Senaste nytt

South African Airways på väg mot konkurs

oxxax

Medlem
Jag håller också på att titta på resor med dem. Det kan vara bra att veta att den enda europeiska linjen med deras nya affärsklass är LHR-JNB.

Edit:
Det är deras A330-300 som har ny C-klass

Our Aircraft Fleet - South African Airways

Jag flög LHR-JNB-LHR med denna kabin nu i veckan. Typ samma stol som SAS, men utan luftkudden vilket var ett plus, och betydligt bättre mat enligt mig. Säkerheten var inget jag upplevde som dåligt på något vis, men kanske lite slappt av CC att spänna fast sig 2-3 sekunder efter att starten påbörjats. Om jag ska till ner dit något mer så väljer jag nog SAA igen.
 

Johan Gott

Medlem
Jag flög LHR-JNB-LHR med denna kabin nu i veckan. Typ samma stol som SAS, men utan luftkudden vilket var ett plus, och betydligt bättre mat enligt mig. Säkerheten var inget jag upplevde som dåligt på något vis, men kanske lite slappt av CC att spänna fast sig 2-3 sekunder efter att starten påbörjats. Om jag ska till ner dit något mer så väljer jag nog SAA igen.

Låter intressant! Får se om jag får till någon resa med dem..
 

Alf

Medlem
Funderar på en trip med SAA till Sydafrika inom en snar framtid, lite safari etc. Låter som att det mesta är positivt och folk väljer dom före Lufthansa ner dit? Hur är det med säkerheten? Ser också att deras nya affärsklass i 330 ser lovande och välkomnande ut. Tips välkomnas!

När det gäller säkerheten så är min uppfattning att detta är det enda flygbolag i Afrika som har ett säkerhetstänk som är värt namnet. Jag skulle aldrig valt något annat Afrikanskt flygbolag mer än möjligtvis Air Mauritius och Comair.

Därför tycker jag att SAA sammantaget är bra att åka med. Bra säkerhet, bra businessklass, bra service, bra mat och utsökta viner, nämt i prioritetsordning.
 
Last edited:

pep

Medlem
.... detta är det enda flygbolag i Afrika som har ett säkerhetstänk som är värt namnet. .....
....dette er en meget haard dom, maaske endda fordom? Selv flyver jeg med alt her i Afrika og har aldrig vaeret nervoes. Rwandair (flyver biz i naeste uge paa en A330 med lie-flats!), Air Malawi, Ethiopian, Kenya Airways, Fastjet, Air Tanzania, Precision, Air Maroc, fly540, Egypt Air, m.fl. SAA er ogsaa udmaerkede, isaer deres vin-udbud er spaendende.
 

Alf

Medlem
....dette er en meget haard dom, maaske endda fordom? Selv flyver jeg med alt her i Afrika og har aldrig vaeret nervoes. Rwandair (flyver biz i naeste uge paa en A330 med lie-flats!), Air Malawi, Ethiopian, Kenya Airways, Fastjet, Air Tanzania, Precision, Air Maroc, fly540, Egypt Air, m.fl. SAA er ogsaa udmaerkede, isaer deres vin-udbud er spaendende.

Jag vet att vi har helt olika synpunkter på det här. Jag har läst de flesta av dina trevliga berättelser om de mest konstiga flygbolag i Afrika som du rest med. I min värld tycker jag du är en äventyrare som inte backar för tuffa utmaningar. Jag är inte den typen av människa. Jag har under nästan hela mitt yrkesverksamma liv jobbat med frågor relaterade till flygsäkerhet och läst tusentals haveriutredningar. Har man detta i ryggen undviker man en hel del flygbolag. En av de första tumregler jag lärde mej var att infrastrukturen i landet är även kan ses som ett mått på landets flygsäkerhet.

I samband med detta har det också blivit mycket resor till massor av länder. Då är det självklart för mej att jag väljer bort värstingarna på de olika svarta listorna eftersom jag inte är någon äventyrare. Självklart är det statistiskt ganska säkert att flyga även med de flygbolag som sticker ut. Jag har åkt med FN flyg i Kongo som varit gamla DC9 flugna av rysk besättning, onekligen en viss utmaning. Ryssar är himla bra piloter om dom håller sej nyktra och det gör tyvärr inte alla buchflygare i Afrika. Du får ursäkta mej men jag undviker fortfarande till varje pris Afrikanska flygbolag då dessa oftast har en usel statistik när det gäller incidenter och haverier med ett fåtal undantag som jag nämnt. Det finns även ett antal bolag i Asien och även Europa som är på samma lista.

Jag beundrar dej som har en annan inställning till dessa flygbolag och jag förstår också att du måste resa med dessa i den verksamhet du jobbar inom. Jag har i mitt arbete haft möjlighet att välja bort dessa flygbolag och nu som senior har jag full möjlighet att välja vad jag vill åka med.

Jag ser ändå fram emot dina trevliga berättelser om dessa udda flyningar med mer eller mindre okända flygbolag.
 

pep

Medlem
OT: @Alf Godt ord igen! Tak for udførlig forklaring og rationale. Gensidig respekt! Vi er stadig venner :)
PS. Selv om f.eks. Egypt Air har haft relativt mange incidents er de dog stadig rent statistisk meget sikre at rejse med...? For mig, hvis en risiko for crash er mindre end 1 per 100,000 flyvninger, er det rigeligt sikkert (jeg vinder aldrig i Lotto!). Har selv floejet lidt i DRC og i Nigeria. Jeg maa indroemme, at hjertet slaar lidt hurtigere naar man stiger op i gamle fly med totalt ukendte selskaber...jeg floej engang fra Dar til Swaziland og videre med helikopter fra Mbabane til Maputo, da Royal Swazi ikke havde flere fly. Det var rigeligt (men rent) eventyr i et stoejhelvede, og man maatte holde godt fast for ikke at falde ud...
 
Toppen