Senaste nytt

Sommarresa till New York via Oslo och Lissabon

MTheC

Medlem
Jag tänkte bidra med en liten reserapport som till viss del också bokades för att täcka upp poängbehov, är inte tillräckligt bra på att skriva längre inlägg när jag är på resa så är inte en live-rapport som @TheTravelGuy bidrog med för en resa som till viss del i alla fallöverlappade tidsmässigt och ruttmässigt. Jag delar upp rapporten i flera delar då den annars blir lite väl omfattande (och jag har inte skrivit klart allt och valt ut alla bilder än)

TAP Portugal har tidvis väldigt bra priser i Business Class till New York (och en del andra destinationer i USA) från Oslo så då vi hittade två platser för ca 8k SEK vardera så slog vi till. Då vi även kunde boka dessa via en OTA där jag hade en voucher som gick att använda så landade vi på väldigt bra priser (ca 7500 SEK/person) för en resa som genererar 20 800 Eurobonuspoäng per person. Behövde visserligen positioneringsflighter till Oslo men då det kunde göras i samband med jobb så var det inget problem.

Ingen idé att beskriva den korta positioneringsflygningen till Oslo. Var en händelsefattig flygning med SAS i Go. Då vi behövde arbeta lite i Oslo så hade vi en dag med arbete där men hann med lite bra kaffe, mat och öl.

Kaffe intogs på Tim Wendelboe (som alla som är kaffeintresserade känner till), Solberg&Hansens (Solberg&Hansen rostade tidigare kaffe åt Espresso House och rostar även det mesta åt Kaffebrenneriet i Norge) show room i Mathallen i Oslo samt Fugelen (cafe på dagen, cocktailbar på kvällen och även möbelbutik). Förvånande nog så var Solberg&Hansens kenyanska kaffe solklar vinnare. Hos Tim W verkade de något stressade och Fugelen har jag varit svajig kvalitet länge, deras Tokyo-café är mycket bättre.
IMG_3503.jpg
IMG_3496.jpg
IMG_3501.jpg
FullSizeRender (5).jpg



Middag på väldigt trevliga restaurang Brutus. Bra mellanrätter av hög kvalitet och bra utbud av naturviner. Kan starkt rekommenderas. De hade även väldigt bra nivå på servicen. Avslutade kvällen med lite öl på Amundsen Bryggeri, var kanske inte något fel på det men var inte särskilt trevligt ställe och priserna var även i högsta laget. Av vi testade så gillade jag Amundsen Every Day Hero bäst.

IMG_3519.jpg
FullSizeRender (3).jpg
IMG_3528.jpg

FullSizeRender (4).jpg
IMG_3524.jpg
IMG_3531.jpg

IMG_3538.jpg
 

MTheC

Medlem
Efter en natt i Oslo så var det dags att ta flygtåget. Det höll i sin inte så imponerande pålitlighet genom att vara drygt 20 min försenat (på vägen in till stan var det ca 10 min). Tyvärr var garantin ganska dålig jämfört med Arlanda Express så man får bara ersättning om man missar flyget pga av förseningen (och man varit ute i tillräckligt god tid).

I Oslo så noterade vi att TP761 som vanligt var sen. Den var 20 min sen ankommande och 30 min sen planerad avgång, med MCT på 60 min i LIS och vår initiala tid för byte på 80 min så var vi lite oroliga. Stämde av med personal vid incheckning om de redan ville omboka oss men de försäkrade oss om att det inte skulle vara något problem att hinna anslutningen i Lissabon. Mer om detta senare men vi hängde ett tag i loungen och åt lite lätt mat.

IMG_3541.jpg


De körde en ordnad priority boarding där bara de som faktiskt hade rätt till priority boarding tilläts boarda första. Sätena är standard ekonomiklassäten men med tomt mittensäte. Vi hade 1A och 1C, brukar föredra rad 2 men var helt fullt i business redan när vi bokade. Nu visade det sig vara bra att ha platserna längst fram så man fick välja mat först. Personalen var väldigt trevlig och på hugget. Vi fick direkt när vi var i luften fråga om vi ville ha något att dricka. Tackade ja till ett glas portugisiskt mousserande. Relativt trevlig, ingen champagne men gjorde med traditionella metoden.

