Senaste nytt

Sommarresa till New York via Oslo och Lissabon

Tackar för en riktigt bra reserapport. O framförallt till inspirationen att kunna besöka lite vingårdar även vid en New York tur, lite missat det =)
 
Det var på morgonen dags för nästa etapp på vår resa. Som det kanske framkommit har vi ett visst vinintresse och innan vi spikade vad vi skulle göra utöver att hänga på Manhattan så funderade vi om vi skulle åka upp till Finger Lakes eller utan till North Fork på Long Island. Vi landade i att det var enklare att ta oss till Long Island (2.5h vs 5-6h) och då vi inte hade alltför mycket tid så kändes 2 nätter på Long Island bra. Vi valde att ta oss dit utan att hyra bil så blev Hampton Jitneys buss som avgick utanför Grand central (de har ett flertal stopp på Manhattan) som tog oss till Greenport nästan längst ut på den norra spetsen av Long Island. Den södra spetsen är kanske mer känd där the Hamptons ligger men de bättre vingårdarna ligger främst på den norra delen (undantagen är kanske Wölffer Estate och Channing Daughters som finns på södra delen).

Visa bifogad bild 95431 Visa bifogad bild 95425 Visa bifogad bild 95424

Smidig resa med bussen och ankom Greenport kring lunch. Charmig liten stad där man också kan ta färjan till Shelter Island. Vi skulle bo på Greenporter Hotel, ett familjeägt hotel i stadskärnan (eller vad man nu ska kalla de 3-4 gator som utgör Greenports centrum). Ganska enkelt hotell men där det var fräscht och rent och ganska nyrenoverat. De hade även trevlig pool och bubbelpool. På ankomstdagen hade vi inte så mycket planerat så kort promenad runt stan och snabb lunch.

Visa bifogad bild 95437 Visa bifogad bild 95438 Visa bifogad bild 95432 Visa bifogad bild 95433 Visa bifogad bild 95434 Visa bifogad bild 95435 Visa bifogad bild 95436

Vi bestämde oss sen för att kolla in några vingårdar. En utmaning är att ta sig runt om man valt att inte hyra bil. Vi hade dock gjort lite research och kommit fram att om vi inte har bråttom så bör det funka med lokal taxi (hade tre olika bolag och deras telefonnummer) samt Lyft och über. Lyft körde också en kampanj med gratis resor fre-sön på North Fork, vi var dock där mitt i veckan så fick nöja oss med en lite sämre kampanj med $15 rabatt på 4 resor (då vi var 2 och hade 2 mobiler vardera så räckte det dock bra).

Första besöket var på enda vingården i New York state som bara gör mousserande vin, Sparkling Pointe. Vi hade testat ett av deras viner för 3 eller 4 år sedan vid ett besökt på Eleven Madison Park och varit väldigt nöjda. Allt vin görs med champagnemetoden och vinmakeren är fransman från Champagne. De håller fortsatt väldigt hög kvalitet på deras mousserande vin men sen är det ändå svårt att argumentera för att det är bra värde för pengarna då man kan få ganska mycket för $30-35 USD som deras instegsvin kostar. Snackade dock lite med dem så fick prova en hel del utan att betala och fick även köpa lite vin till bättre pris (kan ha hjälpt att vi hade med oss visitkort från vår sidoverksamhet där vi importerar vin). Köpte deras Brut och även deras prestigevin Seduction (den senare har lagrats 8 år på jästavfällning och det märks smakmässigt, den har imponerande djup och komplexitet).

Visa bifogad bild 95414 Visa bifogad bild 95415 Visa bifogad bild 95416 Visa bifogad bild 95417

Efter ganska lång väntan fick vi tag på en bil från Lyft och tog oss vidare till Lieb Cellars, de har ett väldigt trevligt tasting room där de utöver sina egna viner även serverar vin från systervingården Bridge Lane Cellars. Bridge Lane är mer massmarknad med vin på burk och bag-in-box (även på flaska) men väldigt snyggt designade. Liebs viner var helt ok men inte något fantastiskt, var dock trevligt att sitta ut och äta lite lokalt producerad ost och sippa på vinerna. Toppvinerna här var deras Merlot och Cabernet Franc. De var väldigt stolta över sin Pinot Blanc men jag var inte alls imponerad av den.

