Spännande maktkamp inom Air France-KLM

Diskussion i 'Air France & KLM, Flying Blue' startad av Tonton, 26 Februari 2019.

  1. Tonton

    Tonton Medlem

    Sedan Ben Smith kom in som ny VD för Air France-KLM så har ett flertal större förändringar skett.


    Sist, men kanske absolut viktigast - efter mycket om och men så förlängde Peter Elbers sitt avtal som VD för KLM med fyra år. Det har länge ryktas om att Elbers inte gillar Smiths planerade förändringar inom koncernen, och att han därför inte skulle få förnyat kontrakt. Då började KLMs egna personal demonstrera utanför KLMs HQ och Nederländska staten skrev ett brev till Air France-KLM för att att visa sitt stöd för Elbers. Mer om detta går att läsa här: KLM workers petition Air France to keep Dutch executive - Channel NewsAsia

    .
    Sedan en lång tid tillbaka så har Franska staten haft ägareintressen i Air France-KLM. 14,3% intresse för att vara exakt ;)

    Men nu, med alla förändringar på gång, bland annat rykten om synergier genom att sätta ihop Air France och KLMs separata HQs och göra det till en organisation, baserad i Frankrike, så har Nederländska staten reagerat.

    Tidigare idag så offentligjorde Nederländska staten att de har köpt 12,68% (680m Euro) ) av Air France-KLM - samt att de planerar att öka ägarandelen den närmsta tiden. Nederland neemt belang in holding Air France-KLM | NOS

    Anledningen till detta köp motiverades med följande:


    Med det sagt - ska bli spännande att följa utvecklingen inom AirFrance-KLM! Nu flyger jag iofs inte SkyTeam mycket alls, men hur tror ni vi passagerare kan påverkas av detta? Både kort- och långsiktigt?
     
    danielhog, Tockstew, Sweden och 9 andra gillar detta.
  2. Flyer722

    Flyer722 Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Aldrig flugit Joon men en klart nedgradering, skönt att det blir air france från arlanda.
     
    Tonton gillar detta.
  3. Janne V

    Janne V Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant analys @Tonton ! Tack för lite sammanställda insights att läsa vidare på.
     
    Tonton gillar detta.
  4. Daniel Larsson

    Daniel Larsson Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Känns som det är KLM som får rädda Air France ,undrar hur länge KLM orkar
     
  5. Homer

    Homer Medlem

    De borde köpt Norwegian i stället så hade de sluppit franska fackföreningar.
     
    Sir Lemon, Gerad88, 011430121 och 1 annan gillar detta.
  6. PP4EH

    PP4EH Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Vem i hela hisingen får för sig att samarbeta med fransoserna, dom är notoriskt komplicerade i allt. Speciellt arbetsrätt.
    Jag jobbar inom Aviation, det är till den punkten att vissa bolag helt och hållet undviker baser och personal från frankrike.

    KLM som har en riktigt stark kund bas och är det äldsta aktiva bolaget i världen har gjort bort sig totalt i denna merger.

    Som tur är så har dom sig själva och holländska staten bakom sig, så dom kommer inte gå under. Jag tror snarare att det är Air France som löper risken, men med största sannolikhet så skiter sig hela äventyret och dom får gå varsin väg och slicka såren.
     
    Wyll, Lounge Lizard, micsjo och 6 andra gillar detta.
  7. mha321

    mha321 Medlem

    Intressant att notera skillnaden mot sas där det ocldå är flera stater som äger/ägde. Men här snubblar man över varandra i försöken att sälja istället. Förutom möjligen dansken men inte ens de ökar väl sitt ägande?

    Helt klart ser man väldigt olika på vikten av att ha en stark lokal spelare.
     
    Tonton gillar detta.
  8. Mr.cake

    Mr.cake Medlem

    Land:
    Sverige Sverige
    Är det inte så att KLM går med vinst. Medan Air-france går med förlust?
     
  9. jerixon

    jerixon Medlem

    Ort:
    Linköping
    Land:
    Sverige Sverige
    Intressant läsning! Har ju sedan länge KLM och Air France som 2 favoritbolag och hoppas allt kommer gå bra :)
     
  10. Tonton

    Tonton Medlem

    Dramat fortsätter!

    Först och främst - detta ska inte handla om aktiepriset - men det är noterbart att AirFrance-KLM stängde dagen med -11.74% (Källa: Bloomberg - Are you a robot?

    Med det sagt - Nu är det Frankrikes tur att leverera lite godis i denna härva :p

    Källa: France fumes as Dutch government takes stake in Air France-KLM | Business | The Guardian

    Jag tycker det är roligt att Franska staten öppet säger att AirFrance-KLM bör styras utan "national public interference" - samtidigt som de själva har ett aktiv ägande med sina 14,3%.


    Fortsättningsvis så har Forbes tidigare idag publicerat en intressant artikel på ämnet med rubriken "Why are AirFrance-KLM Shareholders so scared of the Dutch Government?"Källa: Why Are Air France-KLM Shareholders So Scared Of The Dutch Government?


    Nu ikväll har vi även kunnat se att Nederländerna har följt upp på vad de sa tidigare angående att öka sina andelar i AirFrance-KLM. I eftermiddags så köpte de ytterligare 1,32% och Nederländerna äger numera 14% av AirFrance-KLM, gentemot Frankrikes 14,3%. Källa: Dutch government increases stake in Air France-KLM, nearly matching French share. Vill man se presskonferensen från Nederländska staten - så går det att se här: Staat rondt aankoop af en verwerft 14 procent van aandelen Air France-KLM | NU - Het laatste nieuws het eerst op NU.nl
     
    Last edited: 27 Februari 2019
    jerixon, danielhog, Dr. Miles och 2 andra gillar detta.

Dela sidan

BusinessClass Logo

Hej och välkommen till BusinessClass!

Prenumerera på vårt gratis nyhetsbrev för att få uppdateringar och nyheter om vad som händer runtom i världen och på BusinessClass.

I'm already subscribed
×
BusinessClass Logo

Välkommen till utskickslistan!

Glöm inte att kontrollera din epost och bekräfta din prenumeration.

BusinessClass Logo

Gå med i BusinessClass-gemenskapen!

Gilla oss på Facebook för att få de senaste nyheterna från BusinessClass direkt i ditt flöde.

Bli medlem och delta i våra diskussioner, ställ frågor och dela med dig av din kunskap och dina erfarenheter.

Bli medlem nu!
×