Senaste nytt

Sov dig fram mellan Los Angels och San Fransicso

agehall

Medlem
Vad är en förstörd nattsömn värd? Vad ska man göra hela dagen när man kommer fram och har legat och funderat på varför slalom är bussförares nationalsport hela natten?
Bara för att få lite referensram - har du åkt mycket långfärdsbuss i USA? Jag har själv inte testat på väldigt många år, men jag kan inte påminna mig att det var speciellt gungigt när jag testade för runt 20 år sedan.
 

NyfikenGrau

Medlem
Sträckans karaktär i sig spelar som sagt en avgörande roll för hur man sover, tycker jag. Börjar de med dessa rena sovbussar a la Sydamerika så skulle det vara intressant att prova en gång i alla fall. Fast är det ändå tänkt att man ska sova är 8 timmar total restid för kort tid för mig, perfekt skulle vara någon oändligt lång och tråkig Interstate över Mellanvästern, som I-80 Chicago-Denver.
 

palmen

Moderator
Nu har jag inte kört just I5 men väl 101 några gånger som är en mindre väg. Det är ju rätt rakt på hela vägen när man inte kör genom bergen och att hålla sig vaken själv i bilen kräver lite fokus.

Kan inte tänka mig att det blir någon slalom på I5 med denna buss. Behöver eventuellt transport SFO-LAX med 4 väskor och då vore detta perfekt för att slippa köra själv om man nu får ta med så många väskor.
 

Agö

Medlem
Behöver eventuellt transport SFO-LAX med 4 väskor och då vore detta perfekt för att slippa köra själv om man nu får ta med så många väskor.
Så här står det:

"Each guest is allowed up to (2) pieces of luggage and (1) small carry-on bag.

Please note that luggage will be stored in the vehicle’s luggage bay which cannot be accessed after the vehicle has departed. A piece of luggage cannot weigh more than 50 pounds and must not exceed 62 inches when adding the total exterior dimensions of the piece of luggage.

Carry-on bags must be small enough to fit within the guest’s sleeping cabin, which generally can accommodate a purse, computer bag, or small backpack. Medium sized bags that commonly fit in a commercial airline overhead compartment will not fit inside a sleeping cabin. If deemed too large, the Cabin crew will store the bag within in the vehicle’s luggage bay prior to departure."

För de som inte gillar att dela utrymme med små barn (finns ju några sådana trådar) kan denna buss vara ett lämpligt alternativ:

"Unfortunately, we do not allow children aboard that are under 10 years of age. Children between the ages of 10 and 16 must be accompanied by an adult and may not travel alone. All guests, regardless of age, must have their own ticket."
 

Hachans

Medlem
Bara för att få lite referensram - har du åkt mycket långfärdsbuss i USA? Jag har själv inte testat på väldigt många år, men jag kan inte påminna mig att det var speciellt gungigt när jag testade för runt 20 år sedan.

Ja, det har blivit en del mil, inga transkontinentala resor men en del nötande i nordöst. Det är ju billigt.

Hur gungigt det blir varierar förstås på grund av föraren. Men det blir en del filbyten, omkörningar, åtminstone två stopp längs vägen för rast för föraren där det ska svängas runt på något nattöppen mack (om de inte har extraförare med sig såklart, men det betvivlar jag på en såpass kort sträcka). Nattetid är det dessutom vanligtvis full fart på vägarbeten vilket brukar betyda håliga vägar, detours och liknande. När du kör motorväg dagtid så tänker du inte så mycket på det, men för att en buss (eller tåg) på natten när du ligger ner ska bli komfortabel, så krävs lägre hastigheter. Då kan inte bussen ligga och dra i 70 mph som den kan göra på dagen. Minsta lilla duns blir förstorad, vilket de själva erkänner blir ett problem på deras hemsida eftersom de har en påstådd lösning på det.

För att inte prata om trafikproblemen som blir när du börjar närma dig målet i rusningstrafiken. Stop and go hela vägen. Minst en timme eller två lär det ju bli i sån trafik. Asskönt att sova i säkert.

Det är väl fin väg hela vägen där? Farthållaren igång och motorväg hela sträckan.
Det bygger ju på att du aldrig hinner upp långsam trafik du behöver köra runt, vägarbeten, osv.


Sträckans karaktär i sig spelar som sagt en avgörande roll för hur man sover, tycker jag. Börjar de med dessa rena sovbussar a la Sydamerika så skulle det vara intressant att prova en gång i alla fall. Fast är det ändå tänkt att man ska sova är 8 timmar total restid för kort tid för mig, perfekt skulle vara någon oändligt lång och tråkig Interstate över Mellanvästern, som I-80 Chicago-Denver.

Visst är det så, en motorväg är betydligt bättre än småvägar. Men jag tvivlar ändå på att det blir en succé.-

Lite reviews, som jag trodde:

Trångt, gick inte att sova.

Trafiken, dåliga vägar, ingen dusch, sunkig toalett och förseningar pga trafik. Och så släpper den av dig i ingenstans:
We took the luxury overnight bus from SF to LA: Is it worth it? - SFGate

Klaustrofobisk mardröm:
My Waking Nightmare Aboard a Startup Company’s Sleeper Bus

Det finns såklart mindre dåliga omdömen också.
 
Last edited:

palmen

Moderator
"Each guest is allowed up to (2) pieces of luggage and (1) small carry-on bag.

Please note that luggage will be stored in the vehicle’s luggage bay which cannot be accessed after the vehicle has departed. A piece of luggage cannot weigh more than 50 pounds and must not exceed 62 inches when adding the total exterior dimensions of the piece of luggage.
Och där försvann bussen som ett alternativ, har större och tyngre väskor.
 

STO-ARN

Medlem
Bara för att få lite referensram - har du åkt mycket långfärdsbuss i USA? Jag har själv inte testat på väldigt många år, men jag kan inte påminna mig att det var speciellt gungigt när jag testade för runt 20 år sedan.
Det där har jag testat, då jag i min ungdom spenderade en hel sommar på Greyhoundbussarna. Och just mellan Los Angeles och San Francisco. Dag 1 tillbringade jag i L.A. för att under natten åka Greyhoundbussen till San Francisco (tog mellan 8-10 timmar beroende på antal stopp). Dag 3 var jag tillbaka i L.A. för att dag 4 vara i San Francisco. Höll på så i en knapp vecka för att spara in hotellkostnaden...
 
Toppen