Visa bifogad bild 95418 Visa bifogad bild 95419 Visa bifogad bild 95410

Sista vingårdsstoppet för dagen var Kontakosta Winery, väldigt vacker byggnad och man fick ta med sig vin ner till stranden om man ville. Ganska bra vitt vin som de kallade field blend men som vid diskussion med dem visade sig vara en vanlig blend (dvs de har inte växt på samma lilla lot utan samlats in från flera olika blandats i efterhand), deras off-dry riesling var också helt ok men deras toppnivå av rött var det som imponerade mest både deras Cabernet Franc och Merlot. Hade sen tänkt svänga förbi baren på Lin’s Beach House men fick info om att de bara har baren öppet vissa dagar (alltid tors-lör men i övrigt lite beroende på beläggning). De var trevliga nog att slå en signal dit för att kolla och det visade sig vara stängt så blev tillbaka till Greenport.

Visa bifogad bild 95412
Visa bifogad bild 95421 Visa bifogad bild 95422 Visa bifogad bild 95411

Till middag valde vi att gå till en halvhemlig bar som heter Brix&Rye och dricka drinkar och dela på en pizza. Helt ok drinkar men inte samma toppklass som man hittar på de bästa barerna inne i NYC (eller för den delen Stockholm, London, Tokyo etc) men god pizza. Vi hade tänkte svänga förbi de lokala bryggeriet bredvid men de stänger kl 19 så fick bli ett besök på en lokal pub som hette Industry Standard. De serverade en del lokal öl så blev en pint vardera där och lite mer mat innan det var dags att efter en promenad utmed vattnet lägga ned för dagen.

Visa bifogad bild 95430 Visa bifogad bild 95413 Visa bifogad bild 95426 Visa bifogad bild 95427 Visa bifogad bild 95428 Visa bifogad bild 95429
Att ni orkade ta er ut fit, häftigt! Ska också till LI nästa gång!
Vad ligger prissnittet på en ok flaska ute bland vingårdarna?
 

Lagerman

Medlem
@MTheC . Tack för en riktigt bra rapport! Intressant för en novis (men med växande intresse) att ta del av era vinkunskaper! Är uppriktigt förvånad över er upplevelse på Sofitel W44th street. Jag bodde där tillsammans med min fru för två månader sedan. Upplevde en klanderfri service och fick mycket fint bemötande samt uppgraderas (trots endast Accor Silver). Att stället sedan ligger 2 dörrar från vår favvofrukostsylta i NyC Red flame var ju inte heller fel. Våra drinkvouchers förvandlades också till bra drinkar vid avfärd. Trist att er upplevelse blev sämre.... Ser fram emot avslutningen av er resa!
 

MTheC

Medlem
Att ni orkade ta er ut fit, häftigt! Ska också till LI nästa gång!
Vad ligger prissnittet på en ok flaska ute bland vingårdarna?
Det är svårt att få något vettigt under $20 och det är inte alls säkert att det är bra även om man ligger kring den nivån. De bättre vinerna ligger på runt $40, med nuvarande dollarkurs så får man nog bättre viner i Europa för samma pengar men är lite av upplevelsen som är grejen också.
 

MTheC

Medlem
@MTheC . Tack för en riktigt bra rapport! Intressant för en novis (men med växande intresse) att ta del av era vinkunskaper! Är uppriktigt förvånad över er upplevelse på Sofitel W44th street. Jag bodde där tillsammans med min fru för två månader sedan. Upplevde en klanderfri service och fick mycket fint bemötande samt uppgraderas (trots endast Accor Silver). Att stället sedan ligger 2 dörrar från vår favvofrukostsylta i NyC Red flame var ju inte heller fel. Våra drinkvouchers förvandlades också till bra drinkar vid avfärd. Trist att er upplevelse blev sämre.... Ser fram emot avslutningen av er resa!
Tackar! Jag har också tidigare haft bra vistelser där men var flera år sedan så kul att höra att det finns positiva upplevelser mer nära i tiden. Jag ska dock säga att hotellchefen hanterade det bra i efterhand så kommer nog ge dem en ny chans vid nästa besök.
 

