Senaste nytt

South African Airways på väg mot konkurs

Alf

Medlem
Jag håller med @Moco, jag tycker SAA är ett bra bolag med bra mat och utsökta viner, i samma klass som SAS är numera i business på långlinjerna, fast med bättre viner. Väljer definitivt SAA före LH i business.

Det är numera lika vanligt med konkursstämpel på SAA med jämna mellanrum, samma som det var på Amerikanska bolag för 10 år sedan så det är nog inget att ta så allvarligt på.
 

adhoc76

Medlem
South African är på väg i konkurs med jämna mellanrum. Men eftersom företaget innebär stora möjligheter att ge välbetalda jobb till välplacerade politruker så tror jag på fortsättning ändå.

Delar denna bedömning helt. Det är så mycket politik inblandat i SAA vilket är en viktig del av bekymren, men sannolikt också räddningen i tider som dessa. De har A340 och A330 på longhaul, med en majoritet av A340 vilket med dagens konkurrens blir tufft ekonomiskt. De har flera gånger haft ordrar på nya plan som stoppats. Dessutom är konkurrensen tuff, bl.a. från Ethiopian som går riktigt bra. Jag tror South African klarar sig även denna gång.
 

NyfikenGrau

Medlem
Kan inte uttala mig om deras business, men i economy ligger de helt klart över medel sett ur ett europeiskt perspektiv (relativt rymliga säten och flygvärdinnor som fortfarande går runt och erbjuder passagerare drycker utan att man själv behöver efterfråga det).
Har hört att FRA och MUC är deras lönsammaste longhaul, men visst, det är ett ytterst begränsat longhaul-nät, exempelvis inga(!) linjer från Kapstaden..
 

adhoc76

Medlem
Kan inte uttala mig om deras business, men i economy ligger de helt klart över medel sett ur ett europeiskt perspektiv (relativt rymliga säten och flygvärdinnor som fortfarande går runt och erbjuder passagerare drycker utan att man själv behöver efterfråga det).
Har hört att FRA och MUC är deras lönsammaste longhaul, men visst, det är ett ytterst begränsat longhaul-nät, exempelvis inga(!) linjer från Kapstaden..

Hårdvaran är högst medioker, där har de helt enkelt blivit frånsprungna med tiden, men i mitt tycke vägs det upp av mjukvaran. Helt fantastisk kabinpersonal, fullt acceptabel mat och vinerna är på högsta möjliga nivå. Jag gillar SAA i allmänhet och businessprodukten i synnerhet.
 

Rasmuss

Medlem
Flugit mycket long haul och kortare flyg runt om kring södra Afrika med SAA i mina dar, för de mesta ekonomi.
Gillar bolaget skarp och gillar deras loung i JNB, dock har jag senast inne i den 2011.
Även så får man ofta Biltong som snacks på deras kort flyg vilket är ett stort plus :)
 

pep

Medlem
Holder med jer: SAA er udmærkede - både longhaul, shorthaul og domestic. Drikkevarer helt i top og udbydes ad libitum. Har rejst meget med dem fra Asien og fra Europa (dog kun economy). De har aldrig skuffet, det er næsten som at flyve business.
 

filip23

Medlem
Funderar på en trip med SAA till Sydafrika inom en snar framtid, lite safari etc. Låter som att det mesta är positivt och folk väljer dom före Lufthansa ner dit? Hur är det med säkerheten? Ser också att deras nya affärsklass i 330 ser lovande och välkomnande ut. Tips välkomnas!
 
Toppen