IMG_3542.jpg


IMG_3545.jpg

IMG_3546.jpg



Fanns två val av varmrätter, vi valde både köttet och detsamma gjorde de övriga 2 personerna på rad 1. Det innebar att de som satt på rad 2 inte fick välja utan fick nöja sig med det som fanns kvar. Jag var positivt överraskad över den bra kvaliteten på maten, biffen var lätt rosa inne och smakade bra. Servicen var genomgående bra och alert. De höll bra koll på att gardinen var stängd och tillät ej ekonomiklasspassagerar att använda toaletten fram.

IMG_3544.jpg

IMG_3547.jpg


När vi började närma oss Lissabon kom en av flygvärdinnorna och sa att vi inte kommer hinna med vår anslutning, jag blev lite förvånad och undrade om det verkligen stämde då vi snackat med personal innan avgång. Pursern visste inte något mer utan rekommenderade att prata med personal när vi kom fram.

Vi fick inte gate arrival så var tvungna att åka buss en ganska lång bit. När vi kom fram till terminalen så hade vi fortfarande en hel del tid kvar att nå gaten och såg att det inte var någon kö alls till passkontrollen så kändes görbart. Vi fångades dock direkt av personal från TAP som förklarade att vi var ombokade till morgondagens flight (24h senare), de hade flyttat oss från den aktuella flighten så även om vi hade kunnat hinna så sa de att de platserna nu var borta. Gav mig lite känsla av att de hade överbokat och inte var så ledsna att de kunde hitta ett sätt att få av oss. De förklarade även att det var extraordinära skäl då förseningen enligt dem berodde på ”airport restrictions” i Lissabon. Försöket att få ersättning från TAP är nu efter hemkomst igång, känslan från vad man läst från andra är att det inte är lätt så får väl se om man måste ta hjälp med det.

De försökte lägga in oss på ett sunkigt flygplats hotell vilket vi inte ville. Vi var inte heller pigga på att de valt att inte boka oss på nästa flight till New York (utan nästa TAP-flight) så blev tvungna att ta oss till deras transferdesk. De har en ganska dåligt markerad prioritetskö så ställde oss där vilket då gick snabbt (var en person före oss) – priokön uppskattades helt klart inte av de ganska många personer som stod i vanliga kön. Det var en person som till och med började skrika och härja med den person som var före oss i kön. TAPs personal försökte hantera det, oklart för mig vad som sades då det var på portugisiska men lugnade ned sig efter ett tag. Kan dock förstå irritationen då det var 2 personer som hanterade allt i transfercentret och om det stod någon i priokön så togs de först.

När vi kom fram till agenten i transferdesken så var första beskedet att det inte fanns några andra alternativ. Van vid den attityden så drog jag upp ett antal alternativ som fanns tillgängliga och visade och nämnde att de ska få fram oss så fort som möjligt. De gick då med på att boka in oss på Uniteds flight som landar drygt 6h tidigare än TAPs egen flight. Diskussionerna om hotell var svårare, de sa att de bara arbetar med ett hotell så oavsett om det finns lediga rum någon annanstans så kan de inte boka det. De sa dock att vi kan boka något annat själva och sen kräva ersättning för det. Då vi inte vill bo ut vid flygplatsen så bokade vi något eget. Hade velat bo på Sofitel men tyckte det var något dyrt (även om det ska ersättas av TAP så skulle jag ha viss förståelse om de skulle invända mot den kostnaden) med €400 per natt så blev Pestana CR7 för €180 per natt.
 

Nemo

Medlem
Jag tar mig friheten att klippa in referensen.

"Resor referat 2012-08741
M yrkade, för sig och en medresenär, dels kompensation enligt artikel 7 i förordning (EG) nr 261/2004, dels skadestånd med totalt 3 000 kr varav, 2 400 kr (1 200 kr per person) för förlorad semesterdag och 600 kr (300 kr per person) för lunch, dryck och fika. Som grund för yrkandet har hon åberopat att flygningen från Göteborg försenades p.g.a. att den inkommande flygningen från Frankfurt var försenad. Till följd av detta missade resenärerna sin anslutande flygning från Frankfurt till Lissabon, och anlände sex timmar försenade till Lissabon. Bolaget utförde samtliga sträckor av lufttransporten från Göteborg till Lissabon i enlighet med bokningen.
(...)
Enligt bolaget försenades flygningen på grund av att en föregående flygning hade försenats p.g.a. flygplansbyte. EU-domstolen har fastslagit att extraordinära omständigheter endast får avse "ett visst flygplan en viss dag", och att detta inte kan anses vara fallet när en passagerare nekas ombordstigning på grund av omläggning av flygningar till följd av extraordinära omständigheter som har påverkat en tidigare flygning (se EU-domstolens dom den 4 oktober 2012 i mål C-22/11, Finnair, punkt 37). Detta gäller än mer om omläggningen inte beror på att extraordinära omständigheter påverkat en tidigare flygning. Det finns inte några sakliga skäl att i detta hänseende göra skillnad mellan nekad ombordstigning och inställda och försenade flygningar; olägenheterna för passagerarna är ju desamma (jfr domstolens dom i mål nr C-581/10, Nelson m.fl.,punkt 72).