MTheC

Medlem
Fredagen var den dag vi hade bestämt oss för att tillbringa helt i Brooklyn. Kom igång lite långsamt så pallrade oss ner för frukost kring 8.30 och insåg direkt att det var en miss, det var totalt kaos och fullsmockat med barnfamiljer och folk som verkar vara på semester en gång per år och är helt omedvetna om att det finns andra omkring dem,. Det kör bordsplacering och kön rörde sig knappt. Var dock hungriga så stod och väntade 15 minuter på bord, frukosten i sig var helt okej men när jag själv inte reser med barn vill jag inte vara omgiven av barnfamiljer. Inget ont om barnfamiljer eller barn på så sätt men det var lätt kaotiskt, stökigt och hög ljudnivå. Fick i oss lite mat och lämnade sedan snabbt för att ta oss mot Brooklyn.

Första stoppet i Brooklyn var Partner’s coffee och deras rosteri. Det är alltså gamla Toby’s Estate, har inte riktigt koll på om Toby’s Estate i USA har sålts eller om det bara handlar om re-branding. I Singapore och Australien hette de i alla fall så sent som i januari fortfarande Toby’s Estate och vill nästan minnas att jag i juni såg Toby’s Estate i japan också. Bra kaffe och trevligt med lite handbryggt, dock helt fullt med folk som satt med laptops och tog upp plats för 2-3 personer själva. Vi passade även på att kolla in ny bekantskap för mig, Devoción coffee, snygg lokal och helt ok kaffe men de behöver skärpa till sig i handbryggningen då det blev överextrakherat.

IMG_3894.jpg
IMG_3896.jpg
PartnersCoffee1.jpg
IMG_3932.jpg
IMG_3933.jpg


Sen var det dags för finlunch på Meadowsweet, de har en stjärna och serverar någon form av medelhavsmat med amerikanska influenser. Väldigt billigt för att ha en michelinstjärna och genomgående bra kvalitet på maten. Servicen var på hugget och det var genuint trevligt ställe. Pastan var riktigt bra och förrätterna fräscha. Vi skippade dessert då de bara hade chokladdessert och det är inte det jag generellt gillar mest när det kommer till dessert, och i synnerhet inte när det är så varmt.

FullSizeRender.jpg
IMG_3914.jpg
IMG_3909.jpg
IMG_3920.jpg
MeadowSweet3.jpg



Resten av tiden mellan lunch och middag ägnades åt att promenera runt, dricka kaffe i massor och äta glass. De ställen som är extra värda att nämna och som bör besökas är Marlow & Sons som är ett supertrevligt ställe oavsett tid på dagen. De har bra kaffe men också bra brunch och på kvällarna gör de bra cocktails och har bra öl- och vinlista samt god mat. Helt enkelt ett trevligt ställe. Vi passade sedan på att besöka Oddfellows för glass. De har härligt annorlunda glass så blev en med smak av bacon, bourbon och persika och en kula med mer normal kokos&kaffe. Har ätit mycket gott och udda där tidigare så alltid värt ett besök om man gillar glass och annorlunda smakkombinationer. Glassen avnjöts i den trevliga Domino Park nere vid vattnet. Sey Coffee är också värt att nämna de rostar sitt eget kaffe och har en ljus och fräsch lokal som bjuder in till att sitta och njuta i. Det fanns också ett flertal andra trevliga kaffeställen i Brooklyn, genomsnittskvaliten avsevärt högre än på Manhattan men går sannolikt hand i hand med antalet hipster per capita :)

