställt. Det lastas ju dock mer mat än vad det finns platser ombord så inte helt omöjligt att du kan välja något annat, allt beror ju på vad andra tar för mat.
 
Toppen