[Allmänna Reklamations-]Nämndens slutsats av det anförda blir därför, utan att för den skull ta ställning till om den tidigare flygningen försenades på grund av en extraordinär omständighet, att bolaget inte kan undgå att betala kompensation enligt artikel 7. Bolaget ska därför i denna del rekommenderas att betala 400 euro per passagerare, totalt 800 euro till M.
(...)
Medan svensk rätt anser att förlorad fritid utgör en skada av ekonomisk natur är olägenheten såvitt framgår av EU-domstolens praxis en ideell skada (dom i mål nr C-168/00, Leitner, förlust av semesterglädje). Domstolen har också uttalat att Montrealkonventionen omfattar såväl ekonomisk som ideell skada (dom i mål nr C-63/09, Walz, punkt 29, och C-83/10, Sousa Rodriquez). Detta innebär enligt nämnden, vilket för övrigt följer av tidigare praxis, förlust av semester eller fritid utgör en ersättningsgill skada enligt Montrealkonventionen.
(...)
Nämnden rekommenderar bolaget att betala dels totalt 800 euro, dels skadestånd med totalt 3 000 kr till M."
När du reklamerar kanske du har nytta av infon ovan, den är 5 år gammal så det kan finnas bättre case men åtm något att utgå från. (I ditt fall är det €600 pp samt omkostnader och ev förlorad semesterglädje).
Se även Försenat flyg - Konsument Europa
 

MTheC

Medlem
När du reklamerar kanske du har nytta av infon ovan, den är 5 år gammal så det kan finnas bättre case men åtm något att utgå från. (I ditt fall är det €600 pp samt omkostnader och ev förlorad semesterglädje).
Se även Försenat flyg - Konsument Europa
Tackar! Bra info, får se hur de ställer sig till kravet överhuvudtaget. Ska också undvika att berätta att det var trevligt i Lissabon :)

Tror att jag måste skicka in klagomålet i Norge (om de inte självmant löser det) då det är där förseningen uppstod.
 

M.K

Medlem
Tack för en trevlig inledning och följer fortsättningen. Betalade Ni verkligen bara 8k sek (innan voucher) t&r i C till NYC? Otroligt bra. Jag får nog ta en tur bara för att testa med sådant värde!
 

MTheC

Medlem
Tack för en trevlig inledning och följer fortsättningen. Betalade Ni verkligen bara 8k sek (innan voucher) t&r i C till NYC? Otroligt bra. Jag får nog ta en tur bara för att testa med sådant värde!
Ja, det var därför vi orkade ta vägen via Oslo och Lissabon. TAP verkar ha en del bra erbjudanden, främst från Oslo så kan vara värt att hålla utkik efter. Kommer dock lite mer som kanske får en att fundera ytterligare ett varv kring det om det är värt det. Jag tyckte det nog men vet inte om Mrs MtheC håller med :)
 

Gus

Medlem
Spännande! :) Under SAS-strejken blev vi ombokade till United till USA, en av de bästa flighter jag någonsin haft! Kul att se vad du tycker om dem! Lurigt drag av TAP att hävda extraordinära redan innan du skickat in ansökan, det avskräcker nog många! Även om de säger nej till 600 euro så hoppas jag de säger ja till hotellet, annars borde du kunna få ersättning från kortförsäkring väl?

När du nu blev ombokad till United, frågade du om bokningsklass innan du tackade ja? Så du inte missar Eurobonuspoäng?
 

Hachans

Medlem
När du nu blev ombokad till United, frågade du om bokningsklass innan du tackade ja? Så du inte missar Eurobonuspoäng?