IMG_3925.jpg
IMG_3926.jpg
IMG_3935.jpg
IMG_3936.jpg
IMG_3939.jpg
SyeCoffee.jpg

IMG_3939.jpg
IMG_3940.jpg
IMG_3941.jpg


Middagen intogs på Four Horsemen, en bistro och vinbar som är extremt populär. Rekommenderar att boka bord alternativt hänga på låset när de öppnar för att få plats, i alla fall om det är helg. Maten levererar starkt här men vinerna var faktiskt lite ojämna. Vi körde per glas så var inget problem att smaka lite och sen välja något annat. Vissa var riktigt bra men en del föll mer i kategorin intressant och funky och då vill jag inte ha ett helt glas av det, i synnerhet inte amerikanska glas. De hällde väldigt generösa glas här så vi bad om halvglas för att kunna prova mer men ett amerikanskt halvglas verkar vara mer än ett vanligt glas med vin i Sverige. Service var lite upp och ner, 2 av 3 som skötte vårt bord var bra men en var lite oengagerad och när jag kollade notan vid betalning så hade den som vara oengagerad när beställning för 2 glas vin tagits upp också varit slarvig vid inknappning av beställningen så vi hade 2 flaskor på notan. Fixades direkt när vi påtalade det men var ändå lite så där. Four Horsemen rekommenderas dock ändå starkt, de har en lista med vin på glas som hela tiden ändras och maten är väldigt vällagad. Pilgrimsmusslorna var riktigt bra och de lyckades även perfekt med kalvbrässen.

IMG_3946.jpg
IMG_3945.jpg
IMG_3944.jpg
IMG_3947.jpg
IMG_3948.jpg
IMG_3952.jpg
IMG_3953.jpg
IMG_3955.jpg
IMG_3957.jpg
IMG_3959.jpg
 

MTheC

Medlem
Sista dagen i NYC kom alldeles för fort, det är dock en heldag då flyget går vid 23-tiden. Vi ville även hinna till frukost tidigare efter gårdagens debacle så vi var nere vid 07.30 och då var det lugnt och skönt. Vi hade inte så mycket konkreta planer för dagen annat än att handla lite och sen njuta av sista dagen i stan. Vi var tvungna att göra ett besök på Disney Store för att hitta något åt den familjemedlem som inte var med på resan, de har en butik vid Times Square och vi hade gått förbi den några gånger tidigare under resan och det hade då varit totalt kaos med massor av folk där så nu var vi där när de öppnade. Om man måste gå dit så är det bästa tiden. De öppnar dock först kl 09.00 så vi intog en kopp kaffe på Bluestone lane runt hörnet medan vi väntade.

IMG_3966.jpg
IMG_3967.jpg


Vädret inbjöd faktiskt till att promenera så vi gick ned mot East Village då vi hade lite planer för lunch i området. Vi hade också fått tips om att besöka NYC Coffee Project. Det är ett väldigt litet café som tar sitt kaffe på stort allvar. Vi testade deras nitro cold brew taster, om man inte druckit nitro cold brew så kan jag rekommendera att testa. Det är kaffe som man fört in (infuse) kväve i och serverar från fat. Känslan när man dricker det är att konsistensen är lite tjock och påminner lite om Guiness. Smaken är också väldigt koncentrerad. Hos NYC Coffee Project serverar man en svart och en med mjölk så man kan se hur smaken utvecklas. Vi testade även deras handbryggda kenyan.

IMG_3968.jpg
IMG_3969.jpg
FullSizeRender.jpg
IMG_3978.jpg
IMG_3981.jpg


Efter kaffet var det dags för ett besök på David Chang’s Momofuku Noodle Bar. Om man inte vill slänga ut några hundra dollar per skalle för att äta på hans lyxkrog Momofuku Ko så är det ett bra sätt att få testa hans mat (men kan rekommendera båda liksom hans dessertbutiker spridda över stan(. Vi kom dit 10 min innan de öppnade och det var redan ett 20-tal personer i kö i gassande sol. Vi fick dock plats direkt och var snabba med att beställa så vi inte behövde vänta länge innan maten stod framför oss. Vi körde klassiska rätter här, deras pork belly bao och sen 2 olika sorters ramen (en kyckling och en fläsk). Superbra kvalitet, inte i klass med de bästa i Japan men ändå riktigt bra.

