Senaste nytt

Snus och tullregler

Mr.Lucas

Ny medlem
Det går att ta sig från T4 till T123 airside, dvs efter att du checkat in och passerat säkerhetskontrollen i T4. Det är lite småknepigt men det går. Gjorde det i höstas för att besöka loungerna i T123: Singapore Changi Airport siktar på 135 miljoner passagerare | BusinessClass.se forum | 500 000 inlägg om resor

Räkna med att det tar lite tid

Åh sjutton – tack! Nu släpptes 10 ton från mina axlar. Och ja, precis som din "guide" nämner där så har jag i alla fall utläst att man inte kan ta sig till T123 från T4 utan giltigt boarding card, men hittar inget officiellt om tvärtom. Men lyckades du så ska säkert jag också lyckas om man tjatar lite trevligt om att man har baggage i en storage locker i T1.
 

LPC123

Medlem
Jag har haft Changi som transferflygplats ett par gånger på vägen till Nya Zeeland. Alla gånger har handbagaget varit laddat med snus. Ingen har sagt något vid säkerhetskontrollerna. På NZ har jag deklarerat massa tobak och vid customs har dom frågat vilken tobak det är. Jag har visat dom snuset och fått till svar ” ahh that awful shit” inget mer med det. Ingen skatt ingenting. Så NZ är hur soft somhelst med snus.
 

adhoc76

Medlem
Ja transfer är väl en sak men var det inte fråga om att stanna några dagar i Singapore i det här fallet? Då är det tvärnej på att få med sig snus i tullen.
 

JensE

Medlem
Jag har haft Changi som transferflygplats ett par gånger på vägen till Nya Zeeland. Alla gånger har handbagaget varit laddat med snus. Ingen har sagt något vid säkerhetskontrollerna. På NZ har jag deklarerat massa tobak och vid customs har dom frågat vilken tobak det är. Jag har visat dom snuset och fått till svar ” ahh that awful shit” inget mer med det. Ingen skatt ingenting. Så NZ är hur soft somhelst med snus.
Nja, var vid årsskiftet i NZ och deklarerade 6 dosor. Fick ta in 3 fritt och tulla för resterande så hur soft som helst är det inte.
 

LPC123

Medlem
Jag var där över jul/nyår och hade inga som helst problem. Deklarerade tobak och visade och betalade inte en spänn. Hade 6 stockar med mig. Samma sak varje gång jag varit där.
 

Valley

Medlem
Som med mycket annat är det godtyckligt den behandling du får.
Svenskt snus för personligt bruk är OK, men skall normalt tullas in ändå.

Nu brukar tullen inte direkt vara så bekymrade över snus. Är annat man vill åt, och en del tycker det är lite för mycket jobb för lite pengar.

Gick själv på den gamla goda tiden många gånger på rött och behövde aldrig betala för övermängder
 
Jag var där över jul/nyår och hade inga som helst problem. Deklarerade tobak och visade och betalade inte en spänn. Hade 6 stockar med mig. Samma sak varje gång jag varit där.
Låter hoppfullt!

Sitter just nu i Sydney på väg till Tahiti via Auckland. Drygt 16h layover där och fick nu besked på att bagaget måste hämtas ut under tiden. Med tanke på att jag har packat snus för 3,5 vecka (2 stockar) blir det till att deklarera det.
Jag har ju biljett för fortsatt resa och tanken var att bagaget aldrig skulle hämtas ut så det känns hårt om de vill ha betalt.
 
Toppen