Naturligtvis ska du bara få poäng för ursprunglig sträckning egentligen. Ibland får man för båda men att ha mage att fråga efter det, och förvänta sig det, är rätt fräckt. Men en trevlig bonus när det händer såklart.
 

MTheC

Medlem
Spännande! :) Under SAS-strejken blev vi ombokade till United till USA, en av de bästa flighter jag någonsin haft! Kul att se vad du tycker om dem! Lurigt drag av TAP att hävda extraordinära redan innan du skickat in ansökan, det avskräcker nog många! Även om de säger nej till 600 euro så hoppas jag de säger ja till hotellet, annars borde du kunna få ersättning från kortförsäkring väl?

När du nu blev ombokad till United, frågade du om bokningsklass innan du tackade ja? Så du inte missar Eurobonuspoäng?
Hade en kort diskussion med hon som bokade om oss till United, tyvärr verkade hon inte så kunnig då (eller dålig på engelska) då hon bara upprepade att det var business class. Bad om att få en utskrift av bokning och kunde då se att det var D-klass som verkade ge högsta intjäning till Eurobonus, tyvärr visade det sig vara lägre än vad TAPs billiga business class gav så har skickat begäran till TAP på att få poäng enligt urpsrunglig bokning.

Har även skickat in begäran till AmEx-kortförsäkring. Det var dock ett tag sedan jag tittade på den och kom inte ihåg att den var så snål. De kompenserar bara för 2000 SEK per person, det räcker ju inte långt. Har som tur var också Revolut Metal så för i alla fall £320 GBP där bara för att man blev sen.
 

MTheC

Medlem
Som tur var hade vi en del alternativ vad gäller ställen vi vill gå ut och äta på så vi hade redan på flygplatsen bokat bord på en av mina favoritrestauranger i Lissabon, Os Gazeteiros. Vi hade inte så mycket tid så direkt efter att vi kommit till hotellet så promenerade vi upp till restaurangen. De har en fast meny varje kväll, 5 rätter för €35 och om man vill ha matchande viner så är €30. De har alltid fantastisk mat och bra vinlista med fokus på biodynamiskt, naturvin och ekologiskt. Kan starkt rekommenderas om man gillar lite mer spännande vinutbud och mat med fokus på närproducerat. Bland vinerna var Albariñon från Spanien fantastisk, om jag hade blindprovat den hade jag aldrig plockat det som en Albarño utan nog mer trott på att det var något dyrare från Sancerre.

IMG_3556.jpg
IMG_3561.jpg
IMG_3563.jpg
IMG_3564.jpg
FullSizeRender (6).jpg
IMG_3570.jpg
IMG_3572.jpg
IMG_3581.jpg
IMG_3582.jpg
IMG_3584.jpg




Vi valde sen att göra det mesta av kvällen genom att även besöka trevliga cocktailbaren A Tabacaria. Det är en liten cocktailbar nära TimeOut Market, den var först ett växlingskontor när det öppnade 1885 och blev sen en tobaksbutik och är nu en cool liten bar. De har ingen egentlig meny utan blandar baserat på vad man gillar. Bra priser och goda cocktails så rekommenderas också starkt.

FullSizeRender (7).jpg

FullSizeRender (8).jpg



Efter det var det dags att sova lite, vi hade trots allt ett flyg att passa dagen efter och hade noterat att vi inte kunde checka in online så hade vissa farhågor över vad det skulle innebära.

Hotellet var (trots att det delvis ägs av Christiano Ronaldo, vilket innebär att man måste stå ut med en massa bilder av honom överallt) bra. Bekväm säng, ganska nytt och modernt. Bra kvalitet på amenities, fräscht badrum och snabbt wifi. De hade även ordentligt med eluttag och usb-laddning, även på vettiga ställen (som vid skrivbordet, bredvid sängen på båda sidorna).

Frukosten var bra, trevlig utbud med viss variation mot standard hotellfrukost och kändes som mer fokus på kvalitet än kvantitet. Bra rätter som kunde beställas (utan extra kostnad) t ex avocado toast, omeletter etc. De minus jag hade för hotellet var att det inte finns vattenkokare på rummet. Det fanns inte ens att låna upp till rummet men de föreslog nespresso (?) i receptionen. Jag fattar fortfarande inte att folk kan dricka det, är verkligen för folk som inte gillar bra kaffe men är imponerad över att Nestlé lyckats med marknadsföringen så att de kan sälja riktigt dåligt kaffe till enorma överpriser.
 
Toppen