Momof.jpg
Momof1.jpg
IMG_3994.jpg


Sen blev det ett snabb besökt på Third Rail Coffee, de har i alla fall sen jag var där för första gången levererat stabilt kaffe. Tycker fortfarande det är ganska bra så värt ett besök om man är i närheten, men inte värt en omväg. Trots lunch så fanns det plats för lite mer glass, ett annat bra ställe som vi testade var Ample Hills Creamery, de kör också lite udda smaker. De vi åt var ”Breakfast Trash” som är en massa olika sorters söta flingor i glassen och ”State Fair” som var popcorn och caramel. Inte lika bra som Oddfellows (eller en annan favorit, the Big Gay Ice Cream Shop) men helt ok.

IMG_4004.jpg
IMG_3998.jpg
IMG_3999.jpg


Även om vi hade ett sent flyg så är man lite i väntan på avresa och vi hade bara sen utcheckning till kl 16 så vi svängde förbi hotellet och packade det sista innan vi gav oss ut för en tidig middag innan vi skulle ut till JFK för hemresa. Vi hade tyvärr av snålhet valt att flyga hem ifrån JFK (det fanns bra priset från EWR men vi hittade de absolut bästa med hemresa från JFK). Insåg inte då att TAP flyger från Terminal 5 eller det som kallas Jet Blue-terminalen och inte ens har en lounge där (och inte heller erbjuder fast track). TAP har också något förvirrande information om hur man ska förhålla sig till incheckning, de har information om att de öppnar incheckningsdisken på JFK 2 timmar innan avgång men rekommenderar också i mail innan avresa att man ska vara på plats minst 3h innan. Försökte få svar från TAP på twitter om när de faktiskt öppnar men de hänvisade med länk till sidan som anger att de öppnar 2h innan och sen också att de trots allt rekommenderar att man ska vara där 3h innan. Vi ville dock kolla in TWA hotellet (som sitter ihop med Terminal 5) så bestämde oss för att vara där i god tid.

Innan det hann vi dock med snabb middag på Xi’an Famous Foods, en kinesisk kedja som gör riktigt bra handgjorda nudlar. De är mest kända för sin rätt med spicy lamb och nudlar. Fantastiskt god men inget för den som inte gillar starkt. Det är verkligen bra kick i den men riktigt bra. De gör alla nudlar för hand i respektive restaurang. Väldigt prisvärt också så bra ställe att äta i dessa tider med dyr dollar. Sista snabba koppar kaffe så vi kan klara resan tillbaka utan tillgång till vettigt kaffe blev take-away från Bluestone Lane, inte för att de är bäst utan för att de låg rätt till.

Xian.jpg


Därefter tog vi oss ut till JFK och vi var där ganska exakt 3.5h innan avgång. Vi såg direkt incheckningsdiskarna för TAP. De var stängda men kön till economy-incheckning var redan ca 30-40 meter lång. Till business var kön endast 2 personer så ställde oss där. Det fanns personal bakom disken så gick fram och frågade om vad som gällde avseende när de öppnar och fick svaret ”I’m not the manager so I don’t know” och när jag frågade om när det normalt brukar öppna så var svaret igen ”I don’t know”. Vi ville dock veta om vi skulle stå och vänta eller gå till TWA först så frågade om hon i alla fall kunde säga om hon tror det är 5 min, 30 min eller 1h då TAP anger 2h innan på hemsida men fick då svaret att ”Just wait and see, it could be 5 min or 2 hours”, då bröt hennes kollega (som faktiskt var trevlig) och sa att de öppnar inom 10 min. Lite trist attityd från de andra personalen. De öppnade dock mycket riktigt drygt 5 min senare och som tur var fick vi den trevliga incheckningsagenten (de hade 2 pers som hanterade business class och 2 pers som hanterade economy).

Därefter gick vi över till TWA-hotellet. Det är fantastiskt, kan rekommendera alla som gillar retrodesign att gå dit. De har gjort ett riktigt bra jobb med att återskapa 60/70-talskänslan och baserat på bilderna jag sett från tidigare så tror jag att Eero Saarinen som designade det fortfarande hade gillat det. De har flera barer och restauranger, om vi inte hade ätit innan så hade vi nog testat Jean-Georges restaurang där. Den coolaste är Connie, som är en cocktailbar i ett gammalt flygplan (en Lockheed Starliner L-1449). Man får också gå runt och ta foton och många gjorde det. Det var även mycket personal från flera flygbolag som gick runt och fotade saker. Snackade med en äldre amerikansk pilot som var där och tog bilder och kollade runt, han sa att han själv under tidigt 80-tal flugit samma flygplansmodell. Det är extremt snyggt och kul men service skakar ordentligt. De har relativt nyligen öppnat (tidigare under 2019) och verkar fortsatt ha lite uppstartsproblem. Kan dock starkt rekommendera ett besök om inte bara för att kolla in det snyggt designade hotellet och barerna. Om jag flyger till eller från JFK någon gång är jag sugen på att testa att bo på hotellet också.
IMG_4014.jpg
IMG_4017.jpg
IMG_4018.jpg
IMG_4026.jpg
IMG_4021.jpg
IMG_4022.jpg
IMG_4023.jpg
TWA.jpg
 

MTheC

Medlem
Därefter var det äntligen dags att bege oss mot hemresan. Det var lång kö för att ta sig igenom security men det var hyfsat effektivt i alla fall men tog nästan 30 min att ta sig igenom. Vi hann sen bara kolla runt lite snabbt innan det var dags för ordnad priority boarding. Kabinen kändes halvmodern, inte nyaste modellen så var mestadels 2-2-2 (vissa rader hade ensamma platser och helt fullt. Vi hade tur som hade platser bredvid varandra. Det var ett flertal sällskap som spridits ut på olika platser. Personalen försökte få folk att byta, i synnerhet var det en kvinna med 3 barn där de alla hade spridits ut som de förståeligt ville få att sitta tillsammans. Hela den delen tog ca 30 min då folk inte direkt ville byta. Lite segt då det var sen avgång men vi hade i alla fall mousserande vin i glaset (inte champagne då TAP bara kör portugisiskt vin), de fyllde även på så de skötte kabinen bra.

Vi kom till slut iväg, lite irriterande så var inte IFE igång förrän vi hade nått cruising altitude. De erbjöds inte heller någon wifi på detta flyg. Inte något jag behövde men trevligt när det finns. Konstaterade att hörlurarna inte var särskilt bra, så slutade med att jag använde mina egna noice cancelling-lurar istället. Amenity kit var ganska standard, de körde strumpor i portugusiska flaggans färger.
IMG_4035.jpg
IMG_4036.jpg
IMG_4043.jpg

Väl uppe i luften så var de föredömligt snabba med att servera maten då jag hade indikerat att jag tänkte sova, också på denna TAP-flygning var maten förvånansvärt bra. Biffen var bra, soppan var också trevlig och passade mig bra med färsk frukt till dessert. Det erbjuds också ost och choklad om man ville ha. Jag testade ett till av vinerna (Malvasian) som också var trevligt. Önskade att jag hade haft mer energi att utforska vinlistan då det fanns en hel del som jag var intresserad av att prova men prioriterad sömn istället. Åt ganska snabbt då jag tänkte sova en stund och kabinpersonalen frågade också om man ville bli väckt för frukost. Ingen madrass erbjöds men ett bra täcke och kudde. Jag sov väldigt bra och tyckte att stolen var bekvämare att sova i än Uniteds. Var lite irriterad över att de inte riktigt släckte ned mer än ca 1.5 under mitten av flygning, det var ju en nattflygning men serveringen verkade vara igång ganska länge och sen började frukostservering tidigt. Jag var halvvaken för frukost men skippade den (åt en croissant) då jag tänkte äta i loungen istället.
IMG_4037.jpg
IMG_4038.jpg
IMG_4039.jpg
IMG_4040.jpg
IMG_4041.jpg
IMG_4044.jpg


VI landade faktiskt innan utsatt tid och även om vi behövde åka buss vid ankomst så var vi snabbt i loungen efter smidig security och passkontroll. Åt lite enklare mat men skippade alkoholen, måste dock säga att de drinkar som bartendern mixade såg goda ut. Jag tycker även matutbudet är ok för att vara en europeisk business lounge men de dras med problem med för mycket folk under peak-tiderna och är inte förtjust i att folk ligger och sover och tar upp plats för 3-4 personer när det är ont om plats i loungen.
 

Attachments

  • IMG_4042.jpg
    IMG_4042.jpg
    38,6 KB · Visningar: 192

MTheC

Medlem
Nästa del av resan var tillbaka till Oslo, än en gång välorganiserad prio boarding av TAP. De verkar kunna den delen. Från Lissabon hade de faktiskt 4 boardinggrupper; en för business och star alliance gold, sen en för de som bara reser med litet handbaggage (som får plats under stolen framför) och därefter två olika grupper för economy. Slapp buss denna gång och de hade bra ordning på boardingen så kom iväg i tid. Bra och rapp service i business, gardinen stängd hela tiden. Maten var också bra denna gång, pastan såg kanske inte så aptitlig ut men var riktigt god. Köttet var också bra. Generellt imponerad av TAPs intra-Europa produkt och skulle definitivt se det som värt att köpa den för ev framtida resor till Lissabon då det är en ganska lång resa.

IMG_4046.jpg

IMG_4045.jpg


I Oslo så var baggagehanteringen mindre imponerande, vi kom först ned till baggagebandet och stod då ”last bag on belt” och det fanns inte en enda väska där. Gick bort och snackade med baggagedisken och fick först besked att det nog inte kommit med något baggage men sen ändrade de sig till att vissa väskor kommit med. Våra väskor kom dock efter en stund, tog de direkt upp till SAS incheckningen och checkade in den för hemresan kvällen efter och gav oss en av in mot stan igen.

Att hitta någonstans att äta på en söndag i slutet av juli i Oslo visade sig inte helt lätt men vi hade en del idéer, dessa kom dock på skam då det kom in ett rejält regnoväder och vi insåg att vi checkat in paraplyerna, hotellet hade inte heller några paraplyer att låna ut (Comfort Hotel Borsparken, vistelsen bokad för de poäng man fick när man ansökte om Nordic Choice Mastercard) och det gick inte att få tag på en taxi. Det blev snabbrusch till centralstationen där medioker middag intogs på Royal Gastropub innan det var dags att sova. Var faktiskt lite sliten efter resan, brukar inte alls beröras av långresor och tidsskillnader men åldern börjar kanske ta ut sin rätt.

Dagen efter innebar lite jobb men hann också med att dricka kaffe på Supreme Roastworks innan vi åkte hem till Stockholm. Det är ett av flera bra ställen i Oslo och ett bra alternativ om Tim Wendelboe är överfullt. Både deras kaffe från Kenya och Etiopien var väldigt bra. Flygtoget imponerande inte heller denna gång då det igen var försenat, vet inte om det är standard men lite förvånad då jag mer jämför med Arlanda Express där det sällan är förseningar. Därefter relativt händelsefattig hemresa i SAS Go och vid ankomst blev det snabb middag i SAS loungen då vi inte hade energi att gå och handla och sen laga någon mat när vi kommer hem. Då vi också hade incheckat baggage var det perfekt timing att 20 min senare komma ner till baggagebandet precis när våra väskor kom som första väskor på bandet.
IMG_4060.jpg
IMG_4048.jpg
IMG_4047.jpg


Det avslutar huvuddelen av denna reserapport, tänkt skriva någon sammanfattande kommentar också men tack till alla som följt och kommit med positiv feedback. Var en väldigt trevlig resa men tror nästa New York-resa dröjer ett tag, även om det är en trevlig stad var slutsatsen att vi har en massa andra ställen vi tycker är bättre på olika sätt.
 
Toppen